Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Ræv eller skraldespand ??  (Læst 8466 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Ræv eller skraldespand ??
« Dato: 11 Juli , 2011, 09:23 »
Jeg vil høre om det er egentlig er acceptabelt og en god ide at lægge selvdøde/aflivede høns ud til ræven ?

Eller om disse ikke bare skal i skraldespanden ?

Her på Forum er der mange delte meninger om "rævehold" . En ting er vi dog nok alle enige om og det er, at det er MEGET træls at få taget sine dyr af den.
Især ved højlys dag, når man altid husker at lukke for hønsehuset om aftenen. 7-9-13 har jeg ikke haft besøg om dagen, men jeg er 100 % sikker på at den kommer hver nat og håber på at der nogle høns, som der ikke er blevet lukket for. ;)

Mange synes at det er meget forkert at byfolk og sommerturister (sommerhuse) lægge mad ud til rævene og derfor gør dem mindre bange og menneskesky.
Men er det egenligt ikke det samme man selv gør hvis man lægger høns ud eller ?

Endvidere kan de selvdøde dyr også fejle noget, som så kan komme ud i den vilde bestand af fjerkræ.

Ligeledes kan rævene ved udlægning af mad, trives bedre og blive til endnu flere eller ??

Jeg ved ikke hvad der er rigtig eller forkert at gøre. Jeg har selv før lagt døde/aflivede høns på møddingen og de var så væk næste morgen.

Dog har jeg de sidste mange år lagt dem i skraldespanden...
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Labaniet

• Passiv bruger
Sv: Ræv eller skraldespand ??
« Svar #1 Dato: 11 Juli , 2011, 10:16 »
Tjae, ræven tager jo kun høns fordi den er sulten, eller har nogle sultne unger, den gør det ikke for sjov. Og som de fleste andre dyr vælger ræven det måltid der er lettest at få fat i, og det er lettere at fange en høne i en hønsegård, end det er at fange en hare i en skov/på en mark. Det er også lettere at samle en død høne eller andet op fra møddingen end det er at fange en høne i en hønsegård (og ofte mindre risikabelt, alt efter hvor møddingen ligger)

Det kan godt være at fodring af ræve i by/sommerhus område, gør ræven mindre menneskesky, da det vil trække den i mere tæt befolket område, det skal jeg ikke kunne svare på. Men hvad angår at smide døde dyr og lignende på møddingen som ræven samler op, vil jeg tvært imod mene giver ræven mindre behov for at hente en levende høne. Selvfølgelig lidt alt efter hvor din mødding ligger, man kan jo også lokke den tættere på hønsegården ved det, så den dermed bliver mere og mere modig, og næste gang forsøger sig med de levende høns.
Venlig Hilsen

Heidi

1.3.28 Gul/Sortsømmet Orpington
0.5.17 Blandet (0.1 Sussex-Gul/sortsømmet Orpington,0.1 Gul Orpington, 0.1 Gul-Gul/sortsømmet Orpington, 0.2 Laksefarvet Farverolles)
1.0 Landmand
1.4.(1.1) shetlandsponyer
0.2 øvrige heste/ponyer
0.1 Golden Retriever

Offline Allan Jørgensen

• Bruger
« Svar #2 Dato: 11 Juli , 2011, 10:43 »
For mit vedkomne altid skraldespanden, der er ikke nogen grund til at invitere mikkel eller rotter til det store tag selv bord.
Desuden er der mange ræve der bære sygdomme med sig der kan smitte vores hunde bla. skab, orm og hvad der ellers er.
Med venlig hilsen Allan

Høns for sjov er en alvorlig sag
Nuværende høns på matriklen alle i stor model:  2.12 La Bresse, 1.5 Dorking i sølv 1.2 Rustrød Welsumer,1.2, 0.3 Maran i div. farver

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #3 Dato: 11 Juli , 2011, 11:04 »
Fuldstændig enig med Allan. ;)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

GKV

• Gæst
« Svar #4 Dato: 11 Juli , 2011, 11:27 »
Hos os bliver der tømt skraldespand hver 14nde. dag. Jeg har prøvet at putte en død høne, godt pakket ind, men for pokker da, sikken en stank og udklækning af fluer!Man må vist for resten slet ikke komme kød i skraldespanden, men er ikke helt sikker. Tror nok at man skal aflevere i dertil indrettede containere på losse-genbrugspladserne.

Så her er det brønddækslet ude i marken de døde dyr og slagteaffald bliver lagt på. Så er det væk inden det rådner og Mikkel er ikke gået sulten i seng den dag.

VH Gunni.

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 11 Juli , 2011, 17:13 »
Jeg er også på det sidste begyndt at give hanekyllinger som er blevet aflivet til ræven. Jeg gør det ud fra at den lige så godt kan få det i stedet for at belaste affaldsforbrændingen og lade det gå til spilde. Han har vel fået 30 kyllinger i år, de er væk næste morgen, denne gang endda 8 styk. Så længe han spiser det jeg ligger ud jager han jo heller ikke fasanerne, så det er fint. Jeg er ikke bange for at få ham for tæt på huset, for siden vi fik en hundegård om til hønsehuset har der 7-9-13 (bank bank) ikke være nogle problemer med rovdyr af nogen art :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Zoro

• Gæst
« Svar #6 Dato: 11 Juli , 2011, 17:20 »
Der er mange måder at give naturens vilde skabninger en håndsrækning på ???

