Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: At sætte fremmede høns sammen  (Læst 16325 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline mariamoesby

• Passiv bruger
At sætte fremmede høns sammen
« Dato: 10 Juli , 2011, 08:18 »
Ja altså. Nu skriver jeg så mit første indlæg her. Jeg har prøvet at søge på forum, men har ikke fundetsvar på mit spørgsmål. Jeg håber I kan hjælpe.

Jeg har lige fået mit aller første hønsehus (jeg havde faktisk aldrig troet at jeg skulle have høns, men sådan kan man jo ændre mening:-)) - og hønsegården er ikke færdig endnu (i dag, måske?), så jeg er måske lidt tidligt ude, men alligevel...

Det jeg gerne vil vide er: Hvordan gør man når man sætter høns fra forskellige ophav sammen?

Altså. Det er jo ikke nemt at findehøns i æglægning i øjeblikket, og da en stor forudsætning for projektet (altså at min mand er gået med på den) er æg, tænker jeg at jeg måske kan kombinere et par æglæggere med nogle racekyllinger (jeg ønsker mig australorps, orpingtoner, new hampshire eller RIR).
Man kunne også forestille sig en lille hane fra et helt tredje sted.

Men hvordan gør man helt praktisk? Jeg forestiller mig at det fører til ballade, hvis man bare lukker dem alle sammen ind i hønsehuset?
Vil det f.eks. være en ide at købe de små først, og de store senere (hvor meget senere?) Eller omvendt? og hvor store skal de små være før de kan være sammen med større høns? Og hvad nu med hanen?

Jeg glæder mig til at blive klogere på høns - og endnu mere til at jeg (endelig) får høns i haven!

MVH Maria

Offline mzi

• Passiv bruger
Sv: At sætte fremmede høns sammen
« Svar #1 Dato: 10 Juli , 2011, 09:50 »
Velkommen på Forum  /o

Da  vi fik høns sidste år, fik vi først 3 høner, som kendte hinanden. I løbet af  den næste uge, fik vi først en hane, dernæst to høner og tilsidst endnu to  høner med er par dages mellemrum. Og det gik fint. :) Hanen var  meget begejstret for det nye høner og sørgede også for, at hønerne ikke var for stride mod hinanden. Det først 7-10 dage skal hierakiet lige på plads, så det kan det godt toppes lidt.

Jeg tror, at det vil gå fint så længe at man sætter minimum to høner til flokken.

Glæd dig til friske æg og hygge  :)
Mange hilsner
Marit

- opvokset blandt fjerkræ og ejer af:

0,2 maran, sort-kobber
0,1 australorps, sort
0,2 australorps, blå
0,2 sussex, hvid sort Columbia
0,3 bielefelder, legbarfarvede
- alle i stor

Offline Annette S.

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 10 Juli , 2011, 10:45 »
Velkommen hertil skal du også have fra mig  :)

Mine sparsomme erfaringer med blandet hønsehold er også, at man bør have minimum 2 høner af hver race .... høns er racister! Jeg har ikke oplevet min flok som homogen, når jeg har forsøgt mig med et par høns af anden race sammen med min flok af dværgkochin.

Når du skal føre flokken sammen, er det vigtigt, at de har så meget plads som muligt og gerne noget at gemme sig bag eksempelvis en halmballe eller lign. Du kan også starte med at sætte et hegn imellem den etablerede flok og de nye, sådan at de lige kan se hinanden an og vænne sig til hinanden, inden der er nærkontakt.

