Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp til rugemaskine  (Læst 4958 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Pernille go

• Passiv bruger
Hjælp til rugemaskine
« Dato: 03 Juli , 2011, 19:19 »
Jeg har en blå rugemaskine fra amerika. Nu har jeg haft 20 befrugtede æg i den i 24 dage og der kom 3 kyllinger ud så på 24 dagen åbnede vi de rasterende æg og der var små døde kyllinger i dem alle. Hvad gør jeg galt? På dag 17 kommer jeg vand i maskinen og fugtigheden er på mellem 70 og 80 og åbner den kun en gang om dagen for at se om der er klækket nogle eller tage vagtel kyllinger ud som kommer på 17-18 dagen.

Offline glenn55

• Passiv bruger
Sv: Hjælp til rugemaskine
« Svar #1 Dato: 03 Juli , 2011, 19:38 »
HEJ skal der ikke være vand i hele tiden???

Offline Lykketroll

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 03 Juli , 2011, 19:49 »
Var kyllingene ferdig utviklet?

Hvor høy fuktighet hadde du under rugingen?

Det kan være flere grunner. Men for å lykkes er det viktig at eggene er plassert riktig i rugemaskinen. De skal vendes fra en, men helst 3 ganger i døgnes. De skal vende fra 45 grader til 45 grader(på en måte vippes frem og tilbake)
Spisse enden av egget skal ligge ned.

Men det kan være litt for tidlig å øke fuktigheten på dag 17. Jeg øker fuktigheten til 70 når jeg ser det første nebbet har kommet ut av skallet. Ellers under rugingen har jeg fuktigheten rundt 30.
Kristine med
1.2 Mørk Sussex, 1.0 Chabos
Kyllinger: 4 Islandshøns, 2 Welsumer, 6 Chabos, 5 Australorps og 2 Lys Sussex.

Offline Lisbet Woller

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 03 Juli , 2011, 19:54 »
Hej Pernille.

Jeg har 2 rugemaskiner: en blå fra America og en R-com pro, der er fuldautomatisk. Den sidstnævnte er fabriksindstillet til at holde en temp. på 37,5 de første 19 dage, derefter 37 de sidste 3. Fugtigheden er de første 19 dage 45% og de sidste 3 dage 60. Disse værdier prøver jeg at holde i den blå også, hvilket som regel betyder at jeg ikke behøver at tilføre vand før på dag 19 - luftfugtigheden udenfor maskinen plejer at kunne klare det alene. Det virker meget godt - pæn klækningsprocent!
Der er mange meninger om, hvad fugtigheden i rugemaskinen skal være - alle har deres egne erfaringer, men de fleste er vist enige om at det først er fra dag 19, man hæver fugtigheden og standser vending af æg. Dag 17 er nok lige tidligt nok - kyllingerne drukner i æggene. så vidt jeg har læst mig til.
Har du hønseæg og vagtelæg i samtidigt? Jeg ved ikke noget om vagtler, men måske skal de have det anderledes end alm. kyllinger?

0,2 sort/sølvrandet Wyandot
0,8 New Hampshire
0,6 Russisk Orloff
2,5 Trefarvet Sussex
Alle store.
0,19 brun ægland
0,2 Labradorer
1 forstående ægtemand

Offline Patricia

• Passiv bruger
  • Mit første Klubmesterskab
« Svar #4 Dato: 03 Juli , 2011, 20:40 »
Der skal først høj luftfugtighed ved 19. dagen hvor man også stopper vendingen, og så er det hands off indtil kyllingerne er klækket.  :D selv om det er utroligt svært.
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #5 Dato: 03 Juli , 2011, 21:31 »
En luftfugtighed på over 70 er for meget, ¨så drukner kyllingerne.
Jeg hælder ikke vand på. Når første kylling klækker stiger fugtigheden helt af sig selv.
Jeg vender ikke ægene i den ene mere end hver anden dag, og den anden vender selv , og det gør ikke den store forskel på klække %
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Pernille go

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 04 Juli , 2011, 10:46 »
tusinde tak for alle svarene. Vil prøve at vente med at hæve temperaturen denne gang før 19 dagen og se om det ikke hjælper. /o

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #7 Dato: 04 Juli , 2011, 13:02 »
jeg tror altså ikke temperaturen er dit problem. Til gengæld er jeg ret sikker på at din fugtighed de sidste dage er ALT for høj.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Pernille go

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 04 Juli , 2011, 17:16 »
okay prøver at se om jeg ikke kan få den til at være mindre. Hvor høj skal den være? Skal man vende æggene vil gerne ruge et hold mere ud har nemlig æggene liggende. Men skal på ferie i 1-2 uger imellem så skal de vendes? og hvor længe kan rugeæg holde sig de står køligt?

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #9 Dato: 04 Juli , 2011, 18:11 »
Rugeæg skal helst ikke være mere end 10-12 dage gamle forudsat at de ikke står for varmt, og bliver vippet en gang om dagen.
Du skal have en konstant temperatur i din rugemaskine på 37.8 og du skal tjekke inden start med et andet termometer at temperaturen passer.

Ægene skal gerne vendes 1 gang i døgnet, men der sker ikke det store ved at du glemmer det en enkelt dag.

Du kan hælde lidt vand i maskinen på dag 19 når ægene lægges til klækning, og derefter ikke åbne maskinen igen før alle de æg der vil klække er klækket, senest dag 23
Fugtigheden må ikke være over 70, men gerne 65

kan den ikke holde 65 % så læg en våd klud ind i bunden

God fornøjelse.

Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #10 Dato: 04 Juli , 2011, 21:45 »
Jeg har en fugtighed på 60-65 % fra dag 19.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk