Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kan høns lære?  (Læst 846 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Michael Flinker

• Passiv bruger
Kan høns lære?
« Dato: 21 Juli , 2011, 13:47 »
Jeg har en lille flok villa havehøns som altid har gået frit i haven det meste af tiden. De plejer at blive på matriklen men gik igår over til naboen hvor deres hund næsten fik den ene, den stod dog tilbage med en bunke fjer og hønen slap heldigt. Jeg fandt den senere hvor den gemte sig i min rosenhæk.
Spørgsmålet er om høns kan huske at det er farligt at gå over til hunden eller om de bare går derover igen indtil det går rigtig galt.  ???
Hilsen Michael Flinker
0.1 Wyandotter dværg
0.3 Isa Brown

Offline Halldor

• Bruger
Sv: Kan høns lære?
« Svar #1 Dato: 21 Juli , 2011, 21:38 »
Nu er høns ikke verdens kolgeste hoveder (Siges det). Men de kan lære at kende fare, de bedste skjulesteder og de kan klart kende personer.

Jeg fik fortalt af mine høns, hvem det var som tog de små og halvvoksne kyllinger. En dag var jeg ude i stalden, hvor mine høns og katte bor. De forgående dage var det en rødstribet kat som snusede rundt om huset, og som jeg mistænkte for at snubbe nogle af kyllingerne, trods indhegning. Men mine egne grå katte gik der jo også og jeg kunne ikke lade være med at tvivle på deres uskyldige blikke. Nogle af de unge høns stod og så ud af vinduet, da de pludselig kom med et advarslesskrig og sprang i en flokk ud i det fjerneste hjørne af stien. Jeg gik til vinduet og, ja, og hvad tror du. Udenfor gik den fremmede rødstribede kat, som jeg også på et tidspunkt havde set inde i stalden. På denne måde ufik jeg svaret fra første hånd! Hønsene kendte rovdyret og fortalte om det. Mine katte var helt renset for mistanke.
Opdrætter af islandske høns og Danske Landhøns i dværg.

Offline Echo

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 22 Juli , 2011, 07:43 »
Hei

Jeg bruker elektrisk "sauegjerde" til mine høns. Det er flyttbart så jeg flytter rundt på det. Tre av de 6 hønene mine var borti gjerdet en gang hver i løpet av de to første dagene. Etter det har ingen vært i nærheten av det. De holder seg ca 30 cm vekk fra det. Det kan virke som de tre hønene som ikke har vært borti nettet rett og slett har lært av de andre. Jeg har vært borti nettet flere ganger og jeg har tydeligvis ikke lært ;). Jeg behøver ikke å ha på strømmen lenger (har den på når de er alene hjemme pga eventuelle rovdyr) Før jeg skrudde på strømmen første gang gikk to stykker rett igjennom.

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 22 Juli , 2011, 08:38 »
Høns kan sagtens lære.
For Hard-core dyretrænere, som træner med klikker, er noget af det største at komme på chicken-camp hos Bob Bailey.
Det danske firma Hund og Træning har også haft kørt et hønse-træningskursus på et tidspunkt.
En af dem jeg kender, der har været på Bob Baileys kursus, lærte faktisk sin høne, at gå af en forhindringsbane (op og ned og hen ad balancebomme) og apportere en gummi-fisk, som den lagde i en lille kasse. Alt sammen for at få en godbid! Så jo, høns kan godt lære :D
Kender andre, der har lært dem at gå på plads og andre nyttige ting :D
Så du skal bare i gang med træningen Michael :D

Offline Michael Flinker

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 22 Juli , 2011, 10:41 »
Jeg har trænet min Berner Sennen hund op til ikke at gå uden for matriklen ved at skridte grunden af sammen med hunden, og sige nej hvis den så ud somom den ville over grænsen. Hvis jeg kunne skridte grunden af med hønsene kunne det være fint, det er vist ønsketænkning tror jeg ::)
Hilsen Michael Flinker
0.1 Wyandotter dværg
0.3 Isa Brown

Offline Benny

• Passiv bruger
  • Ikke så køn, men vistnok rar.
    • Hovsaarten
« Svar #5 Dato: 22 Juli , 2011, 10:41 »
Hej Michael

Selvfølgelig kan høns lære... Lige som man siger, en høne kan kende forskel på op til 100 forskellige individer....

Den bedste måde at se det på, er måske det, at hønsene også udvikler teknikker...

Det ser jeg rimeligt tydeligt, ved det, at mine høns er fritgående, og samtidigt med det, har jeg jo også lidt får.... Hvilket jo så også betyder, at jeg også har El-Hegn...

For tiden eksperimenterer jeg med hegn med 2 tråde... Første tråd, 25 Cm over jorden... Anden tråd 50 Cm over jorden....

25 Cm, er jo ikke højere, end at hønen må dukke hovedet, for at gå under tråden... Og så ser man bølgen gå hele vejen gennem hønen... Først hovedet ned, og halvt under, skifter det igen... Hovedet op, halen ned...  Det sker dog, at en høne glemmer... og det kan høres  :D

Jeg har pudsigt nok, aldrig opdaget, at ænderne har fået stød, så om de ikke er høje nok, er en mulighed, for de passerer hegnene, mindst lige så ofte som hønsene.... Men da 2 af dem er løbeænder, de har jo en meget opretstående gang, så de er da i hvert fald, høje nok, men må jo så også have lært det....

Lige som både høns og ænder, og for den sags skyld, også fårene, ikke tager nævneværdig notits af hverken mine hunde eller min kat...

Ja jeg har sågar en kanin, der somme tider, leger med fårene  :D

M.V.H....Benny..
Vi er skøre i skallen, men vi er friske :-))

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 22 Juli , 2011, 10:59 »
Michael@ :D
Jeg har lært mine bernere gennem årene det samme - med samme teknik. Men må indrømme, at jeg tror hverken det virker høns eller katte ... Desværre.
Det ville ellers være ret cool!

Kan du ikke lære hunden at vogte hønsene? :D

Offline Michael Flinker

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 24 Juli , 2011, 17:28 »
Jeg ved ikke om hunden vogter hønsene, men den gør dem ihvertfald ikke noget, de er helt ligeglade med om den kommer hen til dem. Den går endda gerne ind i hønsehuset og tjekker deres madskål til madrester om der skulle ligge noget (skålen er iøvrigt en hundeskål).
Jeg har desværre ikke turde lukke mine høns ud af løbegården siden fordi jeg er bange for de går gennem hækken over til hunden igen. :-[
Hilsen Michael Flinker
0.1 Wyandotter dværg
0.3 Isa Brown