Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Uens luftlommer i rugeæg.  (Læst 3215 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Majbrit

• Bruger
Uens luftlommer i rugeæg.
« Dato: 04 Juli , 2011, 21:47 »
Jeg har for første gang æg i rugemaskinen :) .Desværre kan jeg se en stor forskel i størrelsen på luftlommerne i æggene. Ca 6 af æggene har en for stor luftlomme, efter min egen vurdering, resten ud af 23 æg har en luftlomme der en mere til den anden side ??? Et eller andet sted fristes jeg til at øge fugtigheden, men er bekymret for de æg, hvis luftlomme ikke er for stor. Er der nogen som har nogle gode råd?

ps Maskinen kører med en fugtighed på 40-45%

MVH
Majbrit
« Senest Redigeret: 04 Juli , 2011, 21:55 Fra Majbrit »
Mange hilsner fra Majbrit :)

Offline Rixen

• Passiv bruger
Sv: Uens luftlommer i rugeæg.
« Svar #1 Dato: 04 Juli , 2011, 22:10 »
Der er forskel på nogle enkelte rugeæg..f.eks. skal welsumer rugeæg og vistnok også maranæg som er mere tykskallede ruges med så lav luftfugtighed som muligt. hvor andre rugeæg er det passende med 40% men mange ruger helt uden vand de første 19 dage, og så fuld tryk på fugtigheden.

Jeg har også været ude for nogle rugeæg hvor luftlommen er meget uens og "bølget" det har være æg som jeg har fået sendt med posten, det går lidt ud over det indvendige i ægget, men der kan god komme kyllinger alligevel..

vh. Rikke
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Majbrit

• Bruger
« Svar #2 Dato: 04 Juli , 2011, 22:13 »
Det er lige præcis de 6 æg jeg har fået med posten, der har store og bølget luftlommer. Hmm men så håber jeg at det går godt alligevel :)
Mange hilsner fra Majbrit :)

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 04 Juli , 2011, 23:10 »
Krydser fingre for der kommer kyllinger  *k
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.