Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvilke høns lægger virkeligt store æg?  (Læst 61943 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Hvilke høns lægger virkeligt store æg?
« Svar #45 Dato: 26 ſeptember , 2013, 16:55 »
Mon ikke det kan forklares med at de store ukurante æg, blev sorteret fra, da de ikke passer ind i butikkernes standarder og derfor bliver de solgt ved stalddøren i stedet for.

Alle høner kan nemlig ind imellem lægge store æg med dobbeltblommer.
Jeg har engang i tidernes morgen arbejdet på et ægpakkeri. Her blev alle æg vejet af en maskine inden de kom ned på den pakkelinje de tilhørte i vægtklasse. De største æg hed dengang str. 0, så vidt jeg husker, og blev markedsført som "Jumboæg". Det var faktisk ret sjovt at iagttage, for "armene" der holdt æggene som drønede rundt i systemet lagde æggene ned på hver pakkelinje efter vægt, og de allermindste, dvs. fra 50 g og ned var meget lang tid om at samle æg nok til en æggebakke, mens standardstørrelsen fyldte æggebakkerne så hurtigt, at pakkedamerne af og til måtte råbe "STOOOP" for at stoppe båndet, da det ellers ville flyde over med fydte æggebakker, som damerne på pakkelinjen ikke kunne nå at komme ned i containeren. (Det endte i æggekage ind imellem, når båndet var fyldt op, og bakkerne begyndte at ryge på gulvet).
« Senest Redigeret: 26 ſeptember , 2013, 16:59 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #46 Dato: 27 ſeptember , 2013, 22:39 »
Her på matriklen er de suverænt største æg leveret af de store nøgenhalse. De kan altså noget med æg!

Offline trine

• Passiv bruger
« Svar #47 Dato: 28 ſeptember , 2013, 21:48 »
Jeg har haft både lohman, Batman, grünelæggere og race høns og jeg kan ikke se problemet i hybriderne, specielt lohman er efter min mening rigtig gode havehøns dem jeg har og har haft har alle været tillidsfulde, nysgerrige og selvfølgelig gode æggelæggere hvor imod de racehøns jeg har haft og har, er meget mere frygtsomme og bestem ikke mindre hårde ved hinanden (haner har helt sikker deres berettigelse) de er derudover mindst 6-8 mdr før de begynder at lægge æg og hvis den skal være en fornuftig supppehøne skal den slagtes efter ca. 1,5 - 2. Hos mig holder en lohman i 2-2,5 år. Så hos mig er der helt sikkert lohman's mange år ud i fremtiden.
Hilsen Trine

1,0 tværstribet Plymouth rock
0,2 Jersey Kæmpe
0,2 lohman
0,2 grünelæggere
0,1 hvid høne

Offline Kokholm

• Passiv bruger
« Svar #48 Dato: 29 ſeptember , 2013, 17:03 »
Helt enig med Trine - Lohmann er absolut vores favorit - de fungerer fint i frugthaven og holder også her godt 2 år. De lægger hos s ikke specielt store æg 60-70g men mange af dem. De er hurtigt fortrolig med børnebørn og går fint sammen med andre fjerkræ og grise.
De er udviklet til æglægning ja, men mange racehøns er avlet frem til et specielt udseende som heller ikke har meget med naturlige egenskaber at gøre.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #49 Dato: 01 Oktober , 2013, 13:26 »
De høns, der imponerer mig mest, er bantam. Det er bittesmå høns, som i forhold til deres egen størrelse lægger "svimlende store" æg.
Hønen vejer ca 500 g og ægget ca 30 g, hvilket vil sige, at ægget vejer 6 % af hønen, hvis man laver regnestykket for mange andre høns, får man en noget lavere procent.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline JKJ

• Passiv bruger
« Svar #50 Dato: 30 November , 2013, 08:01 »
Gennem årene har jeg haft "rene" Danske Landhøns, Skånske Blomsterhøns, diverse Isa-hybrider og nu også Lohmann.

De problemer jeg har oplevet har været, at de Danske Landhøns var hysteriske og umulige at hegne for. At de Skånske vokser langsomt og flyver ud og at en af frøknerne Lohmann døjede med sur kro og senere skød kloak/æggeleder ud. Hver race sine problemer.

Vi går langsomt over til kun at have blomsterhønsene ad suppe-vejen. Men når det er sagt, så bør det nævnes, at Lohmænnerne er utroligt flotte i fjerdragten (også nu), lægger mange æg (også nu uden lys) og at de er tillidsfulde på grænsen til det uforskammet kælne. De har sågar indlemmet vores røde hankat i flokken.
Vi håber meget på, at de kan lade lidt af roen smitte de små Blomster-hystader (der altså lægger pænt store æg, til trods for, at de er kyllinger fra sensommeren). Nogle der har haft rolige blomsterhøns?

Offline Tapani

• Bruger
« Svar #51 Dato: 30 November , 2013, 22:03 »
Min et år gamle La Bresse lægger 75g æg 5-7 om ugen.
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #52 Dato: 30 November , 2013, 22:22 »
Høner (uanset hvilke slags) vil altid lægge større æg på andet året, og flest æg i førsteåret.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #53 Dato: 12 December , 2013, 13:25 »
Jeg har haft en del blomsterhøns, og de har været rolige og ikke-flyvende. Bortset fra hanen, som fløj op på taget af hønsehuset for at gale om morgenen. Men han hoppede ned i hønsegården igen.

De lagde store æg, i omegnen af de 70 gram. Dejlig høne :) Desværre kan man ikke udstille dem, derfor blev de skiftet ud.
Mvh Marianne

Offline DoktorLarsen

• Passiv bruger
« Svar #54 Dato: 12 December , 2013, 14:34 »
Welsumer lægger meget store æg. Til gengæld lægger den ikke frygtelig mange.

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #55 Dato: 12 December , 2013, 18:07 »
Jo større æg jo mere hvide.... Blommens størrelse følger ikke automatisk med. Men hvis man er vild med marengs sååå.... ;-)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline JKJ

• Passiv bruger
« Svar #56 Dato: 13 December , 2013, 09:22 »
Nu spørger jeg sikkert dumt: Hvorfor kan Skånske Blomsterhøns ikke udstilles? Er de ikke anerkendt som selvstændig race?

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #57 Dato: 13 December , 2013, 10:21 »
Blomsterhøns er ganske rigtigt ikke en anerkendt race.
Absolut IKKE noget dumt spørgsmål :)
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Frank H. Kristensen

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #58 Dato: 13 December , 2013, 10:28 »
Nok den vigtigste grund er at ved Blomsterhøns skal fokus være at de er så forskellige som muligt inden for en hvis tegningsform. Hvorimod ved anerkendte racer fokusere man på at de skal være ens af udseende og ikke have variation af udseendet.

Spørgsmålet er godt da mange ikke ved det og nogle går ud fra at det også er en race der kan udstilles.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline JKJ

• Passiv bruger
« Svar #59 Dato: 13 December , 2013, 10:38 »
Betyder det, at folk kan krydse hvad som helst der matcher tegning/farve ind - og stadig kalde det Blomsterhøns?