Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Er det her dyrplageri eller?  (Læst 4534 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Er det her dyrplageri eller?
« Svar #15 Dato: 11 Juli , 2011, 13:40 »
Slap lige af, kalkmider er da til at behandle, men det kræver jo at nogen ved at de er der, og ikke bare tror at det er en naturlig del af en muligvis gammel hønes fødder.
Man anmelder da ikke nogen for at have høns med kalkmideben, man fortæller dem hvad de er op imod, og så bliver der nok gjort noget ved det....
Man kan jo lægge ud med at være venlig  :o Alt andet er jo helt ude i hampen, og jeg er sikker på at wanda har forklaret så det ikke lader nogen tvivl tilbage.

Hvad heste angår, så kommer mange helt op i det røde felt uden overhovedet at vide hvad de taler om, og tror at alt kan klares med en ormekur...
Det er meget få heste der har så mange orm at de udmagres af det, der skal faktisk over 1000 enhedder til før det begynder at kunne ses på hesten, og det er der ikke mange der har. Man behandler når tallet er over 200, og det er der faktisk også en stor del der slet ikke kommer i nærheden af, så der er ingen grund til at behandle uden at være sikker, det gælder i øvrigt også høns.
Mange heste bliver udmagret af dårlige tænder, så de ikke kan formale og optage deres foder korrekt, og det er der mange der ikke ved, og også her kan man jo være venlig som udgangspunkt...

Det er en kedelig tendens at melde folk for det ene og det andet, hold dog op med det.  /d
« Senest Redigeret: 11 Juli , 2011, 13:50 Fra ina.... »
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #16 Dato: 11 Juli , 2011, 13:47 »
Hold-da-op-for-en-storm-i-et-glas-vand!!!!

Syns-det-fint-Wanda-lige-spørger-om-vi-ser-det-samme-som-hun-ser-inden-hun-ringer-til-rette-sted.

men-alt-det-melderisnak....Det-jo-absolut-sidste-udvej-i-en-hver-proces.

Med venlig hilsen Søs

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #17 Dato: 11 Juli , 2011, 14:02 »
Søren@ Klap lige hesten..... Syntes da jeg læste et sted at du have drukket en øl for meget og så måtte trække hjem  *e
Havde det ikke været for forum tror jeg ikke mange herinde viste hvad kalkbensmider var og troede bare det var alderdom.

Ina@ jeg havde det oppe at vende med en dyrlæge og hun mente det var hendes unge alder på 2 år .... Og hun spiste nu hurtig nok.

Iøvrigt hvem vil du melde det til? Dyrenes beskyttelse? De har vist mere travlt med at spise store fede middage på hoteller hist og pist istedet for at bruge pengene på dyrene og ham som jeg ved er med i bestyrelsen "glemmer" at fodre de udekatte der bor på gården......
« Senest Redigeret: 11 Juli , 2011, 14:05 Fra Bettina30 »
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #18 Dato: 11 Juli , 2011, 15:12 »
Betina
Ihh dog jeg tænkte slet ikke på dig, jeg var mere efter alle de kloge der altid har noget at tilføje hvis din hest har en plet  /o absolut ikke noget personligt
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #19 Dato: 11 Juli , 2011, 15:22 »
Hold da op...sikke en stemning  ;) Hvis dyr ikke ser ordentlige ud, kan man jo vælge to løsninger! 1. konfrontere de respektive ejere/lejere/lånere, som er dem, der har ansvaret eller 2. Melde dem til dem, som man selv mener bør tage sig af problemet..

