Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Forbandede ræv  (Læst 9194 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline crj100

• Passiv bruger
Forbandede ræv
« Dato: 20 Juli , 2011, 23:13 »
Så skete det igen.

Vi havde vores nye Faverolles kyllinger (nu 11 uger gamle) gående udenfor hønsehuset i haven. Gik i køkkenet/stuen med havedøren åben og lavede smoothies. Pludselig hører vi et "hønseskrig", vi farer ud i haven, og her er Mikkel Røv i fuld gang med at slagte en af de små. Vi får ham skræmt væk, og gør skaderne op. En død, to i dødskramper, og en ligger under hønsehuset og gisper. Den sidste farer forvirret rundt. Mens vi vurderer skaderne på kyllingen under huset, er Mikkel Ræv så fræk at komme tilbage og snuppe den som han var i gang med at slagte. Kort tid efter dør den vi fandt under huset.

Så status er, at efter at have hygget med fem søde og efterhånden store kyllinger her til aften, har vi nu kun en stakkels forskræmt tilbage. Nu har Mikkel så i alt 15 kyllinger på samvittigheden.

Det får ærligt talt en til at overveje, om høns i haven er det rette, med en så "ligeglad" byræv i nærheden...... :'(
Med venlig hilsen,
Søren
P.t. "fører" Mikkel Ræv 15-0. Har 1. gang mistet 11 Lys Sussex og 2. gang 4 Laksefarvede Faverolles.
Nuværende bestand: 0.2 Laksefarvet faverolles (1 ren og 1 lidt blandet), 0.2 Lys Sussex (med lidt blandingsblod), 0.1 Gul Sussex, 0.0.3 skønne kyllinger fra en Guldrandet wyandot hane og xx af ovennævnte. Hertil nyankommet 0.0.2 Maran og 0.0.4 Aracuna (hvoraf en med kun én vinge!)

Susanne

• Gæst
Sv: Forbandede ræv
« Svar #1 Dato: 20 Juli , 2011, 23:27 »
Pokkers osse  /d

Det må være SÅ forbandet ærgerligt og trist  >:(

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #2 Dato: 20 Juli , 2011, 23:45 »
Ja der er da ikke andet at gøre end at bygge en hønsegård med indlagt underholdning for høns og siddepladser til ejerne. Hvis ikke det er ræven, så er det duehøgen, naboens hund, genboens kat, forbipasserende skolebørn eller trækfuglenes fugleinfluenza. Det er kun os mennesker, der nogenlunde respekterer de af os selv opfundne matrikelgrænser. I er nødt til at passe på jeres husdyr.
Bedre held med de næste kyllinger. Det er jo noget trist noget at opleve.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Alfred Kirk

• Bruger
« Svar #3 Dato: 21 Juli , 2011, 00:29 »
Ærgeligt.

Kan du ikke få fat på en fælde, der er jo døde kyllinger nok at lægge i som lokkemad.

Mvh Alfred Kirk
Australorps, Minorka, Spanier, Maran, Spidstoppet Appenzeller, Sebright
Svanegæs
Raceduer: Farveduer, Vorteduer, Kæmpeduer, Strukturduer
Udl. Tumlinger
www.raceduen.dk
www.australorpsklubben.dk
www.maranklub.dk
www.primafoder.dk

Offline Joankinu

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 21 Juli , 2011, 06:33 »
Ærgeligt.

Kan du ikke få fat på en fælde, der er jo døde kyllinger nok at lægge i som lokkemad.

