Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Plukning ude af kontrol  (Læst 12058 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Plukning ude af kontrol
« Dato: 12 Juli , 2011, 06:59 »
Som nogen nok ved, så har jeg problemer med plukning i flokken, men nu er det gået helt galt. Efter loppeangrebet, hvor jeg rensede alt i hønsehuset og rykkede rundt på redekasser og gav hønsene staldchok, er hønsene begyndt at plukke hinanden endnu mere.

I går måtte jeg isolere en maranhøne, som nu næsten ingen fjer har tilbage på kroppen overhovedet. Hun lå skruk i de loppebefængte redekasser, men droppede idéen da kasserne blev gjort rene og sat et nyt sted. Hun var i forvejen et skravl og var plukket på halsen, men da jeg kom hjem i går... tja, så havde hun ingen fjer på bryst, hals og det meste af ryggen. :-\ :( >:( Jeg har sat hende for sig selv med en anden høne der også er blevet plukket, men kun i nakken. Til morgen lå der mange fjer hvor de havde sovet, så gad vide om hun plukker sig selv eller om hendes søster gør ???.

Nå, men hvad kan jeg gøre!? Hvordan i alverden finder jeg synderen/synderne? Jeg har siddet i hønsehuset i timevis, og i gården ditto uden at se nogen plukke hinanden.

De eneste hele i flokken er 4 stk. araucana, 3 stk. blandingshøns og kyllingerne. Vorwerken og de fleste maraner render rundt med bar hals og nakke.

Jeg har bestilt noget "anti-feather-pecking" spray i England, og Ina har anbefalet hjortetaksolie, som jeg dog ikke har fået købt endnu. Det "Bid-Nix" jeg købte i foderstoffen mod kannibalisme hos høns virker ikke en dyt.

Jeg er ved at give lidt op må jeg indrømme - jeg synes der er flere bekymringer end fornøjelser ved hønseholdet i øjeblikket :-[. Hvad vil I anbefale mig at gøre?
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: Plukning ude af kontrol
« Svar #1 Dato: 12 Juli , 2011, 07:07 »
Puh ha Tanja...jeg forstår din frustration og jeg håber, at du snart finder en løsning på det store problem, dog har jeg desværre ingen bud udover dem, som du allerede har fået.
Med så omfattende plukkeri må der vist være adskillig, som er med på den dårlige vane.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Dorte K

• Passiv bruger
  • Hovedet koldt men hjertet varmt
« Svar #2 Dato: 12 Juli , 2011, 07:58 »
Øv, øv for søren. Læste i Jørgen Liljensøes bog at han med held havde forsøgt at give sine høns briller på for at komme hakkeriet til livs. Men vel at mærke fjerpilning der var gældende for hele flokken.
Mange hilsner
Dorte Kjær
Maran i sort-kobber, en meget lille flok
0,2 huskatte tidligere vildkatte
2,1 børn på 19, 17 og 8 år sammen med 1,0 akademiker
maranklub.dk
racefjerkrae.dk

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #3 Dato: 12 Juli , 2011, 17:45 »
Æv ja, det er ikke sjovt når flokken ikke trives. Jeg får sat den skurvogn i stand nu, så jeg kan splitte flokken ad. Den skaldede maran (kaldet nøgenpigen ;)) og en af hendes søstre sov i den i nat, og det er jo bare et perfekt hønsehus. Jeg har i dag fået mit "anti-pecking-spray" halløj fra England, så det prøver jeg nu. Evt. køber jeg også briller, men jeg ved jo ikke hvem der plukker hvem  :-\. Små hønse-banditter.

Her er er billede af "nøgenpigen". I kan godt forstå navnet ikke?  ::)
Venlig hilsen Tanja

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #4 Dato: 12 Juli , 2011, 18:08 »
Nøøøh..hun er dejlig *p *p

Tanja..det kunne jo også være, at du har meget kloge høns, som er blevet enige om at pille
fjerene af hinanden her i varmen. De ved jo, at de får nye fjer inden vinterkulden.
Det er skisme da godt gennemtænkt ;D
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #5 Dato: 13 Juli , 2011, 18:36 »
Ja, er hun ikke skøn? ;D Hun er en genstridig lille harpe, men det er måske derfor hun falder sådan i øjnene ;). Hun fik en omgang med den nyindkøbte "anti-feather-pecking-spray" i går, men hun fik det rigtig dårligt bagefter. Jeg synes jeg havde læst instruktionen på flasken meget tydeligt, men i et lille felt på modsatte side stod der at man skal undgå at sprøjte nær ansigtet, og at det kan gå i lungerne hvis man indtager det :-[. Øv bøv, den advarsel havde jeg overset.

