Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Troede de var racerene. ØV  (Læst 1217 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline louisepedersen

• Passiv bruger
Troede de var racerene. ØV
« Dato: 25 Juli , 2011, 12:01 »
Hej allesammen jeg har lige fundet ud af/fået af vide af klogere kochin folk at mine desværre ikke er 100% ren stor kochin.....  :'( :'(
Jeg er blevet helt tosset med racen og troede jo at mine var rene- de er købt af en enkelt privatperson- men kommer vist fra forskellige steder her på sjælland. De steder hvor jeg har været og set folk der har haft kochin, tror jeg også alle hr været blandet lidt med orpington...
jeg må jo nok skille mig af med mine nu kun 4 damer- de 2 hvide tror jeg ellers er rene da de er større og anderledes i kammen og halefjerene-men de er ikke fuldstændig fodbefjerede som helt ren kochin er.
jeg har fået at vide inde fra kochin klubben at man ikke må kunne se benene og at der skal være en helt fin rund vifte om tæerne.
jeg har købt ruge æg fra en opdrætter på jylland nu og kan da også tydeligt se forskellen nu hvor jeg ser den ægte vare- men hvad så? dvs at det kun er ovre i det mørke jylland at de har helt med garanti renracede stor kochin? og jeg er jo så glad for min hane herman, vil jo helst ikke skille mig af med ham- hvor gamle bliver sådan nogle mænner egentlig før de ikke gider dame pjattet mere? mvh en fortvivlet Kochin fan
1stk Kochin hane "Hermand" + 2 høns
8 jydske STORE kyllinger
1,1 Dansk grågæs
1 påfugl kok
3 stk katte
1 hund
1 dejlig datter og en pragtfuld manse, og nu også en lille søn!!!

Offline Leif Tranum

• Bruger
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: Troede de var racerene. ØV
« Svar #1 Dato: 25 Juli , 2011, 12:16 »
Selvfølgelig er vi ærlige mennesker i Jylland.Det var du vel ikke i tvivl om ??
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #2 Dato: 25 Juli , 2011, 12:25 »
Det er altid trist at få noget, som ikke er hvad det skal være. Især hvis man selv vil til at avle seriøst. Så er det vigtigt med racerene dyr i en bedre kvalitet. (de allerbedste beholder opdrætteren selv)

Der er ikke så mange som har Kochin i stor (desværre) så racen trænger i høj grad til flere opdrættere.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline louisepedersen

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 25 Juli , 2011, 12:32 »
hej leif og lene
selvfølgelig er i da ærlige mennesker ovre i jylland  /o det tror jeg da også hønsefolkene er her på sjælland ;D men hvis man ikke ved bedre? det gjorde jeg jo ikke- har jo selv solgt rugeæg fra dem og troede jo selv de var rene. jeg tror jeg vil prøve at starte lidt forfra med kyllingerne fra jylland og så nøjes med at købe fra klubben medmindre jeg er sikker på renheden- kender ikke kravene hvis jeg gerne selv vil være opdrætter- der skal de vil have nogle papirer/stamtavle eller?
8 jydske STORE kyllinger
1,1 Dansk grågæs
1 påfugl kok
3 stk katte
1 hund

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #4 Dato: 25 Juli , 2011, 12:41 »
Ja, racen kunne godt trænge til flere opdrættere. Men blodfornyelse er også undertiden svært at fremskaffe, har jeg erfaret.
Har f.eks. fået bestilling på en rigtig god sort Orpington (stor) hane, til blodfornyelse af sort Kochin (stor), fra en der har opdrættet og udstillet Kochin i stor, siden 1970`erne, måske også tidligere, men det kan jeg ikke lige huske.
Så det bruges undertiden, det med at krydse anden race ind. Men de seriøse, - så ham jeg skal finde en rigtig god sort Orpington hane til i mine flokke - sælger selvfølgelig ikke noget der mangler race-kendetegn.
Men skal blot være opmærksom på at, selvom det i et sådan tilfælde "ligener" et godt avlsdyr, kan man godt blive overrasket mht. avlen.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #5 Dato: 25 Juli , 2011, 12:43 »
Nej, ingen papirer eller stamtavler. Dyrene skal bare være typefaste og renracede. Så det er et spørgsmål om tiltro og ærlighed.

De kan også være renracede, men så være meget dårlige i typen... fordi "opdrætteren" er ligeglad og har avlet på ret og kravl.

De kan selvfølgelig også være krydsninger, uden at "opdrætteren" selv ved det eller det værst tænkelige "opdrætteren" har tørret dig  /d

Lån evt. standarden på biblioteket, bliv medlem af  specialklubben,  gå til nogle hønsedage og sug til dig af lærdom fra "de gamle".
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline louisepedersen

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 25 Juli , 2011, 18:29 »
hej lene
jeg tror bestemt ikke jeg er blevet snydt bevidst, jeg har købt dem af en her på forum og jeg ved at de blev solgt til mig i den tro at de var rene. jeg er hverken sur eller noget, jeg er bare ærgelig over det, især fordi jeg selv har solgt æg fra dem, som værende rene... der skal vist være noget i herning til december- så må jeg slæbe familien med der og se på kochin  ::)
8 jydske STORE kyllinger
1,1 Dansk grågæs
1 påfugl kok
3 stk katte
1 hund

Offline Erling Rønnest

• Passiv bruger
    • Vendsyssel fjerkræklub
« Svar #7 Dato: 25 Juli , 2011, 20:12 »
Der skal vist være noget i herning til december- så må jeg slæbe familien med der og se på kochin  ::)

Ja... Der er højdepunktet på avlssæsonen, Landsudstillingen i Herning....

Har skam også hørt om dit problem med fodbefjeringen og typen på dine dyr....  ;D

De bedste fjerkræhilsner
Erling Rønnest

Opdrætter af:
Orloff (Stor)
Orloff (Dværg)
Mod. Eng. kamphøns
Medlem af:
http://racefjerkrae.dk/
www.vendsysselfjerkraeklub.dk
www.kamphons.dk

Offline louisepedersen

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 26 Juli , 2011, 23:18 »
 :o hej erling
har du hørt om det? fra kochin klubben? jeg må jo se om der er nogle derovre der skal sælge lidt til den tid, jeg har lovet at opsøge jens ole derinde.  ::)
8 jydske STORE kyllinger
1,1 Dansk grågæs
1 påfugl kok
3 stk katte
1 hund

Offline Erling Rønnest

• Passiv bruger
    • Vendsyssel fjerkræklub
« Svar #9 Dato: 27 Juli , 2011, 07:36 »
jeg har lovet at opsøge jens ole derinde.  ::)

Jens Ole står for forhandling af foderpriser, således vi kan få vores foder noget billigere... med hans store Kochin og min Orloffer bruger vi rigtig meget foder... 

Det var sidste gang jeg hentede foder jeg hørte om en fra Sjælland, der gerne ville have kochin i stor.... så 2+2 gir dig..
De bedste fjerkræhilsner
Erling Rønnest

Opdrætter af:
Orloff (Stor)
Orloff (Dværg)
Mod. Eng. kamphøns
Medlem af:
http://racefjerkrae.dk/
www.vendsysselfjerkraeklub.dk
www.kamphons.dk

Offline louisepedersen

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 27 Juli , 2011, 23:43 »
tænk at der bliver snakket om mig på den anden side af vandet :D
8 jydske STORE kyllinger
1,1 Dansk grågæs
1 påfugl kok
3 stk katte
1 hund