Det er overhovedet ikke "mit" ansvar at belære andre om, hvordan de skal holde deres dyr (i mit tilfælde en bonde igennem 40 år - det med ponyen). Jeg kunne blot konstatere, at den var helt galt med ponyen, da jeg kom på besøgsgården (ganske lovligt vel at mærke) og bemærkede, at hesten ikke kunne gå plus havde 30 cm for lange hove!!!!!!!!!!!!! Jeg kunne da aldrig drømme om at gå ind og prikke ham på skulderen - det er hans ansvar - han er bonde, han burde vide bedre - og hvis han har for travt til at blot se på sine dyr, så burde han længe have solgt eller foræret den væk. Jeg meldte til Hestens Værn, som tog derud dagen efter, hvorefter jeg fik brev om, at den blev aflivet på stedet af dyrlægen. Det havde taget over 6 måneder for denne pony at blive så syg, det overser man ikke bare lige! Jeg ved godt, at kalk ben kan komme noget hurtigere og at lånerne måske ikke helt ved, hvad det er eller overhovedet har lagt mærke til det, men meldes bør det...

Dette er blot min mening!
Ps. Har selv to ponyer, så jeg ved godt, at man ikke bare skal melde hvad som helst, som man synes ser underligt ud... :)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #20 Dato: 11 Juli , 2011, 20:51 »
Betina
Ihh dog jeg tænkte slet ikke på dig, jeg var mere efter alle de kloge der altid har noget at tilføje hvis din hest har en plet  /o absolut ikke noget personligt

Nej nej  ;D Havde ikke lige fået det skrevet i min hast :)
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.

Offline Heidi NJ

• Passiv bruger
  • Det er høns! De er ikke organiserede!
« Svar #21 Dato: 11 Juli , 2011, 23:11 »
Inden andre vælger at gripe ind i "Wandas sag" må det vel være rimeligt at have så meget anstændighed og afvente hendes svar.

Hun kan jo meget vel have foretaget sig noget i sagen, hvilket hun jo også udtrykte hun ville, men har måske for travlt med flytning mv til at få opdateret tråden.
Med venlig hilsen Heidi

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #22 Dato: 11 Juli , 2011, 23:48 »
og bemærkede, at hesten ikke kunne gå plus havde 30 cm for lange hove!!!!!!!!!!!!!

Skal vi nu ikke lige spise brød til? Ellers kræver det godt nok lidt billeddokumentation. 30 cm for lange hove. Hesten må jo ikke blot have været ude af stand til at gå, men også ude af stand til at stå.

Men lad det nu ligge. For folk der ikke har med fjerkræ at gøre til dagligt. Eller for nystartede, er kalkmider et ukendt begreb. Og hvorfra skulle de vide noget om dem.
Som jeg skrev tidligere gik der nogle år fra jeg startede med høns, til det gik op for mig, at hønsenes tilkalkede ben skyldtes angreb af mider. Jeg troede umiddelbart at det hørte til ældelsesprocessen, at høns fik tykkere ben. Lidt som at ældre mennesker kan døje med åreknuder.

Mens vi venter på Wanda's opdatering kan vi så ikke blive enige om, at første skridt må være at informere dem der har tilsynet med hønsene, om problemet, og fortælle dem om nogle af de muligheder der er, for at komme problemet til livs.

Mvh
Erik Andersen

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #23 Dato: 12 Juli , 2011, 08:44 »
Skal vi nu ikke lige spise brød til? Ellers kræver det godt nok lidt billeddokumentation. 30 cm for lange hove. Hesten må jo ikke blot have været ude af stand til at gå, men også ude af stand til at stå.

Men lad det nu ligge. For folk der ikke har med fjerkræ at gøre til dagligt. Eller for nystartede, er kalkmider et ukendt begreb. Og hvorfra skulle de vide noget om dem.
Som jeg skrev tidligere gik der nogle år fra jeg startede med høns, til det gik op for mig, at hønsenes tilkalkede ben skyldtes angreb af mider. Jeg troede umiddelbart at det hørte til ældelsesprocessen, at høns fik tykkere ben. Lidt som at ældre mennesker kan døje med åreknuder.

Mens vi venter på Wanda's opdatering kan vi så ikke blive enige om, at første skridt må være at informere dem der har tilsynet med hønsene, om problemet, og fortælle dem om nogle af de muligheder der er, for at komme problemet til livs.