Heldigvis er hun sig selv her til morgen. Hun var alene i isolation i nat, men hun taber fjerene af sig selv. Da jeg sprøjtede hende faldt der yderligere fjer og dun af hende. Hun har nye fjerpigge på huden, så jeg tænker om det kan være en bizar form for fældning. Min ene undulat fældede altid på en måde, så han blev helt skaldet i hele hovedet, så jeg tænker at det samme kan ske for høns? Det virker bare noget voldsomt.
Venlig hilsen Tanja

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #6 Dato: 13 Juli , 2011, 19:10 »
Tanja@ jeg synes, at jeg har fulgt med i dine skriverier om, at adskillige af dine høns er plukkede..eller ser ud som den lille charmerende harpe på billedet!!????

Nu har du jo så efter isolationen kostateret, at hun taber sine fjer " af sig selv"...kan det også gælde for de andre??

Harpen på billedet ligner til forveksling min førehøne i fjerdragt det meste af sidste sommer. Hun fik fjer igen i efteråret.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #7 Dato: 13 Juli , 2011, 19:12 »
Tanja@ jeg synes, at jeg har fulgt med i dine skriverier om, at adskillige af dine høns er plukkede..eller ser ud som den lille charmerende harpe på billedet!!????

Nu har du jo så efter isolationen kostateret, at hun taber sine fjer " af sig selv"...kan det også gælde for de andre??

Harpen på billedet ligner til forveksling min førehøne i fjerdragt det meste af sidste sommer. Hun fik fjer igen i efteråret.
Hej Helle

Tusind tak for alle dine input, det er virkelig dejligt med hjælp udefra! :)

Jo, "nøgenpigen" bliver plukket, for jeg kan se at flere af hendes tilbageværende fjer er halve, og mange af de andre høns og de to haner render også rundt med halve fjer. Nøgenpgigen er dog et særsyn, da hun næsten er helt bar.
Venlig hilsen Tanja

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #8 Dato: 13 Juli , 2011, 19:27 »
Suk  <J <J ..dine høns får proteiner nok, dine høns har fri adgang til store udearealer, dine høns har rigeligt at beskæftige sig med....jeg har simpelt hen ikke nogle ideer lige nu til , hvordan du skal komme den uvane til livs...

MEN ..

var det mine dyr, så ville jeg prøve alt, ALT, ALT inden jeg begyndte at overveje briller
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Dorte K

• Passiv bruger
  • Hovedet koldt men hjertet varmt
« Svar #9 Dato: 13 Juli , 2011, 19:42 »
Forstår ikke hvordan hønen selv skulle kunne plukke sig på halsen helt oppe ved hovedet. Tænker du at den bruger tæerne? Måske skulle den have ro i egen loge?
Mange hilsner
Dorte Kjær
Maran i sort-kobber, en meget lille flok
0,2 huskatte tidligere vildkatte
2,1 børn på 19, 17 og 8 år sammen med 1,0 akademiker
maranklub.dk
racefjerkrae.dk

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #10 Dato: 13 Juli , 2011, 19:54 »
Nogle høns fælder meget voldsomt, nærmest det hele på én gang, mens andre fælder over lang tid. Vi nærmer os jo stærkt den almindelige sæson for fældning, så mit gæt er, at de fælder naturligt.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 13 Juli , 2011, 20:04 »
Der er ingen tvivl om at der også er fjer pilning i din flok. Men denne høne er vidst også igang med en almindelig fældning.
Og som Marianne siger så er denne høne ikke noget ene tilfælde, nogen høner bliver HELT nøgne under fældning og altså meget værre end din høne på billedet.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #12 Dato: 13 Juli , 2011, 20:08 »
Danny og Marianne: ok, tak for den information. Jeg går jo og bliver irriteret og frustreret over hvad dælen der kan være årsag til dette her. Jeg har som sagt købt en spray i England. Fy for pokker hvor den lugter af tjære, så jeg vil spraye resten af flokken med den i weekenden.

Forstår ikke hvordan hønen selv skulle kunne plukke sig på halsen helt oppe ved hovedet. Tænker du at den bruger tæerne?

Tjaaa, hvem ved. Slangemennesker findes jo.. så hvorfor ikke også ditto høns :P!
Venlig hilsen Tanja

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
« Svar #13 Dato: 13 Juli , 2011, 20:47 »
Jeg har problemet men Manse. Han er jo en Brama, men efterhånden er alle hans fjer på fronten af hans ben plukket af og han er helt rød. Tror det er damerne som gør det, men er ikke sikker. Det er kun ham som er plukket.
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 13 Juli , 2011, 21:23 »
Ja og jeg er også ved at få problemer med mine tyske maraner, kun to af hanekyllingerne, men håber at jeg kan tage det i opløbet ligesom sidste år og forrig år. Jeg smider en kæmpe stor halmbale ind i gården, saver en del løvgrene af og smider i gården, så der nærmest er en helt jungle derinde. Derudover lægger jeg også et stort stykke flamingo på 1*1 meter derind. Den er på 10 dage blevet reduceret til 0,5*0,5 meter og de bruger mange timer på at splitte den ad ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.