Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Orpington  (Læst 8086 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

smilla25

• Gæst
Orpington
« Dato: 01 Juli , 2011, 10:10 »
Har nu haft 2 skruk orpington høner, den første fik 2 kyllinger som hun trådte/maste ihjel, og den anden fik en kylling som vi fandt død ved siden af hende næste morgen...
Troede Orpington var gode kyllingeførere? Eller har jeg bare været uheldig..??

Offline Chris

• Passiv bruger
Sv: Orpington
« Svar #1 Dato: 01 Juli , 2011, 10:24 »
Jeg har kun haft én skruk Orpington. Hun var temmeligt klodset under rugning og fik jokket en del æg i stykker. Da kyllingerne endeligt klækkede lå hun også én ihjel den første nat.

Men derefter var hun alletiders kyllingefører og passede på dem til de var flere måneder gamle...
Lykkelig ejer af en blandet hønseflok, 0.1 Kleiner Münsterländer og 1.0 Ruhåret Hønsehund

Offline John Mejland

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 01 Juli , 2011, 11:07 »
Orpington er fremragende kyllingefører.

Hos mig går der en gul med 29 kyllinger, der var egentlig 2 der skulle have delt, men den ene gik af skruk nogle dage før jeg fik kyllingerne, det er et helt fantastisk syn.

Kusine Bodil fik tante skruk sidste år af mig, også gul orpington, Bodil havde nogle få æg i rugemaskinen og der blev 5 kyllinger, så vidt jeg husker, hønen var ikke skruk, men da hun fik vist en kylling begyndte hun på goggeriet med samme hun fik så de 5 kyllinger og så var de i gode hænder, de var så store nok her for ca. en måned siden og blev taget fra, og tanten var egentlig klar til hønsegården, dog var der lige kommet 3 kyllinger mere fra en dårlig rugning, dem tog hun til sig med samme, derudover fik hun 15 daggamle plymouth rock til slagtekyllinger de var også velkomne med det samme.

Så nogle af de orper er altså fantastiske i mine øjne
Mvh.
John

0,2 gule orpington, 1,2,14 sort,
Bob White vagtler i hvid og lemmon
skælvagtel,
1,1 Blåpandet amazone
Kanarier, bæltefinker, diamantfinker mm.
0,1 Labrador.
www.rogges.dk (forum for voliere og burfugle)

smilla25

• Gæst
« Svar #3 Dato: 01 Juli , 2011, 11:13 »
Jeg har nu også kun hørt at de var rigtig gode både rugere og kyllingemødre... Kan det være fordi mine er "gamle" og ikke har prøvet det før? Mine høns er fra 2009...
Eller så har jeg måske bare været uheldig... Hende der fik en kylling vi fandt død ved siden af hende ligger stadig på 2 æg, tror de er ubefrugtet desværre... :( Vil det være en ide at finde nogle daggamle kyllinger til hende eller vil hun bare skubbe dem væk?

Offline Mette Marie Andersen

• Passiv bruger
  • Glad hønseejer
« Svar #4 Dato: 01 Juli , 2011, 12:56 »
Hejsa
Mine orper en enormt klodsede til det med at ruge; de træder æggene i stykker. Så i år kom æggene i maskinen og vi har nu 12 kyllinger på 8 uger og 10 på 4 uger. Kyllingerne boede i 'kyllingemor' de første par uger og kom så på græs i små gårde der ligger op ad hønsegården. Og de voksne høner er enormt interessede i kyllerne og står ofte klistret op ad hegnet og 'gokker' til kyllerne (der så tilgengæld ikke er særligt interesssede i hønerne). Så jeg tror sådan set godt at vi bare kunne have givet dem kyllerne.
mvh
Mette
mvh
Mette

1,0 Irsk Terrier, 1,5 gul Orpington, en masse bier

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #5 Dato: 01 Juli , 2011, 13:06 »
Mine orpington får ikke lov til at ruge, men får gerne lov til at passe kyllinger, og det er de suverænt gode til. En orpington er en klodset ruger, det er ingen hemmelighed, og det går selvfølgelig også godt ind i mellem. En af mine skrukker lægger sig ikke en gang på ægene, og lader gerne de andre lægge æg ved siden af sig, som hun så lader ligge hvor de blev lagt, men hun er en glimrende mor.

Det er også et spørgsmål om at give dem kyllingerne på en måde så de ikke tror det er noget forfærdeligt der kommer for at tage deres dyrebare æg, eller hvad det nu er de tror de laver.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Jan Markus

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 01 Juli , 2011, 13:51 »
Jeg mener orpington er en ret tung høne. Mon ikke de lette høns er bedre til at ruge.
JMO

Offline Fristed

• Passiv bruger
    • Fristedsgalleri
« Svar #7 Dato: 01 Juli , 2011, 13:57 »
jeg har haft 2 orpington til at skrukke, de lå på 5 æg hver. desværre var det ikke så organiseret, så de var forskellige aldre, altså æggene ;)
men den ene fik 2 kyllinger og den anden trådte 4 æg i stykker lige som kyllingerne var klar til at komme ud :( . hende der fik de 2 kyllinger ville ikke gå af reden så hende der mistede overtog de 2 kyllinger... men så købte vi 12 wyandotter ca 3 uger gamle som vi lagde ind til hende på reden....et sjovt syn med 12 store kyllinger i en meget lille rede...se evt mit galleri.. og det går bare godt hun tog dem alle til sig og idag har de netop været på den første spadsertur i haven  :)
Hilsen Gitte Fristed

