Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kalkben behandling dixantopinolie??  (Læst 11085 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline louisepedersen

• Passiv bruger
Kalkben behandling dixantopinolie??
« Dato: 14 Juli , 2011, 09:16 »
hej er der ikke nogen der kan vise mig nogle bedre billeder af kalkben end de få der er her på forum?? jeg er lidt i tvivl om mine har det eller ej.. benene er skællede men det er de jo hos høns.. min påfugl har "mistet hans kløer bortset fra 1, min hane har også mistet et par... men har aldrig set blod eller sår, det ser ud som om de aldrig har haft nogen... er lidt mystisk. klør de sig hvis de har det? bfor mine går rundt og har det helt fint- kom bare i tvivl da jeg så de 2 billeder her på forum. mvh ???
« Senest Redigeret: 15 Juli , 2011, 12:02 Fra louisepedersen »
1stk Kochin hane "Hermand" + 2 høns
8 jydske STORE kyllinger
1,1 Dansk grågæs
1 påfugl kok
3 stk katte
1 hund
1 dejlig datter og en pragtfuld manse, og nu også en lille søn!!!

Offline Rudy

• Bruger
Sv: Kalkben eller ej? mister neglene??
« Svar #1 Dato: 14 Juli , 2011, 09:22 »
Jeg har nu ingen billeder. Men har de Kalkben (tør hvidlige/grålige skurper) så er du ikke i tvivl.
Men ser ikke høns stå på et ben og klø sig  ;D   Men derfor tror jeg det er meeeget ubehagelig for dem.
Finder du ud af at det er Kalkben´s miden der er på spil, så få dette modbydelige utøj udryddet straks.

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 14 Juli , 2011, 10:00 »
For en sikkerhedsskyld kan du jo dyppe deres ben i madolie...
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline louisepedersen

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 14 Juli , 2011, 23:07 »
tja problemet er jo bare at jeg ikke tror de har det, men er i tvivl da "hønsefødder" i mine øjne er skællede i forvejen- men det er jo nok kun til jeg ser et par kalkben live... så tror jeg godt jeg kan se forskellen, ville gerne se nogle flere billeder- links andet så jeg ved hvordan det ser ud.. mvh ???
8 jydske STORE kyllinger
1,1 Dansk grågæs
1 påfugl kok
3 stk katte
1 hund

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #4 Dato: 14 Juli , 2011, 23:43 »
hønseben, skal være skællede, men skællene skal ligge helt tæt til benet, så de ser helt glatte og blanke ud, og det må ikke se ud som om der kan komme noget ind under dem.
Hvis de letter og stritter har de kalkben, det er kalkmiderne der kryber op under skællene.

Jeg ledte lige efter et par flotte og sunde hønseben, men det er der sikkert nogen der kan fremvise.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #5 Dato: 14 Juli , 2011, 23:45 »
Ved kalkben begynder 'skællene' på hønsenes ben typisk at 'stritte' en smule ud fra benene istedet for at ligge fuldstændig glat langs løbene (benene) og benene bliver efterhånden tykkere (pga strittende skæl og kalkaflejringer). Så ligger 'skællene' ikke helt glat langs hønsenes løb skal du nok overveje at begynde behandling.
Mvh
Erik Andersen

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #6 Dato: 15 Juli , 2011, 07:04 »
Du skal kunne køre en finger op og ned ad benet og det mærkes ens, er det "grov" eller ligesom stritter imod op ad har de kalkben.
Ellers prøv at tage et billede og læg herind :)
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline louisepedersen

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 15 Juli , 2011, 08:57 »
tusind tak alle sammen for de hurtige svar, jeg gik ud og fangede min hane i morges og kunne desværre hurtigt konstatere at DE HAR KALKBEN øv..... Det var meget tydeligt på ham. Jeg går ind og ser under behandling nu og må igang med at smøre, sprøjte, gnubbe o.s.v
8 jydske STORE kyllinger
1,1 Dansk grågæs
1 påfugl kok
3 stk katte
1 hund

