Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Starte med kyllinger  (Læst 2640 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline mommark

• Passiv bruger
Starte med kyllinger
« Dato: 01 Juli , 2011, 07:43 »
hej
som jeg har skrevet om før, er min mand igang med at bygge hønsehus. Det bliver nu noget større end at vi havde planlagt. Han er vist også blevet smittet med hønsefeber! Vi siider om aftenen og læser på nettet om de forskellige racer og der er jo flere som er skønne. Jeg er faldet helt for silkehøns, de ser bare så nuttede ud. Men er vist svære at få fat på?
Har læst her på forummet, at man også kan starte med kyllinger og det lyder jo ret nuttet.
Men skal kyllingerne ikke have voksne høns, som de kan lære deres adfærd af??
Vi regner  med ,at det skal være ca. 10 dyr. Så har vi æg til os og lidt til naboerne som jo engang imellem måske hjælper lidt med at passe dyr.
MAnge hilsener og en god weekend her fra Als.
Laila

Offline Lolland

• Passiv bruger
  • En have uden høns, er som et akvarie uden fisk.
Sv: Starte med kyllinger
« Svar #1 Dato: 01 Juli , 2011, 09:54 »
Du kan sagtens starte med kyllinger. Jeg startede her tidligt i foråret med 6 silkekyllinger, som var 3 uger. Senere er der kommet yderligere 12 silkekyllinger, hvor nogle af dem kun var 1 uge gamle da jeg fik dem. Eneste de kræver er en varmelampe især om natten.
De lærer ikke rigtigt af voksne høns, da en voksen høne som ikke er skruk ikke tager andres kyllinger til sig.
Jeg har 3 voksne brahma hvor den ene fik plejekyllinger ( orpington) og hun ville absolut intet have med silkerne at gøre.
Kyllingerne skal helt sikkert nok lære det, som de skal kunne.
Hilsen Britta

0.4 høns (alverdens blanding af gode æglæggere) 0.2 fodbefjerede dværghøns( sabelpoot) sort guld porcelæn.
0.1 Dogue de bordeaux
4.5.10 kanariefugle
1.0 grå jaco
0.1 voksen datter

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #2 Dato: 01 Juli , 2011, 10:51 »
Man kan også starte med helt små daggamle. Bare de har varmelampe er det helt fint. De kan blive meget tamme når man sådan går og leger hønemor for dem. ;)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline John Mejland

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 01 Juli , 2011, 10:58 »
Og husk at få ringe på, medens man kan kende forskel, når man bruger løbende tilsætning.

En af mine venner står med 45 høns æglæggere fra 2 årgange uden ringe og får kun ca. 20 æg om dagen.
Han kan ikke kende forskel og da de alligevel smider et æg nu og da er det ikke til at mærke i bagenden hvem der har stoppet.
Mvh.
John

0,2 gule orpington, 1,2,14 sort,
Bob White vagtler i hvid og lemmon
skælvagtel,
1,1 Blåpandet amazone
Kanarier, bæltefinker, diamantfinker mm.
0,1 Labrador.
www.rogges.dk (forum for voliere og burfugle)

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #4 Dato: 01 Juli , 2011, 11:31 »
Man kan nu klare sig langt med farvede strips. Havde et par stykker der var blevet for store til at få "rigtige" ringe på sidste år. De fik så bare en sort strip om benet i stedet for. Så matcher de dem med rigtige ringe. :D
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline mommark

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 01 Juli , 2011, 11:59 »
Hej
tak for jeres svar. Vi har besluttet, at vi går efter silkehøns. Vi ville meget gerne have kyllinger men hvis at vi ikke kan få fat på nogen bliver det nok som Søren foreslår en hane med nogen høns. Det har jo så den fordel, at man ved hvilket køn de har.
Tak for ideen med ringene. Det havde jeg ikke lige tænkt på.
Jeg må ned i efterlyses og se om, at der er nogen i nærheden, der har silkehøns/kyllinger til salg. Ellers mås jeg nok lede lidt i nordtyskland. Det er jo også lige om hjørnet
Mange venlige hilsener fra Laila