Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kan man lade 'naturen' gå sin gang? (rugning)  (Læst 4137 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Angel85

• Passiv bruger
Kan man lade 'naturen' gå sin gang? (rugning)
« Dato: 11 Juli , 2011, 13:33 »
Vi fik en hane for en uge siden og efter hvad jeg har læst mig frem til skulle der være gode chancer for at æggene er befrugtede allerede nu (han ligger i hvert fald ikke på den lade side!  ;) )

Nu er spørgsmålet så: Kan det lade sig gøre 'bare' at lade de æg de lægger blive liggende i en af redekasserne og se om ikke en af damerne får lyst til at lægge sig skruk inden alt for længe?

Eller skal jeg lægge snydeæg i reden, samle æg den næste uges tid og så håbe der er en der lægger sig på snydeæggene i mellemtiden?
Venlig hilsen Nadia

1,7 Barneveldere (stor sort dobbeltsømmet)
0,1 Hvid Wyandot
0,3 Gul/sorte Sussex

Offline Angel85

• Passiv bruger
Sv: Kan man lade 'naturen' gå sin gang? (rugning)
« Svar #1 Dato: 11 Juli , 2011, 13:54 »
Så ingen 'naturlig' rugning til mig hvor hønen pludselig får lyst til at lægge sig på den fine redefuld de selv har lagt?  ;)
Venlig hilsen Nadia

0,1 Hvid Wyandot
0,3 Gul/sorte Sussex

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #2 Dato: 11 Juli , 2011, 13:55 »
Datomærkningen er selvfølgelig fordi, at hvis der skulle blive en skruk, så bruger du de mest friske æg til rugningen, helst ikke meget over 10 dage gamle.
Efter 10 dage bliver klækningsprocenten gradvist dårligere.

Samtidigt kan du også nem se, hvilke æg der efter at rugningen er startet op, skal samles ind.
De høns der ikke er blevet skruk fortsætter jo med at lægge æg, og det skal som regel altid foregå i den rede, der ruges på.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #3 Dato: 11 Juli , 2011, 13:59 »
Barneveldere er vist ikke kendt for at være de allermest skrukkende/rugende høns.

Naturligt er det vel stadigt, hvis hønen vælger at lægge sig på hårdkogte æg/golfbolde/plastik æg etc...
Hun ved jo ikke, at det ikke er hendes æg, og de byttes jo ud, så snart hun har lagt sig.
Eneste forskel er, at du har sikret dig, at æggene der ruges på, ikke er for gamle.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Angel85

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 11 Juli , 2011, 14:02 »
Tak for de gode svar - og betragtninger jeg ikke lige havde taget højde for :)
Jeg smider nogle godt hårdkogte æg i reden i aften og så begynder jeg at samle ind og mærke.

Kan jeg bare lægge snydeæg i en af rederne i huset og lade en evt. skruk ruge der, eller vil det være bedre hvis jeg sætter et kaninbur i deres gård og laver en (forhåbentlig) uimodståelig rede der?
Venlig hilsen Nadia

0,1 Hvid Wyandot
0,3 Gul/sorte Sussex

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #5 Dato: 11 Juli , 2011, 14:03 »
Jeg har haft 1 rugende barnevelder, og hun slog kyllingerne ihjel da de klækkede, men jeg har da hørt om andre der har haft rugende barneveldere med fin succes. Men forvent ikke noget, så bliver du ikke skuffet. Jeg har lige nu en landhøne liggende på 12 barnevelderæg i stedet for. Det plejer at være en noget mere sikker måde at få barnevelderkyllinger på, eller også er der jo altid rugemaskinen.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Henriette Hall

• Bruger
« Svar #6 Dato: 11 Juli , 2011, 14:04 »
@Nadia, hvis du ikke har en rugemaskine, kan jeg godt ruge dem ud for dig. Jeg bor jo også på Fyn, og har ruget masser af barnevelderkyllinger ud i min lille r-com.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
« Svar #7 Dato: 11 Juli , 2011, 14:05 »
Jeg vil sige at vi er "kommet til" at lade naturen gå sin gang. Vi har ligget i byggerod og det eneste vi har nået er at sørge for de har haft mad og vand og ikke fået samlet æg. (Det har været børnene der har måtte stå for det og de har "glemt" at fjerne æggene ::))
Så onsdag eller torsdag skulle vi gerne få en hel bunke kyllinger. Skruk-madammerne har haft svært ved at dække alle æggene, så mange har de ligget på :o
Har dog tænkt mig at fjerne de resterende æg så snart klækningen har været i gang i et døgns tid.

3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Angel85

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 11 Juli , 2011, 14:05 »
Hej Henriette :)

Alternativt har jeg lovet en bekendt nogle rugeæg - mod at jeg får et par kyllinger igen. Han har nemlig en skruk for tiden.

Og jeg har en stående aftale på at låne plads i en rugemaskine.

Men det kunne være sjovt at forsøge, selvom det måske ikke bliver til det store :)
Venlig hilsen Nadia

0,1 Hvid Wyandot
0,3 Gul/sorte Sussex

Offline Henriette Hall

• Bruger
« Svar #9 Dato: 11 Juli , 2011, 14:13 »
Det var også bare et tilbud.  :D Er det Ingrid du har købt barneveldere af?
1 Dansk Landhøne. Stor.

Offline Angel85

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 11 Juli , 2011, 16:10 »
Hov, jeg havde slet ikke set dit søde tilbud, Henriette - indlæggene må have krydset hinanden  ;)

Jeg har købt hønerne af en Kim lidt udenfor Glamsbjerg og hanen ved Karla Legind. Han er SÅ smuk og har været udstillet til næsten toppoint (men jeg har nu ingen planer om at udstille) Damerne faldt også straks for hans charme og har nærmest krøbet rundt i støvet med rumpen i vejret lige siden!  :o
Venlig hilsen Nadia

0,1 Hvid Wyandot
0,3 Gul/sorte Sussex