Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Blande farver  (Læst 1390 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Bolding

• Passiv bruger
Blande farver
« Dato: 19 Juli , 2011, 09:07 »
Jeg går og venter spændt på at få en lille flok daggamle kyllinger hjem. Det er dværgwyandotter i sort. Hvis jeg nu får nogle enkelte høns eller en hane i en anden farve på et tidspunkt. Hvad vil det gøre ved farven på kyllingerne? Bliver de bare "mudrede" og brogede eller er der nogle farver der dominerer over andre så kyllingerne stadig beholder een farve men bærer for flere?

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Blande farver
« Svar #1 Dato: 19 Juli , 2011, 10:04 »
Jeg vil anbefale, at du får hanen i den farve, som du ønsker dit afkom i. Du kan f.eks. have gule, røde, hvide og sorte høns, og så en hane i rød, så kan du beholde de rene røde kyllinger, de andre kyllinger kan blive mange sjove kombinationer, og mange vil sikkert være rigtig kønne, gode æglæggere, men aldeles uegnet til videre avl.
Du kan også vælge at have forskellige racer, helst nogen, hvor æggene er forskellige, så du kan nøjes med at samle og udruge de renracede æg. :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Jan Markus

• Passiv bruger
Sv: Blande farver
« Svar #2 Dato: 20 Juli , 2011, 19:13 »
Jeg tror at den sore farve godt kan dominere over de andre. - men det er nok forskelligt fra race til race, hvordan farverne blandes.
JMO