Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Frontline vet spray VS Stald chock  (Læst 7968 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Nielsen

• Passiv bruger
Frontline vet spray VS Stald chock
« Dato: 31 Juli , 2011, 11:42 »
Jeg har brugt stald chock rigtig meget i denne tid, med et ikke tilfreds stillende resultat. Dette inklusiv rengøring af et meget besværligt hønsehus, hvor der er brugt hydratkalk, stalosan, røgbomberne og staldchock.

Synes stadig mine høns har mere end acceptabelt utøj, hvilket er et problem jeg ikke har haft før.

Derfor overvejer jeg Frontline spray til dem, men hvor meget skal man bruge ? og hvor på dem sprøjtes ?

Og så vil jeg meget gerne høre jer forum brugeres erfaringer omkring Frontline, og også hvis i har prøvet begge dele.

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Frontline vet spray VS Stald chock
« Svar #1 Dato: 31 Juli , 2011, 11:53 »
En spray er meget besværlig at bruge på høns, for det meste vil sikkert ende i fjerdragten, men det kan vel bruges på benene, også i tilfælde af kalmider, men ellers ville jeg bruge frontline pipetter til store hunde, og så give dem et enkelt dryp i nakken nede på huden forstås.
Det er der andre der har haft glæde af, men jeg har ikke selv prøvet det
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Alfred Kirk

• Bruger
« Svar #2 Dato: 31 Juli , 2011, 12:06 »
Ja har tidligere brugt staldchok ved duer og høns, men der var alligevel utøj eller ødelagte fjer når de kom frem til udstillingerne.

De skal sprøjtes ind på skindet med Frontline, jeg gør det under vingen, et tryk på pumpen er rigeligt til en høne. Jeg bruger lidt mindre til dværghønsene. Den kan jo stilles så de giver en tynd stråle, det er bedre end en forstøvning. 

Det holder fint rent på duerne i et halvt år. Alle mine høns får en rust når de sættes ind i stalden til vinter og er så fri for alt kriblen der. Men om foråret når de igen kommer ned på marken kommer der igen småkryb, nok især fra de vilde fugle.  
Mvh Alfred Kirk
Australorps, Minorka, Spanier, Maran, Spidstoppet Appenzeller, Sebright
Svanegæs
Raceduer: Farveduer, Vorteduer, Kæmpeduer, Strukturduer
Udl. Tumlinger
www.raceduen.dk
www.australorpsklubben.dk
www.maranklub.dk
www.primafoder.dk

karina dj

• Gæst
« Svar #3 Dato: 31 Juli , 2011, 12:29 »
Min erfaring med frontline spray kommer af at jeg overtog en hest der var hårdt angrebet af lus. Jeg skulle spraye hende så godt som overalt, men det var ikke så vigtigt hvis der var nogle områder jeg overså... det må være fordi lusen vandrer og dermed støder på et behandlet område på sin søgen efter føde. Men! sprayen tar kun de levende dyr, derfor skulle jeg spraye en gang mere efter en uge, hvor de nyklækkede lus så fik en tur osse.

Hvordan det overføres til høns ville jo være godt at vide... det er jo vigtigt at vide hvor lang klækketid der er på det utøj man skal behandle mod, samt hvornår utøjet blir kønsmodent! Jeg har et par høns som jeg kan se har fået kalkbensmider fx, og de skal sprayes hele flokken tænkte jeg... men det skal jo gentages... og da ville det jo være smart at vide noget om hvornår næste hold klækker  :P

Offline Nielsen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 31 Juli , 2011, 13:27 »
Jeg er ret sikker på det er vejret kombineret med vilde fugle som gråspurve osv som kan komme ind.

Men spray frontline, det skal ramme huden som jeg tænkte. Men så forebygger det lidt i stil med som pipetter ?

karina dj

• Gæst
« Svar #5 Dato: 31 Juli , 2011, 13:47 »
Nu har jeg fundet midlerne frem og kan sige så meget at:

Pipetterne: Det er en meget koncentreret dosis i pipetterne, og den blir optaget via huden og går i forbindelse med fedtlaget...dvs kroppen opta'r giften og derfor er der tilbagehold på æg og kød.

Citerer lige teksten på pakken (frontline combo vet) "Insekticid virkning over for nye angreb af voksne lopper vedvarer i 8 uger. Forebyggelse af loppernes formering ved hæmning af udviklingen af æg, samt af larver og pupper fra æg lagt af voksne lopper vedvarer i op til 8 uger efter behandling."

Spray: Både behandler og forebygger. "Frontline vet. beskytter effektivt mod lopper i 1-2 måneder (!IKKE på mine hunde skal jeg lige tilføje, men kritikken af frontline er osse netop at lopper og flåter er blevet resistente overfor midlet ;)!) afhængig af parasitbelastningen i omgivelserne. Frontline vet beskytter mod flåter hos hund i op til 4 uger" (!Wrong again!)

Og ja, det skal helt ind til huden for at virke...

Men det tog lusene på hesten, så det er nok kun lopper/flåt det ikke kan skræmme væk mere ;)
« Senest Redigeret: 31 Juli , 2011, 13:56 Fra karina dj »

Offline Nielsen

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 31 Juli , 2011, 15:23 »
Er det nødvendigt med tilbageholdelses tid på æg med sprayen ?

karina dj

• Gæst
« Svar #7 Dato: 31 Juli , 2011, 15:42 »
Det snakkede jeg med en dyrlæge om for ikke så længe siden. Hun ringede til producenten med mit spørgsmål, hvor de sagde at det var der ikke lavet nogen test på. De anbefalede 1 måned for en sikkerheds skyld, men personligt ville hun ikke selv være bange for at spise æggene.

Jeg er stadig lidt i tvivl, selvom vi blev enige om at kroppen ikke kan optage den koncentration som sprayen har. Samtidigt var det for mig et spørgsmål om kalkbensmider, så det er jo ikke huden jeg skal sprøjte på.

Mine høns er delt op i forskellige huse, så hvis jeg ville behandle mod andre mider ville jeg ta' et hus af gangen. Stoppe æghøst i det hus jeg behandler og dermed stadig være i stand til at få egne æg, bare i mindre mængde.