Offline louisepedersen

• Passiv bruger
Sv: Kalkben behandling dixantopinolie??
« Svar #8 Dato: 15 Juli , 2011, 12:07 »
har fået anbefalet dixantopinolie af dyrlægen- fik at vide det kunne købes på alle dlg/foderstof... ingen kender eller har hørt om det, havde også kun staldchock til fluer. jeg har købt virkonS, til at vaske siddepinde osv af med, må man gnubbe det på deres ben? ellers har jeg købt vaselineolie i matas som jeg begynder at smøre dem med idag. Matas sælger ikke det der svovlblomme som man blander med brun sæbe mere.
« Senest Redigeret: 15 Juli , 2011, 12:11 Fra louisepedersen »
8 jydske STORE kyllinger
1,1 Dansk grågæs
1 påfugl kok
3 stk katte
1 hund

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #9 Dato: 15 Juli , 2011, 12:25 »
Dixantrogen olie er ikke mere til salg i DK det var også et midel man brugte til mennesker mod fnatmider, og til hunde mod hårsækkemider, og her har vi løsningen, du kan købe midler mod fnat og lus på apoteket, de fås som salve og hedder NIKS, sørg for at du ikke får shampoo, men smør benene med det hver uge til miderne er væk, og gerne en gang eller to midt i ugen hvor du kun smøre med vaselineolie, eller madolie, der er en fordel ved det, dine høns bliver meget tamme, af at være i hånd næsten dagligt, og de kan efter et par gange godt lide at få gnubbet deres ben.
Nogle af de løftede skæl vil falde af, men der kommer fine nye inden under.

Faktisk handler det om at få kræene slået ihjel, og det vil kvæle dem at smøre tykke lag vaseline på, eller andet tykt fedt, de kan så ikke få luft og dør, så det er til at vedligeholde med en ordentlig klat vaseline ind i mellem.

Jeg ville ikke bruge Virkon S direkte, men det er fordi jeg ikke ved hvordan det lige virker, til gengæld kan man give benene en tur med staldchok det hjælper fint, og så noget fedt på, og så hjælper det også på evt. lus og lopper  /o

God arbejdslyst dine høns vil elske dig for det.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #10 Dato: 15 Juli , 2011, 16:17 »
Willy Littau skrev på et tidspunkt at Helosan salve også er godt mod kalkben.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #11 Dato: 16 Juli , 2011, 23:37 »
Jeg vil egentlig tro at det er værd at forsøge med selv meget billige salver eller cremer (under forudsætning af at de ikke indeholder skrappe kemikalier) da jeg er tilbøjelig til at give Ina ret. Fed creme/salve der kan lukke effektivt af for tilgangen af ilt, og miderne burde dø. Samtidig vil dette være med til at blødgøre nogle af de skæl som allerede er opstået/hærdede/forkalkede.
Madolie gør til dels tricket, men da det typisk er meget flydende og derfor ikke effektivt lukker for tilgangen af ilt, skal behandlingen foretages af flere omgange.
Mvh
Erik Andersen

Offline Kate

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 17 Juli , 2011, 08:35 »
jeg hørte på et tidspunkt at NIX creme skulle være godt ? Altså fnat middel. Er det noget jeg har fået forkert fat i ?
med venlig hilsen
Kate
har 0,1 Isa Brown - 1,4 silkehøns  - 1,0 hund - 4 teenager børn her af 2 på gule plader og en dejlig kæreste

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 17 Juli , 2011, 08:52 »
kan en høne have kalkben og de andre være fri? eller angriber midet alle i flokken?
høns, ænder, hunde, katte...

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #14 Dato: 17 Juli , 2011, 08:59 »
Det virker som om nogle høns er mere modtagelige end andre, nogle høns får det bare aldrig.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk