Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Orpington  (Læst 8087 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Labaniet

• Passiv bruger
Sv: Orpington
« Svar #15 Dato: 07 Juli , 2011, 14:27 »
Jeg har også Orpington, den første af de gule lagde sig skruk omkring 1. april og fik der 10 æg at ligge på, 23 dage efter gik hun rundt med 8 kyllinger, et æg var ubefrugtet og en kylling døde meget tidligt (måske lagt ihjel). Den anden gule lagde sig kort efter og også hun fik 10 æg at ligge på, her kom 10 kyllinger hvor den ene døde (tror det var en navlekylling) De har været fælles om at passe dem så snart de kom til at gå sammen, og tog også gladeligt imod 10 nye kyllinger 3 uger efter (her kom der dog en kat på besøg, så de forsvandt)

Nu ligger den ene igen (om den anden havde lagt sig også er uvis, da ræven har taget den), jeg har været så modig at give hende 11 eller 12 æg (kan ikke lige huske det), er spændt på hvor mange kyllinger der kommer i weekenden. Hun har ikke været af reden mens jeg har set det, så jeg har ikke tjekket om de alle er hele, men da manden så for en uges tid siden var der ingen smadrede.

Så kun gode erfaringer herfra. Hønsene er ude fra Rudy, hvor jeg helt sikkert skal have hentet en gul mere, som erstatning for den ræven har taget, når mit hønsehus er færdigt.

Venlig Hilsen

Heidi

1.3.28 Gul/Sortsømmet Orpington
0.5.17 Blandet (0.1 Sussex-Gul/sortsømmet Orpington,0.1 Gul Orpington, 0.1 Gul-Gul/sortsømmet Orpington, 0.2 Laksefarvet Farverolles)
1.0 Landmand
1.4.(1.1) shetlandsponyer
0.2 øvrige heste/ponyer
0.1 Golden Retriever

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #16 Dato: 07 Juli , 2011, 14:48 »
Til todda. Jeg afhænder en del Orpington´er som jeg ved ruger med gode resultater hos deres nye ejere. Se f.eks. ovenfor.
Men med mine store tillæg (over 300 Orpington´er dette år) er det kun rationel med rugemaskine, efter min opfattelse. Dog kunne jeg fint få det til at fungere med skruk-høns, da jeg "kun" lavede de halve (ca. 150 kyllinger).

Offline Labaniet

• Passiv bruger
« Svar #17 Dato: 10 Juli , 2011, 14:01 »
Det blev til 7 levedygtige kyllinger, en navlekylling, og 3 æg hvor vi gætter på at udviklingen er stoppet i tidligt stadie, men ingen knuste æg og ingen maste kyllinger, jeg tror dog alligevel vi holder os til 10 æg i fremtiden.

Så vores reslutat for i år indtil videre for naturligt udrugede kyllinger er: 25 levende kyllinger, 3 døde eller aflivet (en fra hvert hold) og 4 æg der har været ubefrugtet eller stoppet tidlig i udvikling. Ud af 31 æg, 2 gule orpington der vil ruge, hvor den ene har nået at ruge to kuld ud, og den anden blev taget af ræven 2-3 uger efter hendes første kuld var klar til at klare sig selv.
Venlig Hilsen

Heidi

1.3.28 Gul/Sortsømmet Orpington
0.5.17 Blandet (0.1 Sussex-Gul/sortsømmet Orpington,0.1 Gul Orpington, 0.1 Gul-Gul/sortsømmet Orpington, 0.2 Laksefarvet Farverolles)
1.0 Landmand
1.4.(1.1) shetlandsponyer
0.2 øvrige heste/ponyer
0.1 Golden Retriever