En god trætheds øvelse, er at lade hunden bruge sin næse, f.eks ved at lade hunden finde sin mad. Jeg spreder maden ud på vores græsplæne eller finder en mark. Hunden vil elske det, og giv komandoen, SØGE. Din hund vil hurtig forstå hvad den skal. En god ting når hunden skal være alene, er at den er mental træt. Spredt hundemad og en gåtur, hvor den læser dagens nyheder i form af andre hundes færden. Hvis det er muligt, find da forskellige ruter at gå, så det ikke bliver ens og træls for hunden.
Gør dig levende over for din hund, ved indkald lav fakter med dine arme, klap dig selv på lårene og med en glad stemme

og hav så gufferne klar, de skal komme som lynet fra en klar himmel, når hun kommer ved indkald. Det kan godt være at folk der ser på, tænker deres

men det gælder om at du bliver " herren" . Hvis den ikke kommer ved dine fakter og klap på lårene, så løb modsat af hende og sørg for at gør dig spændende, den vil føle at du er da en sjov en, og vil løbe efter dig. Igen hav gufferne parate, og ros gerne i høje toner

Når min får mad skal han sidde, og vi skal have øjen kontakt, så bliver der sagt værsgod.
Det handler om at hunden har brug for en fører, og det skal være dig

og korte kommandoer, når den har gjort noget forkert, er det et NEJ. Brug din stemme føring, lav din stemme mørk og den skal komme helt nede fra store tåen. Du behøver ikke lave det særlig højt,den kan godt høre dig, den skal nok finde ud af, hvad et nej og når noget der er godt. Når den har gjort det rigtige, må man godt rose rigtig meget og gå i lidt høje toner
Ang. det at være alene, forsøg med at gøre hende træt, som beskrevet ovenfor. Hvis du har lidt ferie tilgode, vil jeg nok starte forfra med hende, og gå fra hende i 2 min. og øg minut antal for hver dag. Lad som om du skal gå, både med jakke og det hele. Hvis hun begynder inden du har låst døren på at pive og hyle, luk døren op og sig NEJ i en bestemt tone, luk så døren igen. Når du kommer " hjem " igen og hun ikke har sagt noget, hav en guffer i lommen, og beløn.
Stemmeføring og guffere samt meget ros og gør dig levende

og nogle søg efter mad/ gåture.
Held og lykke med projektet, lad os høre om resultatet. Det skal nok komme til at lykkes.