Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp søges til valg af race samt størrelse på Goggehus (Absolut nybegynder)  (Læst 13099 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Dus

• Passiv bruger
    • Vores Hunde
Hej alle i fjer folk.

Jeg har lovet ungerne at de må få en kæle/hygge høne hver, men sådan nogle fjerkræ skal jo også ha' et sted at bo, og så er det spørgsmålne begynder at melde sig...

Så here goes, (der er sikkert en del tåbelige spørgsmål imellem, så jeg håber i vil bære over med mig)  ;)

Hvilke racer er mest børnevenlige og hvor meget plads skal de ha' inde og ude ???

Jeg påtænker at bygge et hønsehus på ca. 7m2 hævet over jorden så de også har mulighed for at opholde sig under hønsehuset når de er ude, samt en indhegning så deres samlede udeareal er på ca. 20m2.

Er det alt for småt eller hvad er regler/anbefalingerne??? jeg tænker det vel er forskelligt fra race til race  ???

Håber at få lidt råd og vejledning så byggeriet kan begynde  :)
/Dus

0.2 Børn
0.1 Kone
1.0 Schæferhund
2.0 Maine Coon
1.2 Vagtler

"Der findes ikke problemer, kun opgaver og opgaver kan jo heldigvis løses"

Offline Carsten Blohm

• Bruger
Hej

Prøv at klikke

http://www.silkeborg-fjerkraeklub.dk/38194909

Der kan du få svar på nogle af dine spørgsmål

En rigtig god race til Børn er Dværg Kochin
mvh
Carsten  
Opdrætter af
Sorte Nøgenhals dv.
Blå kochin dv.
www.silkeborg-fjerkraeklub.dk
www.racefjerkrae.dk
www.dommerringen.dk
www.italienerklubben.dk

Offline Dus

• Passiv bruger
    • Vores Hunde
Hej Carsten,

1000 tak for hurtigt svar.. jeg blev desværre bare ikke ret meget klogere  ???

Så jeg søger desperart stadig svar på mine spørgsmål...
/Dus

0.2 Børn
0.1 Kone
1.0 Schæferhund
2.0 Maine Coon
1.2 Vagtler

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Jeg synes dine idéer lyder fine mht. hus.
De fleste svære (tunge) racer kan som regel blive endda meget tamme, specielt, hvis man får dem som kyllinger.
Jeg har selv en del dværg maran både i kobberfarvet og gråstribet, og det er bare jordens mest skikkelige høns, de er så rolige og tillidsfulde. Men jeg tror, I kan opnå samme resultat med rigtig mange racer.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Dus

• Passiv bruger
    • Vores Hunde
Er der nogle racer der ikke må blandes ? Det skal måske lige nævnes at vi ikke skal ha' nogen hane...
Men det ville undre mig meget hvis ungerne kunne blive enige om én race ;)

De kære fjerkræ skal naturligvis ha' det godt, men for at overholde det, er der så en standard tommelfinger regel for hvor meget plads de skal ha' inde og ude, og hvor mange redekasser skal der være, jeg tænker de måske kan deles, eller skal de ha' en hver?

Håber i bærer over med mig, med alle de her spørgsmål  <+
/Dus

0.2 Børn
0.1 Kone
1.0 Schæferhund
2.0 Maine Coon
1.2 Vagtler

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Man kan nemt have flere racer sammen, måske fungerer det bedst, hvis de er nogenlunde lige store.
Uden hane kan I evt. købe befrugtede rugeæg til foråret, hvis I får en skruk, og på den måde få fornøjelsen af kyllinger.
Hønsene har kun brug for 1-2 redekasser, hvis ikke lige, der er en skruk. De fleste høner vil helst lægge æg i den samme redekasse.
Med den størrelse hus du påtænker, kan I sagtens have en håndfuld høns, men selvfølgelig afhængig af om det er stor race eller dværg.
Måske vil I også vælge, at lade hønsene gå frit i haven en del af dagen?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Velkommen til forum Martin :D. Pas på, for hønsefeberen rammer dig hårdt så snart du får høns ind på matriklen ;) /o.

Mht. racer så er de tunge af slagsen, som Marianne også nævner, som regel meget skikkelige og rolige. De flyver også dårligt og kan holdes inde ved hjælp af et hegn på 1 meter (men ræven kan snildt komme over denne højde skal jeg huske at nævne >:().

Lån Jørgen Liljesøes bog "Den store hønsebog" på biblioteket. Her er en masse godt læsestof til nybegyndere (jeg har selv kun haft høns i 1 år, og læste den bog tynd inden jeg fik hønsene ::)).

Tunge racer kan fx være orpington, kochin eller faverolles. Jeg har selv kobberfarvet maran som er middelsvære. De er tamme, nysgerrige og lægger de flotteste chokoladefarvede æg ;D.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Dus

• Passiv bruger
    • Vores Hunde
Tjaa altså hvis ungerne, fruen og undertegnede skal ha' en høne hver så skal vi ha' plads til 8 stk...
kan man evnt ha' vagtler gående sammen med høns? de fylder jo knap så meget, så det kunne jeg måske "nøjes" med ;)

Men findes der en tommelfinger regel jeg kan følge når jeg bygger huset og gården inden der er valgt race? racen kan jo også skifte mange gange i husets levetid... men der skal naturligvis ikke være flere dyr end at de har det godt.

Løbegården bliver lukket, også i toppen, jeg skal ikke recikere noget  *k

Er det nok at lave gården under huset til overdækket, eller bør en større del af løbegården være overdækket???
Og hvor højt skal der være fra gruset til bunden af huset (der jo så er taget på overdækningen) ??
/Dus

0.2 Børn
0.1 Kone
1.0 Schæferhund
2.0 Maine Coon
1.2 Vagtler

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Bare lige et hurtigt svar mht. til overdækningen: Ja, lav overdækning over det hele, hvis du har muligheden. Det har jeg ikke, men ville sørme ønske jeg havde det. Gården bliver en stor smatkage om efteråret, og om vinteren nægter hønsene at stikke fusserne udenfor, hvis der ligger lidt sne...
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Dus

• Passiv bruger
    • Vores Hunde
Tak for alle jeres svar, det er super at ha' nogen at spørge når man ikke selv har forstand på det her hønseri  /o

Men skal de så slet ikke ha' mulighed for at komme ud i regnen ? eller det gidder de måske slet ikke? jeg troede de skulle ha' mulighed for både at kunne være i læ/skygge og ude under åben himmel ???
/Dus

0.2 Børn
0.1 Kone
1.0 Schæferhund
2.0 Maine Coon
1.2 Vagtler

Offline Lone Knap

• Bruger
det er forskelligt fra høns til høns. De fleste af mine er ude i regnvejr. De har så 2 store ribsbukse, de kan ligge under når de er i hønsegården, og ellers en stor rhododendron, den ynder de også. Og træerne i min lille skov. Men de kan altid gå ind i huset også. Ligesom Tanjas vil mine maraner heller ikke ud, hvis der er den mindste smule sne, hvorimod mine 4 dværge (af ukendt race) godt kunne lide sne. Noget af det, der er fedt ved at have høns er, at de er meget forskellige på alle måder.

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Mine er fuldstændig ligeglade med smat og regn. Hvis det kun er en byge går de ind under huset og ser sure ud, men hvis der kommer heldagsregn så går de ude hele dagen. De slår til enhver tid fjernsynets meteorologer.  :D
Men sæt evt. net over så de ikke kan flyve ud. Der er ikke nogen der har fortalt mine barneveldermadammer at de ikke kan flyve over et 2 meter hegn, så det gør de! Og de hører da til i den tungere afdeling.
Har du gjort dig nogen overvejelser om det skal være dværge eller store høns?
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Dus

• Passiv bruger
    • Vores Hunde
Egenligt var det meningen at ungerne selv skulle ha' lov at vælge, men jeg har desværre ikke plads til at lave området større end 20-25m2 og hvis vi skal ha' 8 stk. så skal det vel være dværge eller ??? jeg kan ikke finde ud af hvor meget plads de skal ha' for at ha' det godt, hverken inde eller ude uanset hvad så kommer der net over alt, just in case...
/Dus

0.2 Børn
0.1 Kone
1.0 Schæferhund
2.0 Maine Coon
1.2 Vagtler

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Et 7 m2 hus er rigeligt stort til 8 høns lige meget hvilken race du vælger. De er alligevel kun inde for at sove og lægge æg. Du kan godt have 8 høns i en 25 m2 gård, men den bliver ikke grøn og lækker, for de æder alt der prøver at spire. Det kan så afhjælpes ved at du sørger for at give dine høns godt med grønt fra haven og køkkenet. Ideelt skulle hønsene dog have lov til at gå på havetur hver dag. Så er størrelsen på hønsegården ikke så vigtig.
Lige meget om du vil have dværge eller store høns, så vælg de tungere racer. De er mere adstadige og bliver bedre kælehøns.
Lån Liljesøes store hønsebog på biblioteket og pløj den igennem. Der er også en fin racegennemgang.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Dus

• Passiv bruger
    • Vores Hunde
Super, 1000 tak Henriette  /o, så kan forberedelserne fortsætte imorgen ;o)
Der er vist lige en detalje eller 2 der skal på plads før vi er klar til høns, jeg var bare lidt nervøs for at få lavet det forkert, for småt osv. fra starten, men som jeg forstår det kan det lade sig gøre med et hus på ca. 7m2 og løbegård på ca. 20-25m2

Lige et par spørgsmål inden jeg fortsætter projekt "Goggehus", hvor meget skal det hæves over jorden for at hønsne kan/vil bruge området under selve huset som en del af gården, er ½ meter nok? eller er der en anbefaling for det???
/Dus

0.2 Børn
0.1 Kone
1.0 Schæferhund
2.0 Maine Coon
1.2 Vagtler