2,8 orpington, gule stor
1,3 guld-sortrandede wyandotter stor
1,2 dværgsilke, vildtfarvet
0,2 dværgsilke, hvide
1,3 Krøllet dværg Kochin
1,0 islænder Ari fra Sysselhaven
1,0 haflinger Nantino Hestvang
1,2 katte
1 cairn terrier
4 børn (17, 18, 21, 21)
Min mand hbp

Offline todda

• Bruger
« Svar #8 Dato: 01 Juli , 2011, 14:47 »
svar til Jan. Jeg har store Kochin,de vejer det samme som orpington,men de træder så godt som aldrig deres æg i stykker,trods at de har upraktiske fjer på tæerne.

Det med at de godt tager kyllinger til sig uden at være skruk,skyldes nok endnu engang menneskers indblanding.-Dårlige rugere-rugemaskine-men noget af natur, er der vel tilbage-så ok-jeg snupper de kyllinger ;)bedre end ingenting ;D ;D ;D
1.6 amrock,0.2 australorp,2.6 araucana   ,3.9 silker,1.1 chabo, 2,5 welsumer,4.12 færøske ænder,.

Offline Marie_Bonde

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 01 Juli , 2011, 19:37 »
Mine orpington'er er også gode til at blive skruk. Har konstant et par stykker ud af 10 høns  :P Bl.a. har mine 7 kyllinger pt 2-3 mødre som går og er skruk og passer på dem. Det er godt nok kun den ene høne der har ruget dem ud, men de andre passer dem faktisk endnu bedre end den "rigtige" mor  ;D Det er rigtig hyggeligt synes jeg ;)

Til gengæld har jeg også haft en høne som ødelagde stort set alle æg, da hun skulle ruge. Jeg tror ikke, hun får æg en anden gang   :o

Jeg håber, du får kyllinger på et tidspunkt, for det er nu så hyggeligt  /o
Men venlig hilsen

Marie Bonde-Pedersen

0,2 gul orpington ; 1.2 agerhønefarvet orpington; 0.1 gul/sortsømmet orpington; 0,1 blå orpington, 0,1 tværstribet orpington; 0,2 legbar orpington; 0,2 trefarvet orpington; 0,1 grå land gås; 0,1 grå gås (toulouser/landgås) 1.1 nymfeparakit; 1.0 norsk skovkat, 0.1 huskat, 0.1 Samojedespids; 1.0 Flemming

smilla25

• Gæst
« Svar #10 Dato: 01 Juli , 2011, 19:53 »
De bliver nu også meget nemt skrukke, men de har nu to gange både trådt æg i stykker og mast kyllinger.... Overvejer om jeg skal finde nogle daggamle til hende der stadig ligger på reden og venter, men er bange for om hun maser dem.... ???
Ville være så hyggeligt med små kyllinger sammen med deres mor /o

Offline Fristed

• Passiv bruger
    • Fristedsgalleri
« Svar #11 Dato: 01 Juli , 2011, 20:28 »
Tror sagtens du kan give hende daggamle kyllinger. Tror ikke hun vil træde dem ihjel  men måske hun vil afvise dem.  Men tror nu ikke, de er så rare de orpington  Men du må hellere have en varmelampe klar, hvis det går galt.
Hilsen Gitte Fristed

2,8 orpington, gule stor
1,3 guld-sortrandede wyandotter stor
1,2 dværgsilke, vildtfarvet
0,2 dværgsilke, hvide
1,3 Krøllet dværg Kochin
1,0 islænder Ari fra Sysselhaven
1,0 haflinger Nantino Hestvang
1,2 katte
1 cairn terrier
4 børn (17, 18, 21, 21)
Min mand hbp

smilla25

• Gæst
« Svar #12 Dato: 05 Juli , 2011, 09:46 »
Varmelampe og kyllingegård har vi :) Synes bare det er så synd for hende, for hun ligger stadig på de to 2 æg der er tilbage, og tror virkelig ikke der kommer noget ud af dem... Så skal jeg bare have fundet en med daggamle kyllinger i nærheden af Dalmose=)

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #13 Dato: 05 Juli , 2011, 09:53 »
Jeg syntes det er ærgeligt at man ofte, syntes jeg, læser om Orpington ejere der kun får ganske få kyllinger i årets tillæg/opdræt.

I de efterhånden mange mange år jeg har avlet og opdrættet Orpington, syntes jeg at jeg altid vælter mig i kyllinger, og ser aldrig problemer af nogen art.

Pt. er det blevet til lidt over 300 Orpington kyllinger. Så man kan godt få afkom efter Orpington, også i større stil.

Men kan kun antage, at vi gør ting forskellige. Men konstatere at det kan lade sig gøre.

Offline todda

• Bruger
« Svar #14 Dato: 06 Juli , 2011, 23:57 »
til rudy. lader du nogen af hønsene ruge?
1.6 amrock,0.2 australorp,2.6 araucana   ,3.9 silker,1.1 chabo, 2,5 welsumer,4.12 færøske ænder,.