Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Haner altså...  (Læst 1876 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Dorte Hee

• Passiv bruger
Haner altså...
« Dato: 09 August , 2008, 00:45 »
Min stolte hane (kamphaneblanding-ham på billedet ved mit navn) er en en rigtig god fører, har styr på damerne, passer på kyllingerne og meget obs på at brokke sig, når vi kommer ind til dem. MEN lidt kylling er man vel altid  ;)  ::) Han vil ikke i hænder! og er ikke sådan lige at fange - kan hoppe ufattelig højt.
Nu er jeg begyndt, når det er nødvendigt, at tage ham efter de er gået til køjs. Det er lidt lettere men hold da op hvor han skriger og kæmper og sparker - og han er meget stærk, så det gælder om at holde fast!  :)
Når han så "sidder i saksen" går der lidt tid med at skælde ud, men så bliver han fuldstændig apatisk, lukker øjnene, åbner næbbet (det er lige før tungen hænger ud) og det er som at sidde med en frossen kylling  :)
Om han spiller død eller virkelig besvimer fordi han bliver lagt ned, aner jeg ikke, men det er meget underligt.
Når der er gået lidt til kan grebet løsnes en anelse uden han kæmper sig fri. Og jeg har oplevet at han næsten ikke kan stå på benene når jeg sætter ham ned, det skal lige gå op for ham, at han skal ud af trancen.

Det lykkedes med min datters hjælp i dag ( nu han skulle ha smurt ben) at få taget et par billeder  :)

Så sådan kan en ellers meget observant hane også se ud...
Mange hilsner Dorte

0.1 Australops
0.1 Maran/Orpington
som er i pleje på ubestemt tid

Offline Dorte Hee

• Passiv bruger
Sv: Haner altså...
« Svar #1 Dato: 09 August , 2008, 00:47 »
Lige de sidste billeder ( der må jo kun være 4 pr. gang)
Mange hilsner Dorte

0.1 Australops
0.1 Maran/Orpington
som er i pleje på ubestemt tid

Offline Mette Nygaard

• Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
« Svar #2 Dato: 09 August , 2008, 11:28 »
Nåeh, han er sød  :-*

Måske spiller han død? Og det mener jeg helt alvorligt! I efteråret kom jeg (for) sent hjem en aften - ræven var efter mine ænder, som ikke var gået ind i tide  :o
Ræven måtte jeg jage væk, den var ret ligeglad med om den stod lige i lyskeglen på min bil. Da den var væk, kunne jeg så begynde at samle ænder ind - levende heldigvis, nogle med små sår. Den første røg om i bagagerummet på bilen  ::) Den næste op under armen. Den tredje - og her kommer pointen - troede jeg var død. Den lå helt stille på ryggen med benene lige i vejret. Men nej, da jeg tog fat i den, var den spillevende. Jeg tror den netop havde spillet død over for ræven, der jo så vil gå efter den næste and og slå den ihjel, lade den ligge, gå efter endnu en and osv. --- for så til sidst gå en runde og samle de døde ænder op og bære hjem, evt. af flere omgange.

Så måske din hane virkelig tror han er i livsfare og derfor spiller død?

ps. ræven havde kun nået at tage livet af én and, de andre slap med skrækken og et par skrammer.
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #3 Dato: 09 August , 2008, 12:42 »
Den hane er da helt utrolig, Dorte, men hvad der rent faktisk sker, skal jeg ikke kloge i, håber der kommer nogle andre på banen  :D .
Man kan sammenligne det lidt med skukker, de er også i en zombie-tilstand, når jeg løfter dem af reden, først skælder og smælder de samt hakker, når de så indser, at jeg alligevel løfter dem af, bliver de helt apatiske og sidder helt stille. Dog ikke slappe og med lukkede øjne.
Tak for alle billederne.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Magnus

• Bruger
  • magnusfundal@gmail.com
« Svar #4 Dato: 09 August , 2008, 14:15 »
Den hane er da helt utrolig, Dorte, men hvad der rent faktisk sker, skal jeg ikke kloge i, håber der kommer nogle andre på banen  :D .
Man kan sammenligne det lidt med skukker, de er også i en zombie-tilstand, når jeg løfter dem af reden, først skælder og smælder de samt hakker, når de så indser, at jeg alligevel løfter dem af, bliver de helt apatiske og sidder helt stille. Dog ikke slappe og med lukkede øjne.
Tak for alle billederne.
Det gør de dog ikke altid.
Vi skulle på ferie, og jeg ville lige mærke æggene under min ene skukhøne, så jeg løftede hende ud. Det fandt hun sig ikke i i et sekund, men gik målrettet ind igen, uanset hvor meget jeg sad i vejen. Det var en ren kamp at få sat streger på alle æg.

Meget sjovt...
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Jette Jensen

• Passiv bruger
  • Grib dagen, timen, minuttet
« Svar #5 Dato: 09 August , 2008, 16:23 »
Jeg har haft en Orpington-hane som også svimlede når man tog ham op. Tror at blodet løber fra hovedet af skræk, så han kom selvfølgelig kun i hænder når det var strengt nødvendigt. ;D
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #6 Dato: 09 August , 2008, 16:30 »
Naboen havde en hane der faldt om hver gang den galede, så måtte han hen og stable den op igen,,,, i længden var det jo ikke sundt, og jeg tror ikke den blev så gammel, eller også var den netop gammel.
Jeg tror han er klog og spiller død, eller også bliver han så hidsig så blodet løber fra hovedet ligesom den galene hane der besvimede.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Magnus

• Bruger
  • magnusfundal@gmail.com
« Svar #7 Dato: 09 August , 2008, 19:13 »
Det kan være det er ligesom i Emil Fra Lønneberg. Dér hvor grisen og hanen er fuld, og hønerne falder om og ser døde ud... Ikke helt utænkeligt.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Mette Nygaard

• Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
« Svar #8 Dato: 12 August , 2008, 11:30 »
"hønefuld..." :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)