Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: 1 hane, 3 høns og 18 kyllinger..  (Læst 2302 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline købke-larsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 18
1 hane, 3 høns og 18 kyllinger..
« Dato: 08 Juli , 2011, 10:33 »
Som alle jo nok efterhånden ved herinde, har vi Gul Orpington. 1 super flot hane og 3 flotte damer. Vores æg gik fra 3 om dagen til 1, så vi regnede med vi havde 1 skruk og 1 gammel dame. Fru Skruk fik 18 små virklig skønne kyller, som hun virkelig hygger om, og hvor er hun bare en dygtig kyllemor. Vi har opdelt hønsehuset med tråd, så kyllerne kan vænne sig til de andre 3 store. Vi fandt så ud af at vi faktisk havde 2 skruk høns. Nu har den sidste så OGSÅ lagt sig skruk.. Og vi må til at købe æg igen  :-[
Så igen har jeg nogle spørgsmål til jer:
1. Kan jeg afskrukke de 2 damer som ikke har kyller?
2. Skal Fru Skruk + kyller flytte hus?
3. Hvordan gør man hvis man vil låne en skruk ud, jeg tænker sygdomme? Vi har en bonde i nærheden der har spurgt om han må købe den ene skruk, men vi vil ikke sælge nogen af dem, så vi tænkte at tilbyde ham at låne den ene mod at vi får 1 æg om dagen. Men er det smart? Vi vil jo helst ikke have noget "ballade" ud af det. Men bonden kan jo egentligt også bare komme her med sine små kyller, så kan hun jo passe dem hjemme, i vante omgivelser, og vi kunne evt dele dem mellem de 2 ekstra skrukhøner vi har.
Uha, svar modtages meget gerne  ???
Fruen i huset - ikke hønsehuset  ;D
1.1 Homo homo sapiens voksne
3.2 Homo homo sapiens afkom
1.3 gule Orpington (Hans og Grethe´rne)
1.0 Kat (Simba)
1.1 kamæleoner (Donna & Harald)
1.0 Gran Danois hvalp (Duke)
0.1 Hamster (datterens: Princess)
0.0.18 kyller
Mange fisk
 :) :)

Offline Lolland

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 316
  • En have uden høns, er som et akvarie uden fisk.
Sv: 1 hane, 3 høns og 18 kyllinger..
« Svar #1 Dato: 08 Juli , 2011, 10:43 »
Jeg ville da så afgjort vælge at hun rugede hjemme hos Jer og havde sine kyllinger der. Så kan han betale foder osv til kyllingerne.
Ved at flytte hende stresses hun jo og skal så begefter ind i den gamle flok igen, som jo også er en stressfaktor
Hilsen Britta

0.4 høns (alverdens blanding af gode æglæggere) 0.2 fodbefjerede dværghøns( sabelpoot) sort guld porcelæn.
0.1 Dogue de bordeaux
4.5.10 kanariefugle
1.0 grå jaco
0.1 voksen datter

Offline G. Lausen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 503
  • Grafitti :)
Sv: 1 hane, 3 høns og 18 kyllinger..
« Svar #2 Dato: 08 Juli , 2011, 10:45 »
hej,
tillykke med skrukkerne, det er SÅ hyggeligt med kyllinger - jeg ville tilbyde at lade skrukkerne passe bondens kyllinger dvs. ruge æggene ud, og passe kyllinger til de kan "flytte hjemmefra" mod at han f.eks. betalte m. korn og kyllingefoder - så vil jeg tro at I undgår evt. sygdomme... og del bare kyllingerne under skrukkerne - med mindre du selv vil have flere kyllinger ;)

det er en rigtig god ide at lade kyllingerne gå "sammen med flokken" det er der mange herinde der gør Marianne Vedel har en rigtig god måde at gøre det på ....
Jeg har haft skrukker og kyllinger for sig selv (i kaninbure) og i haven og så hønsene ud i haven og gå rundt om burene og senere indhegningerne og så da kyllingerne fik lov at gå frit i haven, fik hønsene lov at komme i haven og alt ånder fred og idyl. Så det ville JEG gøre, nu her hvor kyllingerne er store har jeg sat det hele sammen i hønsegården (hanekyllingerne var begyndt at sove i træerne og ikke i deres hus, så det var tid at få "styr på dem" og det går fint - så længe der er mad nok og pinde at side på samt noget at gemme sig under, når en af de gamle høns bliver lidt knotten, så går det rigtig fint. Det har været en meget positiv overraskelse, jeg var MEGET nervøs, men det er gået over al forventning ... så nu mangler jeg kun det sidste hold som stadig går i haven med fru (sød) skruk og når de er lidt større skal de også familiesammenføres - de kender jo hinanden. så det skal nok gå.

held og lykke med projektet
mvh
Grethe
venlig hilsen
Grethe

1,0 Australtorp Kong Hans :-), 1,0 Araucana Grafitti :-D , 0,5 austalorps, 0,5 gul columbia sussex, 0,4 hvid-sort columbia sussex, 0,1 maran, 0,1 maranbland,, 0,2 grünleger, 0,9 araucana
1,0 mand (der ikke har pip)
1,0 Labrador (Labbe)
1,0 Foxterrier (Bølle)

Offline købke-larsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 18
Sv: 1 hane, 3 høns og 18 kyllinger..
« Svar #3 Dato: 08 Juli , 2011, 10:51 »
Ja, det var også en faktor vi var inde på, de er jo sammen hele tiden her, de viger ikke fra hinandens side. Så enten må han gå med til hun er hjemme og betale deres foder, eller bruge varmelampe. Tak skal du have Britta  /o

Ja det er helt sikkert det bedste Grethe. Vores kyller går ikke med de andre, for hanen er lidt voldsom (ligner ikke gul orpington adfærd) Men de har halvdelen haf hønsehuset med Fru Skruk, og en del af hønsegården, så de kommer ud hver eneste dag. Deres del af huset, kan sagtens tage en skruk + flere kyller, så han kan bare komme med kyllerne  ;)
1.1 Homo homo sapiens voksne
3.2 Homo homo sapiens afkom
1.3 gule Orpington (Hans og Grethe´rne)
1.0 Kat (Simba)
1.1 kamæleoner (Donna & Harald)
1.0 Gran Danois hvalp (Duke)
0.1 Hamster (datterens: Princess)
0.0.18 kyller
Mange fisk
 :) :)