Eller evt få fat i en jæger der kan skyde mikkel røv
mvh. Joan
opdrætter af: Gråstribede Danske Landhøns og R.I.R

ejer af 1,2 dejlige katte.

lokalklubbens hjemmeside: www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk
Specialklubbens hjemmeside: www.danskelandhoens.dk

Offline Joankinu

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 21 Juli , 2011, 06:38 »

Prøv at se Søren Ryge på Sejerø. Ingen ræve o.a. = idyl for fjerkræ,
harer m.v.  /o

Ja eller bare se med bornholm - de har heller ikke ræve - og skulle der endelig komme en er det lige før der går lynchstemning i øen. ;D

Der har været eksempler på at der er forsøgt at lave narrestreger med bornholmerne og man har taget en ræv med (udstoppet tror jeg nu nok den var) men der gik nøjagtig en time så var det rundt på øen at der var set en ræv, hvorefter alle blev spurgt om de havde haft en med den dag samt at jægere gik en tur i områderne. /o

Dette er hørt fra en bornholmsk hønsemand jeg besøgte en gang  ;D
mvh. Joan

Offline BirgitteMK

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 21 Juli , 2011, 08:34 »
Nu ved jeg ikke lige hvad muligheder du har.... Men har du prøvet med en/to tråde elektrisk hegn i rævehøjde? Selve tråden er ikke dyr, ej heller de pæle du skal bruge for at kunne sætte dem op... men tror nok at sådan et el-hegns batteri koster et par tusind kroner...

Jeg har hegn omkring mine gæs og ænder. En tråd i rævesnude-højde, som giver et ordentligt zap (dette fandt min hundehvalp ud af, da hun var for nysgærig  ::)) og oven på nethegnet. Dette virker glimrende. Har flere gange set ræven en 20-30 meter fra indhegningen, oppe i den anden ende af haven, men har stadig alle 10 dyr, og har da haft dem i et par måneder nu :) Hønsegården har jeg ikke elektricitet omkring, men har til gengæld marksten og planker langs nettets bund, som åbenbart også virker godt :) tror dog at vi til vinter skal have stødhegn omkring hønsene også... Har nemlig fundet 4-5 rævegrave oppe i skoven...  /d
Venlig Hilsen Birgitte

1.0 austrolops 0.7 rød amerikaner (røde æglæggerhybrider) plus 16 kyllinger i forskellige, men stort set ukente racer :)
220 sdm køer
3.3 frilandsøffer
5 ænder
5 gæs
2 ponyer
1 hund
1 kæreste ;)

Offline jane

• Bruger
  • Dejligt med høns i haven!!!
« Svar #7 Dato: 21 Juli , 2011, 08:47 »
Ja det er rigtig ærligt at i har miste de kyllinger - rigtig øv. Har selv lige for 14 dage side haft besøg af mikke - han tog alle min høns og kyllinger ca 15 stk. Men selv om der er rigtig surt - så er mikke jo bare en del af naturen i danmark, og der skulle jo også gerne være plads til ham- han gør jo kun det som han er skal - nemlig skaffe mad til sig selv og sine valpe.  Mine nye høns få også lov til at gå på græsplænen - og håber da ikke han kommer forbi igen - men det gør han jo nok - så jeg overvejer at lave en overdækning af haven - altså sådanne en som jeg kan tage væk igen. - har bare lige ikke fundet en god måde at gøre det på endnu - men - det skal jeg nok  !!!
Held og lykke med den ene lille som overlevet. jane
Bor i nordsjælland i 3460 birkerød. Sammen med 2 græsk gadehunde og 4 katte
Samt 10 sommerfugle koi og 8 guldfisk i havebassin og et akvarie på 260L
Ja - det er blevet en mindre zoo her hos mig
Mine høns!
5  dværg gule/røde silke
1 grå stor silke
2 sorte silke
2 faverolles
1 kocin
2 maran
1kylling brahma
1kylling Kæmpe jersey
2mille fleur
1 sebrigt
1 hane ?

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #8 Dato: 21 Juli , 2011, 09:51 »
Nu er det jo ikke alt fra "naturens hånd" vi skal finde os i !
0g sådan en ræv er nem at fange. Så kan man jo vælge at køre den
over til nabokommunen eller få den skudt. Det sidste er bedst.

Problemet er at når du "bortregulerer" et problem - så kommer der et andet. Vi har selv haft "svind" i vores duer for nogle år siden. Fandt aldrig ud af, hvad der tog dem. Vi startede forfra med sikrede indhegninger til duer og høns. Og nej, de går ikke frit. Men de bliver underholdt med køkkenaffald, slået grønt, bær og halm. Om vinteren en katte-aktivitetsbold med solsikkekerner (det fandt de hurtigere ud af end kattene (de fik nu godbidder og ikke solsikkekerner i ::)), så der spilles bold på livet løs). Så man kan gøre meget for at deres liv ikke minder om burhønsenes. Og så skal du ikke gå i evig frygt for, hvad der sker når du vender ryggen til et øjeblik ;).
crj100 har i sit galleri nogle billeder af et fint hønsehus samt en fin høsegård. Sidstnævnte kunne måske udvides til det dobbelte - så er der rigeligt plads og ingen dårlige nerver.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline crj100

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 21 Juli , 2011, 16:05 »
Så er der bestilt materialer til en hønsegårdsudvidelse, som sker i morgen (om sommervejret - læs regnen - vil...).

Og er netop hjemkommet med 6 nye høns  /o

Vi valgte denne gang lidt ældre høns end de to første gange, da vi VIL have æg i 2011  ;) De blev til 2 Tværstribet Plymouth Rock, to Lys Sussex (med lidt blandingsblod) og to blandingshøns som vi bare faldt for  ::) Skal nok forsøge med lidt billeder, så I kan komme med bud på hvad der findes i vore nye høns.

Har faktisk overvejet at lave haven om til Fort Knox, så Mikkel Ræv bare ikke kommer på uønsket besøg mere.....
Med venlig hilsen,
Søren
P.t. "fører" Mikkel Ræv 15-0. Har 1. gang mistet 11 Lys Sussex og 2. gang 4 Laksefarvede Faverolles.
Nuværende bestand: 0.2 Laksefarvet faverolles (1 ren og 1 lidt blandet), 0.2 Lys Sussex (med lidt blandingsblod), 0.1 Gul Sussex, 0.0.3 skønne kyllinger fra en Guldrandet wyandot hane og xx af ovennævnte. Hertil nyankommet 0.0.2 Maran og 0.0.4 Aracuna (hvoraf en med kun én vinge!)

Offline Joankinu

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 21 Juli , 2011, 19:38 »
Hæ hæ   Så skal du jo også have projektører og maskingeværer  ;D

Jeps  - men hvad ellers hjæper - hvis ikke der skal lås og slå på døren og volieren?????
mvh. Joan

Offline crj100

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 21 Juli , 2011, 21:01 »
Havde faktisk overvejet maskingevær og projektører  ;)

Seriøst, så havde vi fået at vide, at vi skulle være rimeligt "rævesikre" hvis vi fik lukket et 20 cm hul under et plankeværk efter Mikkels første besøg der kostede vore 11 Lys Sussex livet.

Men da vi tog ham på fersk gerning i aftes, smuttede han let og elegant over et plankeværk på 1,8 meter. Dels ud af haven, ind igen for at hente en af de døde kyllinger, og slutteligt ud over plankeværket (dette var 1,6 m) med kylling i munden! Så man skal ikke føle sig sikker blot fordi man har et højt plankeværk!!!
Med venlig hilsen,
Søren

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #12 Dato: 21 Juli , 2011, 21:18 »
Nej, hvor vildt at han kunne hoppe så højt!!!! :o

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #13 Dato: 21 Juli , 2011, 21:36 »
Vi har haft det oppe i tidligere tråde og anbefalingen har været ca 2 m hegnshøjde for at være sikker.

Jeg klarer mig dog fint efter at have hævet hegnet rundt om min dam fra 1,1 m til 1,7 m sidste år. Der har ikke været noget over hegnet det sidste års tid.
Mvh
Erik Andersen

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #14 Dato: 21 Juli , 2011, 21:38 »
@sørenP

Kan ikke være mere enig. Og da især i byerne. En ting er at ræven er en del af naturen, men den hører altså ikke hjemme i byerne, hvor den ofte lever et usselt liv.
Mvh
Erik Andersen