Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hej i DFF.  (Læst 2683 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline AnetteG

• Passiv bruger
Hej i DFF.
« Dato: 21 Juli , 2011, 09:21 »
Jeg er helt grøn udi hønsehold, har for en måned siden fået 5 dværgwyandotter, hvoraf den ene er en hane. De er så hyggelige, og trisser glade rundt i haven hver dag  :)
Jeg kunne rigtig godt tænke mig at få nogle store høns også, som både skal være hyggelige, men også med henblik på slagtning. Overvejer faverolles, men er der nogen herinde der har erfaring med at sætte dværghøns sammen med store høns, kan de mon gå sammen, og kan jeg have to haner sammen, eller kan min dværghane "klare det selv"? ;)
Glæder mig til at høre fra jer.
V.h. Anette
1 mand, 1,1 barn, 1,8 dværgwyandotter,2 plymouthrockér,1 orpington, 1 labrador (gammeldags),1 labrador (formel 1), 1 hankat, ukendt antal fisk :-)

Offline jes.l.h

• Global Moderator
Sv: Hej i DFF.
« Svar #1 Dato: 21 Juli , 2011, 09:29 »
velkommen til. det kan godt give problemer og sætte 2 haner sammen som ikke er vant til hinanden.Desuden kan det give problemer med store høns og dværghøns sammen hvis hanen er af den store slags, men og holde dværghanen sammen med store høns er ikke noget problem. Det kan han sagtens ;D
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #2 Dato: 21 Juli , 2011, 12:33 »
Du risikerer at det ender i et blodbad, hvis du sætter to haner sammen der ikke er vokset op sammen. Selv om det er fredelige racer du har udset dig, så kommer instinkter og hormoner jo op i sådan et par haner når de bliver tvunget til at gå sammen. Og haner holder sig altså ikke kun til høner af deres egen race. De springer på alt der er høne! Så hellere tage skridtet og bygge endnu en hønsegård. Det er vi vist mange der er blevet nødt til. ;)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline AnetteG

• Passiv bruger
tak for svar :-)
« Svar #3 Dato: 21 Juli , 2011, 14:45 »
Så nøjes jeg bare med min ene "Hans" - vil ikke risikere blodbad!
Så løsninger må være at købe et par farverolleshøner og så (hvis jeg nænner det) slagte dem når de er store.. eller tror I de vil kunne begynde at ruge, når jeg kun har en dværghane.. vil hellere selv lave kyllinger til slagtning og så beholde "madammerne"  :D
V.h. Anette
1 mand, 1,1 barn, 1,8 dværgwyandotter,2 plymouthrockér,1 orpington, 1 labrador (gammeldags),1 labrador (formel 1), 1 hankat, ukendt antal fisk :-)

Offline Henriette Hall

• Bruger
« Svar #4 Dato: 21 Juli , 2011, 14:52 »
De små kan sagtens ruge store hønseæg ud, og de hanekyllinger der kommer er jo vokset op med en dværgfar, så hvis du kun beholder dem til de er et halvt års tid gamle (slagteklare) så skulle der ikke opstå problemer. På den måde kan du få faverolleshanekyllinger til slagt.
Jeg har selv haft danske dværghøns og hane der troede de var forældre til store barneveldere. Og INGEN af de kæmpestore barnevelderhanekyllinger turde vove fjerene i et opgør med lille Holger. :D
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline AnetteG

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 21 Juli , 2011, 15:00 »
vil det sige at mine dværghøns skulle ruge på farverolles-æg? hvordan får jeg em dog til det, og hvorfor ruger de ikke bare selv?  ???  Ja det er virkelig en ny verden det her  ::)
V.h. Anette

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #6 Dato: 21 Juli , 2011, 17:11 »
hvis høns først bliver skrukke er de ligegade med om det er deres egen æg eller andres, hvilket kan være en stor fordel hvis man gerne vil ha dem ruget ud under en høne :)
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Henriette Hall

• Bruger
« Svar #7 Dato: 21 Juli , 2011, 17:17 »
Og store faveroller er vist ikke meget for at ruge, så det er enten reserverugemor eller maskine. Sådan er det desværre med mange racer.
1 Dansk Landhøne. Stor.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #8 Dato: 22 Juli , 2011, 07:30 »
Velkommen på forum, Anette :D
Du behøver da ikke slagte dine faverolles, fordi de bliver store, de lægger jo fine æg. Hvis du lader deres æg udruge, hvor dværghanen er far, kan det nemt være du får nogle gode slagtedyr der.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk