Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: De "trætte" høns er slagtet - nyt spørgsmål om spiseegnethed  (Læst 1009 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline fru Andersen

• Bruger
De to af hønerne havde ligesom noget væske i bugen. Det var helt tyndt og lugtede helt neutralt og var lidt gulligt, men absolut ikke betændt.

Den ene så derudover fin ud (så den tør jeg godt spise, men hvad siger I?)

Den anden havde en hel masse små "kugler" omkring tarmene, og det bekymrer mig lidt, da jeg aldrig har set det før. Men den havde ingen dårlig lugt og kødet ser normalt ud.

Den tredje var bare meget fed og havde en del æggeblommer i sig, men ingen skaldannelse, så den tør jeg også godt spise.

Jeg er for sent kommet i tanker om at jeg skulle have taget billeder; så kunne I nok have hjulpet bedre...

Nogen kommentarer?
Med venlig hilsen
Lene

Offline Tommy1

• Passiv bruger
hej
her i huset producere og slagter vi næsten
 alt kød selv. jeg har det sådan, at jeg spiser ikke ,dyr der er syge
og hvis jeg er den mindste smule i tvivi, kasserer jeg "produktet". men når det er sagt, er det ikke sikkert, at der er noget galt med det kød du har slagtet. jeg har før oplevet væske i bugen og kro, hver gang har det lugtet meget surt, næsten en rådden lugt, de der har det er alle blevet kasseret. her tager vi bare ikke nogle chancer  ;D
Med venlig hilsen Tommy

www.La-bresse.dk

Offline anndorte

• Passiv bruger
Hvis du er i tvivl, så lad være med at spise hønsene. Det er skønt at spise hjemmeproduceret kød, men det skal helst være med både god samvittighed overfor det dyr man spiser og en god appetit. Det sidste har jeg svært ved at mobilisere hvis tvivlen nager omkring dyrets sundhed. Jeg nyder gerne en gammel udtjent høne - bare hun har fræset rundt med flokken til sidste dag! Ellers hellere en begravelse på marken!
Hilsen Ann Dorte
1,2 stor gul orpington
0,1 australorp/maran
0,2 barnevelder
0,1 barnevelder/dansk landhøne
0,1 wyandot
1,0 hedemora
0,0,9 lys sussex
0,1 cairn terrier
0,2 katte
1,2 dværggeder
1,0 kanin
2,1 børn + 1 stk mand

Offline fru Andersen

• Bruger
Ja, jeg må indrømme at jeg er i tvivl.. Det er derfor jeg spørger jer  ???

Men der var ingen dårlig lugt, og min mor (som har hjulpet med udtagningen) ville ikke være bekymret, siger hun.

Min erfaring med hjemmeslagtning er også yderst begrænset.

Dyrene var to år gamle og var holdt op med at lægge æg (men det var hybrider). De virkede lidt trætte i det, men spiste og gjorde hvad de ellers skulle.

Det vil også være dumt/ærgerligt at kassere dem, bare fordi jeg ikke har en pind forstand på at se om de er ok...

Nå, men de er i hvert fald ordnet og lagt på køl, så må jeg tænke over det.
Med venlig hilsen
Lene

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Jeg holder mig altid til "Er du i tvivl, så lad vær' "
Jeg slagtede også en høne sidste år, hun havde en knude på halsen, alt virkede ellers normalt på hende, men hun røg altså i skraldespanden.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline fru Andersen

• Bruger
Ja, jeg er jo i tvivl og har nu smidt dem i skraldespanden  :'(

Jeg vidste jo godt at det ikke kan være sundt med vand i kroppen og "knuder/perler" omkring tarmene  :(

Tak til jer  /o
Med venlig hilsen
Lene