Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Set up for hønsehold af tung race  (Læst 2135 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Chris Olsen

• Passiv bruger
Set up for hønsehold af tung race
« Dato: 02 August , 2011, 11:13 »
Hej

Vi er en familie som har bestemt os for at ville have et hønsehold på 6 stk. høner i haven.
Vi har tidligere holdt høns, men har holdt en pause imens vi havde småbørn.
Vi bor på en villavej inde midt i byen.
Det skal være høns af en tung race, som eksempelvis Plymouth Rock, Sussex eller New Hampshire, da også skal kunne gå frit i haven uden at flyve på besøg rundt omkring.

Her kommer så nogle tvivlsspørgsmål, som vi gerne ville have nogle kommentarer til:

- Vi havde tænkt os det set-up, at vi primo august vil anskaffe os æglægningsklare høns. Når vi så kommer til ultimo juni året efter vil vi slagte hele holdet, idet vi er væk det meste af tiden i juli måned. Primo august vil vi så anskaffe os et nyt hold igen osv. osv..
Modtager meget gerne gode råd og kommentarer angående denne plan! :)

- Vi har tænkt os at etablere et fast hønsehus med hønsegård, og at have hønsene lukket inde i huset om natten.
Hvor højt mener I at hegn omkring hønsegården behøver at være for denne race?
Og hvor sikret mener I at hønsegården behøver at være, når hønsene går ude om dagen og er lukket inde om natten?

- Vi ønsker i første omgang ikke at få kyllinger. Men anbefales det alligevel, at man altid har en hane i en sådan hønseflok?

Mvh Chris

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Set up for hønsehold af tung race
« Svar #1 Dato: 02 August , 2011, 11:38 »
Du kan sagtens have en flok høns uden hane, der er så bare en af hønerne der overtager en førefunktion, dog er hønerne sommetider lidt mere barske over for hinanden når der ikke er et mandfolk til at styre slagets gang, men sædvanligvis ikke et problem.
De store tunge høns letter ikke fra jorden, så hvis din have ellers er fornuftigt afgrænset behøver du ikke så meget hegn.
Jeg har de sidste mange år ikke haft hønsegård til mine orpington der bor i en gammel stald med direkte udgang til gårdspladsen, endnu har jeg ikke manglet et sted at lukke dem inde, men det kan jo komme ved sygdomsudbrud mv.
Min hønsegård bliver brugt til kyllinger og ungdyr der skal være i sikkerhed for rovfugle og mine katte.

Du kan nøjes med hegn på en m. penge hvis der ikke er kant på, der skal ikke være noget at lande på på toppen, for så kan de gå over...
New hampshire som måske er den bedste vinteræglægger vil nu nok kunne letter over da den ikke er så tung, sussex lægger rimeligt med vinteræg, mens det ville være spild at have orpington om vinteren, de lægger nemlig meget få æg.
Jeg har aldrig haft plymouth rock så det kan jeg ikke udtale mig om.

Hvis du laver hønsegård på 180 i højden er der ikke mange der flyver over, og så kan du jo lægge net på toppen, så ræven heller ikke kravler ind.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Set up for hønsehold af tung race
« Svar #2 Dato: 02 August , 2011, 12:30 »
Velkommen på forum Chris :D
Med den type høns behøver I bare 60-90 cm hegn, jeg har et ganske lavt hegn rundt om haven, og hønsene flyver aldrig over selv om de sagtens kunne. Der må bare ikke være en "overligger" de kan flyve op på, for så vil de jo gøre det, og så kan de nemt "komme til" at fortsætte videre ned på den anden side.
Hvis I skulle ønske at få kyllinger på et tidspunkt (og det er altså sjovt og hyggeligt), kan I jo altid købe nogle rugeæg.
Mht. feriepasning, er jeg sikker på, at I nemt kan få en nabo til at fylde op med vand og mad, mod at naboen får æggene, det er nemlig ikke altid ligetil at få æglæggende høns i august, så I vil måske skulle undvære æg i for lange perioder, hvis i vælger at holde høns på den måde. Endelig kommer man jo til at holde af kræene *p
Held og lykke med planerne.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk