Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Maddiker/mider i hønsehuset og syg høne  (Læst 13654 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lina

• Passiv bruger
Maddiker/mider i hønsehuset og syg høne
« Dato: 26 Juli , 2011, 21:19 »
Hej alle.

Jeg har brug for hjælp, da jeg desværre lige har opdaget, at der er maddiker og nogle meget små sorte dyr (mider?) i mit hønsehus. Jeg synes ellers, jeg har været god til at holde det rent, men ikke desto mindre opdagede jeg her til aften en flok maddiker og mider (eller hvad det nu er) i et hjørne af hønsehuset. Føj! :o

I løbet af de sidste to dage er en af mine damer desuden blevet meget sløv, og hun har diarré. Hun undgår helst de andre, og jeg har kun set hende spise meget lidt. Og hendes faste soveplads er i det hjørne, hvor jeg nu har fundet maddiker... Kan det være dem, der gør hende syg? Findes der nogle håndkøbs-præparater, som vil hjælpe hende, hvis hun er angrebet? Jeg har læst, at saltsyre fortyndet i vand kan være effektivt, men er det nu også sikkert for hende?
(Jeg ville skam gerne tage til dyrlæge med hende, men de tre jeg har kontaktet her i området, tager ikke høns ind til konsultationer.)

Jeg har selvfølgelig fjernet alle de smådyr, jeg kunne finde. Jeg har gjort hjørnet rent, omend kun overfladisk, fordi damerne var på vej i seng. Jeg har ikke godt med at lade dem sove i hønsehuset, når nu der formentlig er mere uvelkomment småkravl, men jeg kan jo ikke lade dem sove ude i hønsegården.

Jeg håber, her er hjælp at hente. Det er virkelig en sur situation at stå i /d

Offline Patricia

• Passiv bruger
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: Maddiker/mider i hønsehuset og syg høne
« Svar #1 Dato: 26 Juli , 2011, 21:43 »
Har du tjekket om hun har maddiker i enden??
Det kan godt være der er fluer der har lagt æg ved kloaken på hønen særligt hvis der har siddet noget afførring. Så ja, det kan være det der gør hende syg :-[
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 26 Juli , 2011, 22:12 »
Jeg har også oplevet, at der her på det seneste har været små hvide larver i bunden af mit hønsehus  :( Jeg tror, at det har været pga af øget fugt i mit hønsehus efter de her våde dage med masser af regn. Der var meget fugtigt, da jeg mugede ud...føj. Har hver gang sprayet med "insektfri spray" i hjørner og kanter. Sprayen har jeg købt i Matas-130 kr.
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #3 Dato: 26 Juli , 2011, 22:24 »
Hvis man har halm eller lignende som bundmateriale, er der ret stor risiko for, at fluer lægger æg i blandingen af halm og afføring, i modsætning til hvis man f.eks. har sand på gulvet. Har man en høne med lidt diarré er det jo rigtig guf for sådan en flue, der gerne vil lægge sine æg.
Du bliver nødt til som Patricia siger, at kikke hønen efter i kloakken, der kan nemt være fyldt med maddiker, der er ved at spise hende. Omvendt kan det også være, at hun har diarré og det har givet gode betingelser for fluelarver i bundlaget.
Hvis du synes det er klamt, kan du tage et par tynde gummihandsker på, og så ind og vaske hende godt bag i gerne med en håndbruser med lunt vand.
Det haster nok.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #4 Dato: 26 Juli , 2011, 22:28 »
Hmm, altså jeg ville jo tro at hønsene ville spise de maddiker, hvis de så dem, men tror bestemt at det er din lille høne, som har dem, hvis de er i det hjørne, hvor hun sover. Har hun måske et sår eller sådan noget? Hvis ikke du kan få hende til dyrlæge, ville jeg give hende fred :(

Synes i øvrigt det er skønt at "møde" en anden Lina! *p Min datter hedder det, og jeg har endnu ikke mødt en anden! :D Min store frygt er at hun bliver ked af aldrig at kunne finde klistermærker med hendes navn på :D Har du været ked af det? :D

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 26 Juli , 2011, 22:29 »
Jeg tror ikke, at hønsene vil spise dem, når de små larver ligger blandt lort og skidt ;)

Marianne: Hvilket bund skat man ellers have, ud over sand, som du nævner.. Jeg har jo netop selv halm og spåner og oplever samme problem?
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #6 Dato: 26 Juli , 2011, 22:41 »
Ro på nu.

Fluerne lægger deres æg i bundlaget hvis/når det er blandet med hønsemøg. Maddikerne, som klækker af æggene, angriber ikke sunde dyr. Altså er de ikke årsag til sløjheden hos hønen. Er hønen syg af andre årsager og evt får et sår med dødt kød, eller en ordentlig klump møg i og omkring kloaken, kan æggene lægges her og maddikerne klækkes her.

Så årsagen til sløjhed skal findes andetsteds.

Har man dyr og bruger strøelse, halm eller spåner, vil der uvægerligt være fluer der lægger æg i bundlaget og der vil forekomme maddiker. Rent guf for hønsene. Og som skrevet ovenfor ikke umiddelbart anledning til sygdom.