Har du nogensinde set en forfangen hest med snabelhove??? Ja, man tror det er løgn, men det kan faktisk lade sig gøre med 30 cm for lange!! Men den var jo også kun til aflivning... Prøv at google det, hvis du ikke tror på, at folk kan være så ondskabsfulde...

Nevermind - den person, der opdager et problem, i dette tilfælde høns med kalkben, må jo selv afgøre, hvad der skal gøres i denne sag. Men der blev i trådens indledning spurgt om, hvorvidt det var dyrplageri eller ej, og derfor har vi forskellige givet vores meninger til kende, men selvfølgelig er det op til Wanda selv af afgøre, hvad der skal ske..
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #24 Dato: 12 Juli , 2011, 10:34 »
Søren@ Hvorfor kunne du ikke vente på Wanda ???
Du er sgu for langt ude.....
Du er jo heller ikke for lovlydig selv. Spritkørsel og bruger andres billeder  <A
« Senest Redigeret: 12 Juli , 2011, 10:38 Fra Bettina30 »
Mvh Bettina.

Offline Benny

• Passiv bruger
  • Ikke så køn, men vistnok rar.
    • Hovsaarten
« Svar #25 Dato: 12 Juli , 2011, 11:39 »

gad vide om ikke alle lige nu, burde få bundet fingrene sammen, så de ikke kan skrive alt for meget lige nu....

Det var jo lettere, lige at forklare, at man snupper lidt madolie ude i køkkenskabet, og smører de ben... Og helbredelsen tager straks sin begyndelse... Ved man det ikke, koster det stadig en 3 - 4 eller 500 Kr at få dyrlægen ud og kigge... Og når det nu er et kommunalt sted, skriver dyrlægen måske et svinedyrt middel op... Som ikke virker spor bedre end førnævnte... Eller endnu værre, afliver dem... Hvilket der bestemt ikke ser ud til at være grund til.

At fare for hårdt frem, koster bare hønsene livet, og det er vel næppe det, folk er ude efter...

Så hjælp hønsene, i stedet for at slå dem ihjel....

Somme tider, må man passere, selv sine egne grænser... Uvidenhed, er ikke noget, opfundet i ondskab... Men at lade den fortsætte, grænser næsten til samme....

M.V.H....Benny..
Vi er skøre i skallen, men vi er friske :-))

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #26 Dato: 12 Juli , 2011, 12:00 »
Jeg synes det er skammeligt at andre blander sig i en sag som Wanda har gang i!
JA, det er synd for hønsene, og der skal gøres noget. Men nu var det altså Wanda der startede sagen, og hende der burde følge den til dør.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #27 Dato: 12 Juli , 2011, 12:06 »
Og hønsene dør jo ikke af at have kalk ben en uge eller to mere. Bare for lige at sætte tingene i de rette proportioner. Det drejer sig jo ikke om direkte dyremishandling, men sikkert bare uvidenhed. Ro på folks! ;)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Anja Nielsen

• Passiv bruger
« Svar #28 Dato: 12 Juli , 2011, 13:12 »
DFF er et dejligt sted :) hvor vi kan få gode råd og vejledning, samt en diskussion. Men kan man ikke diskutere uden at blive personlig, burde man tie.  /o

Med venlig hilsen

Anja

0.6      Lys Sussex (Stor )
1.1      Gul Sussex (Stor)
1.0      Amerikansk Collie
2.0      Misse-Mau

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #29 Dato: 12 Juli , 2011, 14:06 »
En ret kendt mand sagde engang : Hvo som er ren, kaste den første sten. Jeg er sikker på at du må være HELT ren.  ;)

Næ men hader folk der melder uden egentlig grund.... Forstod hvis det virkelig var dyrmishandling men hønsene har det nok fint derudover, men har "bare" kalkben. Da jeg startede på forum havde mine det også og der fandt jeg ud af at det ikke bare var alderdom.
Jeg har endda også været ude ved en her fra forum engang hvor alle personens dyr havde kalkben, men valgte desværre ikke at sige det til dem. Det har jeg fortrudt mange gange siden...
Mvh Bettina.