Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kommunens anbefalinger mht. antal af høns  (Læst 3815 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lina

• Passiv bruger
Kommunens anbefalinger mht. antal af høns
« Dato: 13 Juli , 2011, 17:33 »
Hej allesammen.

Jeg skriver, fordi jeg er blevet bidt af at holde høns, og det er formentlig uhelbredeligt ;) I hvert fald går jeg og overvejer, om jeg skulle få nogle flere. Pt. har jeg 6 høner, og jeg tænker på måske at få yderligere 6. Jeg bor i et parcelhuskvarter i Odense N, og på Odense Kommunes hjemmeside står der følgende om hønsehold: "Det anbefales at holde højst 8 høns (incl. kyllinger og hane)". Men hvad betyder det, at kommunen 'anbefaler' noget?

Mine 6 høns har ikke givet anledning til tvister med naboerne. Den eneste af mine naboer, der siger, hun ind i mellem kan høre hønsene, synes bare, det er hyggeligt. Jeg er selv blevet overrasket over, hvor lidt høns larmer. Mine undulaters støvniveau er jo langt højere (og det har aldrig fået nogen til at klage).

Hvis jeg udvider, så min flok bliver på 12 høner, vil det så betyde, at kommunen kan tvinge mig til at nedbringe antallet til 8, som de 'anbefaler'? Eller vil de kun ske, hvis der en dag skulle komme klager fra naboerne? Jeg er stadig ret grøn og kender meget lidt til alle reglerne vedr. hønsehold - men jeg håber, nogen kan hjælpe mig! På forhånd tak.

Offline jes.l.h

• Global Moderator
Sv: Kommunens anbefalinger mht. antal af høns
« Svar #1 Dato: 13 Juli , 2011, 18:31 »
umiddelbart vil jeg tro at det først kan give problemer hvis der kommer klager over støj eller lugt. Men mon ikke ordet anbefalinger er for at kommunen har noget og forholde sig til i forbindelse med evt klagesager
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #2 Dato: 14 Juli , 2011, 07:52 »
Jo, men kommunen kan også tvinge dig til kun at have 4 høner hvis de mener at det er "efter forholdene"...

Odense kommune har ikke et regulativ, men en vejledning. Den er ikke juridisk bindende som et regulativ er, men i princippet er det ligegyldigt. Hvis der ingen klager er, så gør kommunen ingenting. I tilfælde af en klage, så vil næsten med garanti per automatik give et påbud der svarer til vejledningen. Er der særlige forhold, så kan de enten give strammere eller lempeligere regler, men det er helt op til den enkelte sagsbehandlers subjektive vurdering.

Så, konklusionen er at sålænge der ingen klager er, så kan du holde de høns som du synes er forsvarligt. Hvis der evt. skulle komme komme klager så må du jo vurdere ud fra det.

Bemærk iøvrigt at dine undulater (og katte, kaniner og hunde) kan tælle med når kommunen opgør antallet af dyr. Om de tager det med i betragtning er usikkert.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Lina

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 14 Juli , 2011, 10:26 »
Mange tak for jeres svar!

Offline Leif Tranum

• Bruger
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
« Svar #4 Dato: 14 Juli , 2011, 16:39 »
Jo, men kommunen kan også tvinge dig til kun at have 4 høner hvis de mener at det er "efter forholdene"...

Odense kommune har ikke et regulativ, men en vejledning. Den er ikke juridisk bindende som et regulativ er, men i princippet er det ligegyldigt. Hvis der ingen klager er, så gør kommunen ingenting. I tilfælde af en klage, så vil næsten med garanti per automatik give et påbud der svarer til vejledningen. Er der særlige forhold, så kan de enten give strammere eller lempeligere regler, men det er helt op til den enkelte sagsbehandlers subjektive vurdering.

Så, konklusionen er at sålænge der ingen klager er, så kan du holde de høns som du synes er forsvarligt. Hvis der evt. skulle komme komme klager så må du jo vurdere ud fra det.

Bemærk iøvrigt at dine undulater (og katte, kaniner og hunde) kan tælle med når kommunen opgør antallet af dyr. Om de tager det med i betragtning er usikkert.

Så er vore muligheder jo ret begrænsede.Jeg har p.t. ca. 200 dyr, alt iberegnet.
Hilsen Leif
Kanariefugle.