Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kompost som bund i hønsegården  (Læst 6779 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lina

• Passiv bruger
Kompost som bund i hønsegården
« Dato: 05 Juli , 2011, 12:32 »
Hej!

Jeg har købt City Chicks af Patricia Foreman (bogen er ikke så Sex & the City-agtig, som titlen antyder ;)). I den står der, at man kan lade hønseklatter ligge på jorden i hønsegården og smide diverse grønt derind, som hønsene så vil spise og skrabe i. Man skal sørge for at løsne jorden i gården, men det centrale er, at hønsenes skraberi vil blande jorden med det grønne affald og deres klatter, og på den måde vil de lave kompost i hønsegården.

Der er græsplæne i min hønsegård, og efter en måned med høns ser den ikke (ikke overraskende) så flot ud længere. Jeg fjerner hver dag så mange af hønernes klatter som muligt og smider dem på min kompostbunke. En del af klatterne er dog blevet tværet så meget ud i græsset, at det ikke rigtigt lader sig gøre at fjerne dem helt (fluerne eeelsker det), og det er ikke svært at forestille sig, hvor ulækkert det med tiden kan gå hen og blive. Derfor virker tanken om at lave kompost direkte på bunden af hønsegården tiltalende - men hvordan fungerer det i praksis? Jeg vil jo også gerne have, at hønsegården ser rimelig pæn ud :)

Offline G. Lausen

• Passiv bruger
  • Grafitti :)
Sv: Kompost som bund i hønsegården
« Svar #1 Dato: 05 Juli , 2011, 13:34 »
jeg gør som der står i din bog, og da min hønsegård er næsten helt overdækket (der kan regne ind fra siderne ) så komposterer græsafklip, mælkebøtteblade, grøntsagsrester og hønsemøg lystigt imellem hinanden, damerne skraber og  bader så det er en fryd og jeg tror de nyder livet - men det er ikke til bo bedre ;)... dog tror jeg at hønsene syns de bor bedre end i en smattet gård, hvor regnen har frit spil! :) så herfra skal lyde "go for it!"  /o
obs har også sand i to hjørner, men damerne kratter så meget i jorden at det vist efterhånden er over det hele ;)

held og lykke med projektet - høns = hygge

mvh
Grethe
venlig hilsen
Grethe

1,0 Australtorp Kong Hans :-), 1,0 Araucana Grafitti :-D , 0,5 austalorps, 0,5 gul columbia sussex, 0,4 hvid-sort columbia sussex, 0,1 maran, 0,1 maranbland,, 0,2 grünleger, 0,9 araucana
1,0 mand (der ikke har pip)
1,0 Labrador (Labbe)
1,0 Foxterrier (Bølle)

Offline MichaelChristensen

• Passiv bruger
  • Bliver det ikke snart sommer
« Svar #2 Dato: 05 Juli , 2011, 13:53 »

Synet og lyden af høns der får en trillebørfuld haveaffald at rode i er fantastisk.

Selv om mine har ca 4000 m2 hønsegård, så bruger de stadig meget lang tid i kompostbunken.

Jeg syntes at det er lidt sjovt at det korn de ikke ser på gulvet i hønsehuset, pludseligt er blevet dagens mest spænende måltid bare fordi det er smidt ud i hønsegarden.

1.7 blanede høns
0.0.24 bresse
0.1.2 Spælsau får
0.1.7 Moskus
0.0.4 Gæs af rasen mad på bordret
0.1.2 Kone og Børn
1.0 hund

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 05 Juli , 2011, 17:43 »
Jeg kaster alt haveaffald i hønsegården. Græs, ukrudt, græskanter og meget mere. Om vinteren får de en gang imellem en balle halm eller to, hvis der er alt for smattet.

Det hele komposterer - og alt det nye plantemateriale er med til at holde jorden nogenlunde frisk og fyldt med regnorme, så jorden dermed er gennemtrængelig for vand. Der står aldrig søer i min hønsegård. Selve hønsegården ca. 30m2, dette suppleres med et havehegn om en del af frugthaven, som ligger ved siden af, her er ca. 150 m til deres rådighed.

Og hønsene - de er bare glade for det - og ødelægger/æder masser af ukrudtsfrø, som ellers ville være et problem i en almindelig kompostbunke.

Mvh Marianne

Offline Lene J

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 06 Juli , 2011, 06:39 »
Ville jeg også kunne gøre det, selv om kun halvdelen af min gård er overdækket?? Eller risikerer jeg at den del uden tag bliver et stort mudderbad??

Lene
0,1 orpington
1,0 Mastino Napolitano
0,1 Blandings hund

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 06 Juli , 2011, 18:41 »
Min gård er slet ikke overdækket  /o
Mvh Marianne

Offline Lina

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 06 Juli , 2011, 19:01 »
Tak for jeres svar.

Jeg har allerede smidt en masse haveaffald, der lå ved min kompostbunke, ind til damerne. De er SÅ glade for det, og de synes tydeligvis, at det er meget sjovere med et lille bjerg af haveaffald end bare at få kastet håndfulde af ukrudt ind  /o

Jeg er glad for, at det også fungerer, når hønsegården ikke er overdækket. Det er min nemlig ikke.