I Rusland hænger man ofte sine kasserede eller døde dyr op i en tynd snor,  så ulve eller andre firbenede kan få glæde af dem.

NB: Men tænk bare på hvor mange andre dyr som man giver en håndsrækning, så som fasaner og agerhøns samt kronvildt i dyre haver osv. de fodres jo i stor stil af personer som har erhvers mæssige jagt interesser.

NB: Man har iøvrigt også forsøgt sig med at udlægge kadavre til både Ørne og store Horn ugler.

Hilsen fra Jørn.

« Senest Redigeret: 11 Juli , 2011, 17:22 Fra Jørn Clevin »

Offline Vipse

• Passiv bruger
  • Min mands kone
    • Sindbjerglund.dk
« Svar #7 Dato: 11 Juli , 2011, 17:27 »
Vi fyrer med træ, så jeg brænder selvdøde/syge dyr med det samme, da det er det nemmeste  /o
Og så lugter hele gården af brændte fjer og grillstegt kylling  ;D
3 heste og en pony
Rottweileren Lillepige og staldkatten Gucci
2 blandingshøner og en hane.....indtil ræven henter dem også 😡

Zoro

• Gæst
« Svar #8 Dato: 11 Juli , 2011, 17:36 »
Vi fyrer med træ, så jeg brænder selvdøde/syge dyr med det samme, da det er det nemmeste  /o
Og så lugter hele gården af brændte fjer og grillstegt kylling  ;D

Selv døde eller aflivede syge dyr, bør sendes til destruktion her i landet.

Jørn.
« Senest Redigeret: 11 Juli , 2011, 17:55 Fra Jørn Clevin »

Zoro

• Gæst
« Svar #9 Dato: 11 Juli , 2011, 21:38 »
Hva´ så Jørn, sender du en død høne til destruktion ! ?  :D

Hej Søren.

Mistænkelige eller pludseligt selv døde dyr sender jeg altid til opduktion.

NB: Skulle jeg have andre dyr, som bliver sorteret fra på grund af fejl m.m.
så får " Mikkel " glæde af dem, eller også bliver de nedbrudt i en lud tønde.

Hilsen fra Jørn.

« Senest Redigeret: 11 Juli , 2011, 21:44 Fra Jørn Clevin »

Offline Benny

• Passiv bruger
  • Ikke så køn, men vistnok rar.
    • Hovsaarten
« Svar #10 Dato: 12 Juli , 2011, 11:48 »

Her om sommeren, ryger døde høns i skraldespanden...
Om vinteren, eller i fødeknappe tider, er de det rene guf for først musvågerne, så kragerne, og til sidst, Mikkel...

Men her, medens der er masser af mad, så ryger de i skralderen, for kommer dyrene ikke og tager dem, bliver det nogle slemme stinkbomber at have liggende.

M.V.H....Benny..
Vi er skøre i skallen, men vi er friske :-))

Offline Didde D.

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 12 Juli , 2011, 14:58 »
Hos os er det altid skraldespanden. Af samme grund som Allan nævner og fordi et par af naboernes hunde strejfer.

Sidste vinter glemte jeg et rugbrød i ovnen, som fik 6-8 timer ved 175C i stedet for 1½ time. Det var sort og hårdt som beton. Det smed jeg langt ude på marken og dagen efter snakkede jeg med genboen. Han undrede sig over at hans hund (labrador) var kommet slæbende med et rugbrød.
 ;D
Hønsehilsner fra Didde

http://candselv.blogspot.com/

Offline Anja Nielsen

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 12 Juli , 2011, 18:16 »
 *g *g *g sjovt med undrene nabo /o
Med venlig hilsen

Anja

0.6      Lys Sussex (Stor )
1.1      Gul Sussex (Stor)
1.0      Amerikansk Collie
2.0      Misse-Mau

Offline Tommy1

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 12 Juli , 2011, 19:01 »

Mistænkelige eller pludseligt selv døde dyr sender jeg altid til opduktion.

Hilsen fra Jørn.

Hej Jørn hvad koster en obduktion, af et stk høne og får du gjort det hos den lokale dyrlæge?
Med venlig hilsen Tommy

www.La-bresse.dk

Zoro

• Gæst
« Svar #14 Dato: 12 Juli , 2011, 20:14 »
Hej Jørn hvad koster en obduktion, af et stk høne og får du gjort det hos den lokale dyrlæge?

Hej Tommy.

Jeg ved ikke præcist hvad hver enkelt dyrlæge tager i Danmark, men på den anden side koster det ca. 40 euro. pr. dyr.

Her i Danmark kan man sende sine dyr til fjerkræ laboratoriet langå, men det koster i dag penge imod tidligere hvor det var helt gratis.

Jeg anbefaler altid en praktiserende dyrlæge med speciale i behandling af  fjerkræ m.m.

Men et ca. skøn vil ligge på fra omkring 350,oo kr. og op efter, alt efter dyrlægens personlige økonomiske behov osv.

Med Hilsen fra Jørn.  
« Senest Redigeret: 12 Juli , 2011, 20:16 Fra Jørn Clevin »