Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Problemer med kyllinge dødsfald  (Læst 5626 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Erik Christfort

• Passiv bruger
Problemer med kyllinge dødsfald
« Dato: 24 Juli , 2011, 17:06 »
Hejsa, jeg har 15 kyllinger (omkring 5 uger gamle) de går sammen med mine store høns (ingen problemer der) de går ude som inde afhængigt af hvad de har lyst til, de har ikke varmelampe mere (er det en fejl?) udover i kolde perioder som der er nu.

De får præcis det samme som de store, lige pt rent byg og æglægningsfoder (står frit, det er de glade for.) førhen har du fået 50% hvede 50%byg, lige pt er det rent byg det da var det eneste i laden :p. de sidste par nætter har de sovet / eller ihvertfald opholdt sig under lige under varmelampen :S da jeg har været væk et par dage og min mor der har lukket for dem ikke har tænkt over det, men nu er den hævet.

Nogle der ud fra den gang rod af en beretning kan komme med et bud på hvorfor der er to kyllinger der er døde inden for den sidste uge :S ?

Ps. det med lampen undre mig for hele flokken sad under den og resten trives fint, og de flytter sig vel for pokker selv :S ? håber nogle kan hjælpe
Mvh. Erik

Offline Leif Tranum

• Bruger
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: Problemer med kyllinge dødsfald
« Svar #1 Dato: 24 Juli , 2011, 17:16 »
Jeg tror problemet er foderet.5 uger gamle kyllinger skal stadig have startfoder.Om et par uger ca. kan du begynde at fodre dem med voksefoder.En kornblanding er slet ikke optimalt for så unge kyllinger. /d /d /d
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Erik Christfort

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 24 Juli , 2011, 17:21 »
det var pokkers... var løbet tør, og det er lidt irreterende at skulle købe en ny sæk for det stykke tid. Men tak for hjælpen
Mvh. Erik

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #3 Dato: 24 Juli , 2011, 17:22 »
Jeg synes ikke at der er noget af det du beskriver der skulle give anledning til dødsfald.

Kværner du kornet eller har de fået hele kerner fra ganske små?
Ikke at jeg tror det har taget livet af de 2, er blot forundret hvis selv nyklækkede kyllinger har klaret sig på hele kerner.
Mvh
Erik Andersen

Offline Erik Christfort

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 24 Juli , 2011, 21:12 »
Nej nej :) de har fået kyllinge foder optil nu, så løb jeg tør så regnede jeg med de godt kunne klare sig. Har dog hentet noget hos min farfar nu :)
Mvh. Erik

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #5 Dato: 24 Juli , 2011, 21:31 »
Så skal du alligevel nok tilskrive dødsfaldene din måde at fodre på (som også Leif (Lekris) skriver). De hele kerner af korn direkte efter startfoder er for voldsom en overgang.

Jeg laver selv en blanding til kyllinger (fra daggamle) bestående af startfoder, kværnet hvede/byg, undulatblanding og havregryn.

Jeg har ikke regnet efter men jeg tvivler på at blandingen bliver billigere end brugen af rent startfoder. Hvede og byg får jeg rimeligt billigt, men havregryn koster 8-10 kr/kg og undulatblandingen tror jeg løber op i 70-80 kr/kg. Så jeg gør det udelukkende af hensyn til kyllingernes velvære. 
Mvh
Erik Andersen

Offline ncj

• Bruger
« Svar #6 Dato: 24 Juli , 2011, 21:43 »
70-80 kr.pr.kg. er lige rigelig for undulatblanding,jeg giver ca.16kr.i farmland. ;)
Mvh
Niels-Chr.
fodbefjerede dværge(mille fleur)

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #7 Dato: 24 Juli , 2011, 21:47 »
Måske jeg skulle se mig om efter en anden undulatblandings-pusher. Jeg har købt 'Best Friend' i Bilka i 500 g poser, og de koster 37-40 kr pr pose.
Mvh
Erik Andersen

Offline ncj

• Bruger
« Svar #8 Dato: 24 Juli , 2011, 21:51 »
Det er sgu for dyrt,jeg køber i 5kg.poser,hvis man køber i 20kg.sække er det ca.13kr. kg.
Mvh
Niels-Chr.
fodbefjerede dværge(mille fleur)

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #9 Dato: 24 Juli , 2011, 22:07 »
Takker for tippet. Jeg checker prisen hos min normale foder-pusher næste weekend. Til den pris har man jo også råd til at tilsætte lidt i blandingen til de voksne høns.
Mvh
Erik Andersen

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #10 Dato: 25 Juli , 2011, 00:34 »
Jeg ville nok ha' gået over til voksefoder, det burde de kunne klare i den alder, ihvertfald hvis det er stor race af et eller andet.
Sådan ar jeg opfodret mine, startfoder de første 5 uger, derefter blandet start og vokse i en uges tid, og derefter rent voksefoder.
Når de så som 8 uger gamle kommer over til de store, får de stadig voksefoder, men de spiser jo også alt det andet, som de voksne får.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Jan Markus

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 25 Juli , 2011, 16:33 »
Jeg har været ude for at have et hold kyllinger, der gik ved skruk. Så døde der en, og dagen efter var der igen en der var død. Så begyndte jeg at lukke hønselemmen om natten, og så døde der ikke flere. Jeg går ud fra at det i mit tilfælde har været en brud (en lille lækat) der har taget dem, og den suger kun blodet ud af dem, og det kan næsten ikke ses at den har gjort det.

Dødsfaldene kan også være det.
JMO

Offline Leif Tranum

• Bruger
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
« Svar #12 Dato: 25 Juli , 2011, 16:38 »
Jeg har været ude for at have et hold kyllinger, der gik ved skruk. Så døde der en, og dagen efter var der igen en der var død. Så begyndte jeg at lukke hønselemmen om natten, og så døde der ikke flere. Jeg går ud fra at det i mit tilfælde har været en brud (en lille lækat) der har taget dem, og den suger kun blodet ud af dem, og det kan næsten ikke ses at den har gjort det.

Dødsfaldene kan også være det.
Der kan være mange muligheder.Den du nævner her er også en mulighed.Jeg synes bare at der må være ihvertfald små skader efter et angreb af en brud eller lignende.Jeg ville ikke turde tage varmen fra dem efter 5 uger.Jeg plejer at trappe gradvis ned i dagtimerne og så 35-38 grader om natten.Afhængig af nattemperaturen plejer jeg så at have dem varmefri efter 7-8 uger.Nogle siger det er for længe men hellere for lang tid end for kort.I mit tilfælde er det Bob White vagtler jeg taler om.
« Senest Redigeret: 25 Juli , 2011, 16:45 Fra Leif K. »
Hilsen Leif
Kanariefugle.