Go' fornøjelse med projektet - det bliver spændende at høre, hvordan det spænder af  /o
Mange hilsner
Annette Søndergaard

1.5 Dværgwyandotter, 1.1 Islandsk Fårehund og 1.0 lille kat

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #3 Dato: 10 Juli , 2011, 11:19 »
Du skal forsøge at få alle dine høns på en gang, så de alle kommer på et nyt sted, og som de andre siger skal de gerne være mindst to der kender hinanden.
Når de alle er nye så har de ikke så travlt med at hakke hinanden
De skal først finde ud af hvor de bor og sammen med hvem, og hvor maden kommer fra, og hvor man lægger æg, så du kan nok se at der er nok at se til det første stykke tid.  ;D

Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

thorleif

• Gæst
« Svar #4 Dato: 10 Juli , 2011, 11:31 »
Naar det gaelde Dverg-Cochin maa du ikke forsoege at blande. Exempel: Hvids du har en flok Dverg-Cochins, og du tager en hoene ud af floken for kun en time, er den hoene doemt til et liv som ensom hoene. Hun vil ALDRIG blive godkendt af de andre igen. Jaja, jeg ved. Mange vil hevde at de har saa soede smaa at det gaar godt, men de siger saa, enten fordi det gik godt at goere saa ( det sker maaske 1 af 100 gange), eller fordi de ikke kender sin flok godt nog, og ikke har studeret hvad der sker.
Naar det gaelder andre racer, en etableret flok vil helst ikke have nye medlemme, medmindre de vokser op i flokken med sin mor, ifra HELT NYFOEDT. Ofte vil de da danne to flokker, der kun delvis godtager hverandre. Dette er desverre et faktum som ikke goer det meget enkelt at have "baghave-hoens", men det bedste er desverre at skifte ud hele flokken samtidigt.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #5 Dato: 10 Juli , 2011, 11:49 »
Velkommen med dit første indlæg, Maria :D
Jeg kan tilslutte mig de andre, og vil tilføje, at hvis du har 4-6 høns, behøver der ikke være nogen æglægningshybrider, for med 4-6 høns har I rigeligt æg. Hvis I har hjemmeboende børn skal I nok lige have et par stykker (høns altså) mere. ;D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline mariamoesby

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 11 Juli , 2011, 07:29 »
Ih tusind tak for alle svarene!  ;D
Vi har - værre end hjemmeboende børn - hjemmeboende teen-agere. Så vores madforbrug er ret stort i øjeblikket.
Heldigvis har vi kæmpe køkkenhave, der forsyner os godt!

Det endte med at vi fik hele anlægget færdigt, og i går hentede min papdatter og jeg så 1,3 orpington. I dag tænker jeg så at hente to isabrown æglæggere, og så er alle glade. Eller. Så må vi håbe at flokken kan finde ud af det.

MVH Maria

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #7 Dato: 11 Juli , 2011, 07:44 »
Med risiko for at lyde negativ, vil jeg lige spørge, om du er klar over, at der kan være problemer med at have æglægningshybrider og racehøns sammen, da hybriderne ofte er meget krigeriske overfor andre høns, så måske skulle du overveje nogle af den slags racehøns, der er gode æglæggere?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #8 Dato: 11 Juli , 2011, 07:46 »
Tillykke med dine nye høns og hønseslottet.

Der bliver sikkert ikke de store problemer med sammenføringen, da ingen har nået at få ejerfornemmelser over boligen endnu.

Du bliver sikkert rigtig glad for dine Isa Brown også...jeg har haft isaèr i 3 år, og udover at lægge æg, har de enorme personligheder.

Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #9 Dato: 11 Juli , 2011, 07:51 »
Med risiko for at lyde negativ, vil jeg lige spørge, om du er klar over, at der kan være problemer med at have æglægningshybrider og racehøns sammen, da hybriderne ofte er meget krigeriske overfor andre høns, så måske skulle du overveje nogle af den slags racehøns, der er gode æglæggere?

Maianne ...hybriderne er ikke kritiske over for anderledes udseende i deres flok. Problemet kan til gengæld opstå for nye høns, som  skal accepteres....meeeen hvis det kun drejer sig om to isaèr, så tror jeg ikke, at de skal have klinket noget, hvis der skulle komme nye til.

Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #10 Dato: 11 Juli , 2011, 08:06 »
Ja, det er netop det jeg tænker på, hvis nu Maria vil have flere høns ind i flokken senere.
Jeg har ikke nogen mening om det er en god eller dårlig idé med f.eks. isa'er, men ved at det kan sætte nogle begrænsninger for fremtiden.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #11 Dato: 11 Juli , 2011, 09:00 »
Jeg er jo lykkelig "isà mor", har på nuværende tidspunkt 3 hamrende chamerende isa-piger, men ret skal være ret..og Marianne har absolut fat i noget rigtigt.
I min hønsegård fik jeg i februar 2 nye høns - en blanding og en faverolle - det tog tre måneder inden de to nye var accepteret i den ellers lille flok. Ingen kanibalisme, fjerplukning eller slem bisset adfærd, men isaèrne var bestemt ikke tilfredse, og jeg må indrømme, at jeg flere gange var ved at fortryde. De nye måtte ingenting, og de måtte bestemt ikke være med i flokken. Heldigvis lavede de til sidst alliance, og nu er der ren idyl...meeen 3 måneder  :(
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline C. Kjær

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 11 Juli , 2011, 09:19 »
Ja nu har ikke haft høns så længe, men vil da godt fortælle hvordan vi fik vores smedet sammen.
Først fik vi 12 æglæggende isa'er, nogle dage efter købte vi 1,3 jersey kæmper, men da jeg har læst meget om at de hybrider er så fjenske, så blev kæmperne lukket i deres egen gård med hus for de var kun 3 mdr.
Nå men en uge efter hybridernes ankomst kom 3 æglæggende orloffer, dem lukkede vi alså ud til hybriderne, og nej de blev ikke varmt modtaget  /d men de blev da heldigvis ikke jagtet, kun jaget væk.
De lage sig til at sove ude (selvfølgelig) jeg havde så stillet en stor hundekasse op i hønsehuset, og lagde orlofferne der ind hver aften, og når hybriderne var ude, åbnede jeg for hundekassen. Efter 4-5 dage sov de på pind ved siden af hybriderne  /o de var selv gået ind  *o
For en 2 uger siden kobte vi så 4 æglæggende araucananer, de fik så deres egen hus med det samme, og der blev sat et hegn (som man lige kunne gå over) mellem de "gamle høns" og de nye, sådan gik de en uge, og jeg tog hegnet væk. De var fuldstændig ligeglade med hinanden, hybriderne og orlofferne havde mere travlt med at komme ind og skrabe et nyt sted  ::)
Der er en af aracanaerne som er lidt kuet, men det er af en af de andre araucananer, så hun er selvsagt meget forsigtig  :-[
Af kæmperne har en af hønikerne kommet over hegnet en 3 gange, men hun har bare passet sig selv og vil gerne ind til de andre, når deres mad kommer  :D.
Så med mine erfaringer, så skal de bare have god tid  ;) til at se hinanden an.
Caroline

Med 0,3 Jersey Kæmper - 0,2 Orloffer - 0,1 araucanaer 2,2 Australorps - 1,4 Sussex - 0,1 blomsterhøns - 1,5 maran + alle blandingerne :) i hønsegården

Offline mariamoesby

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 12 Juli , 2011, 19:18 »
Jeg vil lige fortæller hvordan det er gået:

I søndags hentede jeg som sagt de 4 orpingtonblandings kyllinger (på ca 4 måneder) og mandag formiddag hentede jeg så de to Isa brown æglæggere. Det er gået ret smertefrit.
Den ene af Isaerne spiller op til hanen og sætter de andre på plads når de kommer for tæt på, men ellers er der ro og fred.
Det var dog kun den ene høne der kunne finde ud af at gå ind i huset, så jeg måtte lige fange resten og putte dem til ro.
Jeg prøver lige at vedhæfte et billede af flokken der støvbader her først på eftermiddagen.

høns by mariadenmark, on Flickr

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #14 Dato: 12 Juli , 2011, 20:08 »
Jamen altså...hvor dejligt at det gik så godt - og hvor ser de bare ud til at hygge sig. De er vist ret tilfredse med deres ny hjem /o
Med venlig hilsen
Helle Kjelst