Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hønseæg  (Læst 5033 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline StigC

• Passiv bruger
Hønseæg
« Dato: 21 Juli , 2011, 14:39 »
Hej kære medlemmer!
Jeg har et lille spørgsmål, som jeg håber nogen kan og gider svare på  :)

En ven og jeg har diskuteret, hvor vidt æg stadig kan bruges, efter sidste salgsdato? Bliver de nogensinde for gamle, hvis jeg beholder dem i mit køleskab?

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Hønseæg
« Svar #1 Dato: 21 Juli , 2011, 14:50 »
De kan sandsynligvis godt bruges lidt ud over datoen, men brug dem til kager m.m. hvor de bliver helt tilberedt. Slå æggene ud i en kop/skål et efter et og se og lugt til dem. Hvis de lugter fint, så brug dem, og hvis de lugter dårligt er du ikke i tvivl!
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Eva

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 21 Juli , 2011, 14:52 »
Husk lige på at sidste salgsdato ikke er det samme som sidste brugsdato. De kan sagtens holde sig efter sidste salgsdato Men brug endelig metoden som beskrevet af Henriette
Venlig hilsen
Eva

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #3 Dato: 22 Juli , 2011, 07:14 »
Velkommen på forum, Stig. :D
Æg holder sig længe, men friske æg er bedste, både mht. smag og hæveevne.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Benny

• Passiv bruger
  • Ikke så køn, men vistnok rar.
    • Hovsaarten
« Svar #4 Dato: 22 Juli , 2011, 11:37 »
Sidste salgsdato, er at gå med både livrem & seler....

Du kan jo selv teste det, hvis du altså gider.... og et af de bedste steder at teste det, er ved F.eks at bage lagkagebunde...

Når æggene er ved at være, skal vi kalde dem træge... Vil dine lagkagebunde ikke rigtigt lykkes... De bliver bare kedelige Flat cakes.

Æggene fejler stadig intet, og kan uden risiko spises... Men de er bare blevet for gamle til bagning.... Men hønsene spiser gerne de mislykkede bunde, så de går altså ikke til spilde  ;)

Og når vi når dertil, så ville du forlængst have troet på, at æggene havde været gamle " LÆNGE "

Okay, jeg har engang fundet et æg... Der var så gammelt, så det ikke engang gik i stykker, da jeg smed det ud på marken... Det skulle man nok ikke lige spise  :D  :D  ;D...

Men en af mine ænder forlod for kort tid siden reden, da den opgav at ruge æggene ud, da havde den lagt næsten 2 uger over, så de røg direkte på møddingen.... Og Kragerne holdt stor fest... Der var ingen synlige fejl på æggene, hverken før eller efter skallen blev brudt...

Nå ja, og Kragerne lever stadig i bedste velgående  ;)

M.V.H....Benny..
Vi er skøre i skallen, men vi er friske :-))

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 22 Juli , 2011, 11:50 »
Da jeg boede i Grønland var æggene mærket med en sidste salgsdato 3 måneder efter produktionsdato... Her i DK er det vist kun 3-4 uger.

Man kan sagtens spise æg, der har været på køl i 3 måneder. De smager bare ikke helt så godt længere.
Mvh Marianne