Rent faktisk bruges maddiker medicinsk til sårrensning også på mennesker (har jeg læst). En umiddelbart ubehagelig tanke men den skulle være effektiv. Jeg ved ikke hvor dette praktiseres, om overhovedet i DK.  
Mvh
Erik Andersen

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #7 Dato: 26 Juli , 2011, 22:47 »
Mette, jeg har selv sand som bundlag i mit hønsehus, og det er jeg rigtig glad for, det er dejlig nemt at holde rent.
Selv i rigtig varme somre har jeg stort set ingen fluer i mit hønsehus, måske kan der være 5-10 fluer, det er max. Som regel er der ingen.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Christina

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 26 Juli , 2011, 22:57 »
Ro på nu.

Fluerne lægger deres æg i bundlaget hvis/når det er blandet med hønsemøg. Maddikerne, som klækker af æggene, angriber ikke sunde dyr. Altså er de ikke årsag til sløjheden hos hønen. Er hønen syg af andre årsager og evt får et sår med dødt kød, eller en ordentlig klump møg i og omkring kloaken, kan æggene lægges her og maddikerne klækkes her.

Så årsagen til sløjhed skal findes andetsteds.

Har man dyr og bruger strøelse, halm eller spåner, vil der uvægerligt være fluer der lægger æg i bundlaget og der vil forekomme maddiker. Rent guf for hønsene. Og som skrevet ovenfor ikke umiddelbart anledning til sygdom.

Rent faktisk bruges maddiker medicinsk til sårrensning også på mennesker (har jeg læst). En umiddelbart ubehagelig tanke men den skulle være effektiv. Jeg ved ikke hvor dette praktiseres, om overhovedet i DK. 

Det der er det alarmerende ved denne situation, er at maddikerne er i det præcise hjørne hvor hønen sover.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #9 Dato: 26 Juli , 2011, 23:00 »
Der er selvfølgelig både plusser og minusser ved de forskellige former for bundlag.

Jeg er sikker på at sand er meget praktisk når det kommer til rengøring/renholdelse. Til gengæld sætter størstedelen af mine høns stor pris på at kunne putte og lave en lille 'rede' i halmen. Både når de skal sove og når de skal lægge æg. Desuden elsker de at gå at skrabe i halmen i løbet af dagen for at se om der er noget spiseligt imellem (biller eller andet).

Så det er nok lidt et temperamentsspørgsmål, hvad man skal vælge som bundlag.
Mvh
Erik Andersen

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 26 Juli , 2011, 23:07 »
Problemet er vel ikke så stort, en god rengøring af hønsehuset, lidt spray med staldchok og et par gode håndfulde stalosan F der tager flueæg og larver, frisk strøelse på og sagen er fjong, noget andet er med hønen... men mon ikke en vask og et pift staldchok tager det værste.

Offline Christina

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 26 Juli , 2011, 23:11 »
Der er selvfølgelig både plusser og minusser ved de forskellige former for bundlag.

Jeg er sikker på at sand er meget praktisk når det kommer til rengøring/renholdelse. Til gengæld sætter størstedelen af mine høns stor pris på at kunne putte og lave en lille 'rede' i halmen. Både når de skal sove og når de skal lægge æg. Desuden elsker de at gå at skrabe i halmen i løbet af dagen for at se om der er noget spiseligt imellem (biller eller andet).

Så det er nok lidt et temperamentsspørgsmål, hvad man skal vælge som bundlag.

Hey, det ene udelukker ikke det andet! :D Jeg har sand i hønsehuset, halm i rederne og halmgård...win/win/win! ;D

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #12 Dato: 26 Juli , 2011, 23:21 »
Jo, det gør det her. Jeg har væsentligt flere høns end redekasser.  ;D
En stor del af hønsene foretrækker endvidere at sove på gulvet, i halm.
Mvh
Erik Andersen

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #13 Dato: 26 Juli , 2011, 23:29 »
Det der er det alarmerende ved denne situation, er at maddikerne er i det præcise hjørne hvor hønen sover.

Det er sikkert en tilfældighed. Medmindre hun har sår af andre årsager eller er meget snavset bagi (gennem flere dage).

frisk strøelse på og sagen er fjong,

Ihvertfald i nogle dage indtil der igen er rette betingelser for at fluerne lægger æg og maddiker klækkes. Men ja, lidt Stallosan på gulvet på udsatte steder vil forlænge tiden til at der igen er 'rette betingelser' for fluerne. Jeg bruger selv Stallosan på de mest udsatte steder i hønsehuset, typisk hjørnerne.
Mvh
Erik Andersen

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #14 Dato: 27 Juli , 2011, 07:31 »
Det står selvfølgelig enhver frit for, at bruge det underlag som h*n finder bedst.
Jeg har spåner i redekasserne, og går over til EasyStrø, når jeg har brugt den portion op, jeg har nu, jeg har slet ikke en redekasse til hver høne, men det er heller ikke nødvendigt.
Mine høns sover på pind, hvad der er årsag og virkning, kan jeg jo ikke sige, måske sover de på pind, fordi jeg har sand på gulvet?
Under alle omstændigheder bidrager det også til en høj hygiejne, for alle nat-klatterne kommer på det sanddækkede møgbræt, hvor de er nemme at fjerne hver dag /o
Sidste år var der en del i nyhederne, om at sand i diverse stalde betød langt færre fluer, så det er ikke bare mine egne personlige erfaringer, jeg slår på stortromme for. Er der måske nogen, der kan huske evt. links? Finn?

Men tilbage til Linas høne.
Her og nu skal hønen undersøges grundigt, for at se OM der er noget ved/i kloakken; er der det, skal hun vaskes og tørres, og sikkert også have lidt ekstra TLC (Tender Loving Care) den næste tid.
Hønsehuset skal have en omgang som Bjørn beskriver.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk