Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Dødsfald og syg høne - Ny diagnose: blodmider!  (Læst 6917 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline sigrid

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 28
Dødsfald og syg høne - Ny diagnose: blodmider!
« Dato: 28 Juli , 2011, 20:13 »
For et par uger siden fandt jeg vores ene dværghøne død i hønsehuset. Den var død i løbet af natten. Jeg have ikke bemærket nogen symptomer, andet at den lød lidt hæs aftenen før. Jeg havde noteret mig, at jeg skulle holde øje med den, men næste dag var den altså død.

For nogle dage siden begyndte en af vores andre store høner at skrante. Den havde diarre og sad og puttede sig med hængende hale. Jeg gav den lidt havregryn, og ville lige se tiden an. I dag er den helt gal. Hønen kommer ikke ud af huset, men ligger helt fladt med lukkede øjne og gisper. Vi afliver den om lidt  :(

Der må jo næsten være en sammenhæng mellem de to dødsfald. Men hvad gør jeg nu? Jeg vil jo helst ikke have smittet de sidste 3 høner.

Samtidig havde vi planer om at købe nogle varmefri kyllinger i denne weekend, men jeg er vel nødt til at vente en karantæneperiode, før jeg flytter nye kyllinger ind i gården - i tilfælde af at der er noget smitsomt blandt mine høns. Men hvor længe skal jeg vente?

Jeg har lige opdaget, at de har lidt lus, men det er vel ikke noget de dør af?

Øv hvor er det trist, når de bliver syge og dør. Jeg bliver helt nervøs for salmonella, og om jeg fortsat kan spise vores æg?
« Senest Redigeret: 29 Juli , 2011, 16:59 Fra sigrid »

Offline sigrid

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 28
Sv: Dødsfald og syg høne - hvad gør vi?
« Svar #1 Dato: 28 Juli , 2011, 20:41 »
Sidder lige og læser om diverse sygdomme, og symptomerne på Newcastle passer ret  perfekt. Vi har nemlig også fået nogle æg uden skal i sidste uge.

Kan det være det? Og hvad gør man i så fald for at undgå at resten smittes?

Offline Bettina

  • Bruger
  • Indlæg: 1 908
Sv: Dødsfald og syg høne - hvad gør vi?
« Svar #2 Dato: 28 Juli , 2011, 20:46 »
Lyder som noget jeg har haft i min hønsegård.
jeg ringede til dyrlægen og fik penicillin imod det, Det var forkølelse/halsbetændelse eller noget i den stil.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: Dødsfald og syg høne - kan det være Newcastle?
« Svar #3 Dato: 28 Juli , 2011, 22:44 »
Der kan være mange årsager, men jeg tror ikke på newcastle.

Nu skriver du lidt lus, men lus kan meget vel være skyld i dødsfald, men så er det større mængder.

Det kan også være et ødelagt æg i systemet, nu du skriver du har fået vindæg.

Den eneste måde du kan få at vide hvad der er skyld i dødsfaldene er at få dem obdukseret af en dyrlæge.
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Dødsfald og syg høne - kan det være Newcastle?
« Svar #4 Dato: 28 Juli , 2011, 22:53 »
Kan lus virkelig forårsage dødsfald? Ville tro det skulle være EKSTREMT slemt i så fald.

Under alle omstændigheder vil jeg klart fraråde at sætte nye beboere ind før du, enten har klarhed over årsagen til dødsfald, eller er sikker på at ikke nogen af de resterende 3 er på vej samme vej.

Jeg tror ikke du behøver være bekymret for salmonella i forbindelse med sygdommen hos dine høns. Det er vist kun i sjældne tilfælde at salmonella gør hønsene syge.
Mvh
Erik Andersen

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: Dødsfald og syg høne - kan det være Newcastle?
« Svar #5 Dato: 29 Juli , 2011, 00:54 »
Kan lus virkelig forårsage dødsfald? Ville tro det skulle være EKSTREMT slemt i så fald.


Ja, men som du skriver i ekstreme tilfælde, forstil dig 100vis af blødsugende væsner (Lus eller mider)
eller hvis det er på kyllinger knap så ekstreme...
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline sigrid

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 28
Sv: Dødsfald og syg høne - kan det være Newcastle?
« Svar #6 Dato: 29 Juli , 2011, 16:58 »
Hm - jeg er lige i gang med at behandle mine høns mod lus, og fandt i redekassen nogle små sorte hurtige nogen. Jeg tørrede siddepinden af, og fandt en sort og en rød af samme slags på papiret. Intet blod - men lur mig om jeg ikke har fået blodmider i huset  /d

Gad vide om det ikke har taget livet af mine to høner  :( Hvis de er svække af blodmider, kan de vel godt miste livet af en gang diarre.

