Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Nå - råd søges :-)  (Læst 6606 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Silver

• Passiv bruger
Nå - råd søges :-)
« Dato: 27 Juli , 2011, 08:47 »
....ja nu er det sådan, at jeg har en New Hampshire høne ved navn Hønemor. Hun er håndtam, men bestemt ikke en høne der vil tages op.
Men men men - hun er så møg beskidt bagi - og har været det et stykke tid. Det er ikke bare sådan lidt der hænger i fjerpragten efter en klat, der er ligesom kommet en etage det hele lander på.  :o

Jeg vill høre om nogen kender et godt trick til hvordan jeg nemmest får det af??  8)

små kyllinger kan jeg godt klare med lunkent vand og en nænsom hånd, en Hønemor ved jeg ikke lige... hehe
Eller skal jeg bare lade det være?

Knus fra Malene
Hilsen Malene

0,1 New Hampshire
0,1 Wyandotter
0,2 hvid/blå columbia Brahma
0,2 sorte Australorps
0,1 Lys Sussex

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
Sv: Nå - råd søges :-)
« Svar #1 Dato: 27 Juli , 2011, 08:51 »
Du kigger på det i aften når hun er gået til ro er rolig. Og så er det enten bare lunkent vand eller måsle en lille klipning hvis der sidder for meget til du vil gratte med det. Det kan du bedømme når du får vendt bunden i vejret på mutter.
« Senest Redigeret: 27 Juli , 2011, 08:52 Fra Søs Rose Markvardsen »
Med venlig hilsen Søs

Offline Silver

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 27 Juli , 2011, 08:52 »
Men Søs - hvad gør jeg så?  8)
Hilsen Malene

0,1 New Hampshire
0,1 Wyandotter
0,2 sorte Australorps
0,1 Lys Sussex

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 27 Juli , 2011, 08:53 »
hehe...ja det glemte jeg at skrive men har lige tilføjet lidt i mit tidligere indlæg. På med gummihandskerne hvis det rigtig klamt  ;)
Med venlig hilsen Søs

Offline Silver

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 27 Juli , 2011, 09:14 »
Søs - sidder her om små griner, for tror det bliver et show uden lige. Hun bliver gal selvom hun er gået til ro... har aldrig haft høns der nærmest er i trance når det er aften. Men livlige og det er hønemor bestemt  /o
Hilsen Malene

0,1 New Hampshire
0,1 Wyandotter
0,2 sorte Australorps
0,1 Lys Sussex

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #5 Dato: 27 Juli , 2011, 09:17 »
Som Søs skriver...ud og hent hende i aften.

Jeg plejer at have en balje med ca. 40 grader varmt vand stående i køkkenvasken, så pladserer jeg hønen på køkkenbordet med måsen ud over vasken og vasker og nulrer den beskidte bagdel med en vaskeklud, mens jeg holder rundt om tøsen med den anden hånd...imens fortæller jeg hende, hvor dygtig hun er  ;). Grovtørring med et håndklæde og efterfølgende føntørring af fjerpragten.
Mine høns her ikke noget imod behandlingen, hvis den da ikke tager alt for lang tid. Jeg har sågar en høne, som æææælsker at blive vasket og føntørret :D

Indtørret afføring skal væk, så fluer og krible, krable ikke lægger æg i det.

God fornøjelse  /o
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #6 Dato: 27 Juli , 2011, 09:21 »
Hun bliver gal selvom hun er gået til ro... har aldrig haft høns der nærmest er i trance når det er aften. Men livlige og det er hønemor bestemt  /o

Denne gang må hun finde sig i at blive forstyrret i sin nattesøvn. Når det er overstået og hun er tilbage i sin seng, kan hun jo tænke lidt over, hvor rart det egentlig var.

« Senest Redigeret: 27 Juli , 2011, 18:22 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Randi Krak

• Passiv bruger
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
« Svar #7 Dato: 27 Juli , 2011, 10:20 »
Hvis det er rigtig slemt, kan man også hive de værste fjer ud.. Det gør jeg ind i mellem på mine høns, og de brokker sig ikk.. Mine brokker sig mere over vand pjaskeriet ;-)
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

karina dj

• Gæst
« Svar #8 Dato: 27 Juli , 2011, 11:09 »
Jeg ville klippe fjerene af, så skal du ikke igennem det engang til hvis det er hun har lidt dårlig mave...

Er hun osse livlig hvis du går derud ved midnat? Mine er osse mere livlige hvis de lige er gået til ro, men hvis der har været mørkt et par timer så er de helt bedøvede...du skal seføli huske ikke at tænde lyset, så vågner de jo det er klart. På med pandelampen og den skal stilles på svag belysning  /o

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #9 Dato: 27 Juli , 2011, 13:54 »
For mig har det virket godt, at sidde på knæ foran brusenichen og haft håndbruseren liggende på gulvet med dejligt lunt vand. Jeg plejer bare at bruge hænderne til at nulre skidtet af med, men man kan da have tynde gummihandsker på, jeg synes bare, jeg har bedre føling med det uden handsker.
Om aftenen efter at hønsene er gået til ro, plejer de nu ikke blive så ophidsede over at blive taget ind til diverse "behandlinger", det er i hvert fald min erfaring.
Hvis det er den kølige årstid, sætter jeg h*nen i en kasse med spåner i et lunt værelse natten over, så den kan blive godt tør, inden den kommer ud.
Held og lykke med din høne.
*k
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 27 Juli , 2011, 19:17 »
*gg* hun skal jo ikke bare være gået til ro ...det skal være helt mørkt før lyset går ud hos hønen  :D

Så tager du hende bare i førergreb ... under armen med hende med bagenden frem ad ..... så har du styr på vinger og ben og den gale ende ude af syne  ;)

Men når det er helt mørkt og du tager hende ind og begrænser lyset i rummet så burde hun altså være rolig  /o
Med venlig hilsen Søs

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #11 Dato: 27 Juli , 2011, 20:53 »
Denne gang må hun finde sig i at blive forstyrret i sin nattesøvn. Når det er overstået og hun er tilbage i sin seng, kan hun jo tænke lidt over, hvor rart det egentlig var.

Hov, der var vist sneget sig noget ind om min Frede her, tidligere på dagen *f.

Malene: Gode råd har du allerede fået. Jeg klipper hvis der er for mange dun omkring rumpehullet ;).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #12 Dato: 27 Juli , 2011, 20:55 »
Ja Tanja...jeg var vist ikke helt vågen <J , da jeg skrev.

Kompliment til Frede, han spøger i mit hoved ;D
« Senest Redigeret: 27 Juli , 2011, 21:34 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Benny

• Passiv bruger
  • Ikke så køn, men vistnok rar.
    • Hovsaarten
« Svar #13 Dato: 29 Juli , 2011, 16:45 »
Et lille fif...

Klipper du fjer, så vask videre, og ryk fjerstumperne ud, efter endt rengøring... Så starter hun på at lave nye fjer med det samme...

Lader du stumperne sidde, skiftes de først ved naturlig fældning...

Vi har da ellers lige haft nogle godyle regnbyer, så alle høns burde jo være smukke og rene, og med mudrede fødder.... :D  :D

M.V.H....Benny..
Vi er skøre i skallen, men vi er friske :-))

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #14 Dato: 29 Juli , 2011, 16:47 »
Har du fået vasket hønserumpe :D Malene?
Med venlig hilsen
Helle Kjelst