Nu har jeg sprøjtet alt i huset med Matas insektfri, og i morgen muger jeg ud, gør rent og kalker.

Men hvad med min halmgård  ??? Der kan vel også være mider?

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: Dødsfald og syg høne - Ny diagnose: blodmider!
« Svar #7 Dato: 29 Juli , 2011, 17:31 »
Hvis det er blodmider vil de SOM REGEL, opholde sig i revner og sprækker om dagen.

Men det skader jo aldrig at skifte halm. og jeg plejer når jeg giver hønsehus og gård den store tur at bruge ukrudsbrænderen også...
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Dødsfald og syg høne - Ny diagnose: blodmider!
« Svar #8 Dato: 29 Juli , 2011, 18:11 »
Blodmider i sig selv kan faktisk også suge livet af høns og kyllinger. Du må igang - jo grundigere, desto bedre. Men regn med, at det godt kan kræve mere end en "behandling" at komme de små s.... til livs, Jeg synes, de har været stride denne sommer.

Offline sigrid

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 28
Sv: Dødsfald og syg høne - Ny diagnose: blodmider!
« Svar #9 Dato: 29 Juli , 2011, 21:59 »
Hvor længe kan de leve uden mad? Altså blodmiderne.  ;)

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Dødsfald og syg høne - Ny diagnose: blodmider!
« Svar #10 Dato: 30 Juli , 2011, 08:49 »
Mener, der var en, der for nylig i en anden tråd, sagde 6 mdr. Det gav mig lidt kuldegysninger...

Offline Eva

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 343
Sv: Dødsfald og syg høne - Ny diagnose: blodmider!
« Svar #11 Dato: 30 Juli , 2011, 11:33 »
Jeg har samme problem. Jeg tog noget dobbeltklæbende tape og satte omkring enderne af sovepindene.

Dagen efter var tapen fuld af brune og røde af blodmider. Jeg har haft dem før men aldrig så mange som i denne sommer. Jeg har tømt det ene hønsehus, og det er nærmest umuligt at komme dem til livs. Jeg har derfor besluttet at lade huset stå tomt og først sætte nye høns ind til næste forår.

Det er rigtig æv, men det er den eneste løsning jeg kan se lige nu.

Jeg fik det råd at lade hønsene blive i gården om natte for at se om de fik det bedre. Men wyandotterne er stadig meget lidt aktive,  de to første er slagtet og resten følger efter når jeg lige har taget mig mod til, dværgfaverrolle har det tydeligt bedre.

Kyllingerne bor nu i et gammelt kaninbur.

Som sagt har jeg aldrig set så mange blodmider som iår måske de elsker dårligt vejr og fugtige dage ???
Venlig hilsen
Eva

karina dj

  • Gæst
Sv: Dødsfald og syg høne - Ny diagnose: blodmider!
« Svar #12 Dato: 30 Juli , 2011, 11:43 »
De små hurtige nogen....var det ikke lopper der sprang væk?

Jeg kan med stor taknemmelighed indtil videre sige der aldrig har været rødt på mine fingre når jeg kører dem under siddepindende...men en dag skal det nok ramme mig osse!

Jeg føler med dig og ønsker al lykke til med at komme dem til livs.

Offline Eva

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 343
Sv: Dødsfald og syg høne - Ny diagnose: blodmider!
« Svar #13 Dato: 30 Juli , 2011, 12:05 »
Nej det er ikke lopper. Jeg tog tapen med op i Odder fjerkrækoloni og viste den frem for "eksperterne" De var ikke tvivl men dog enige om at der var usædvanligt mange. Der var også enighed om at en gang chok ikke var nok.

Ja du skal være lykkelig for ikke at kende til dem.
Venlig hilsen
Eva

karina dj

  • Gæst
Sv: Dødsfald og syg høne - Ny diagnose: blodmider!
« Svar #14 Dato: 30 Juli , 2011, 12:09 »
Hold da op!  :P

Så håber jeg du har et hønsehus som er til at gøre rent i. Det er det jeg gruer allermest for... når man som jeg har hønsehus i gamle bygninger er der jo ingen grænser for revner de kan more sig i  :-\