Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Ligger hønen stadig æg?  (Læst 11241 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline lassemeister

• Passiv bruger
Sv: Ligger hønen stadig æg?
« Svar #15 Dato: 29 Juni , 2011, 12:55 »
Ja okay. Jeg har nemlig engang også haft white lohmann men da jeg ikke kunne finde et sted hvor de solgte dem blev det så til de brune amerikanere. Dengang fik jeg nemlig det indtryk af dem at de var mere stærke i det og holdte længere i forhold til de brune.
Men det kan jo være at det bare var det hold...
Anående høns har jeg lige nu 220 stks. økologiske høns. Racen er pt. brun lohman.
Alle mine æg + ca. 400 - 1000 æg pr. uge fra en anden (da jeg ikke selv har nok) bliver solgt fra min lille "butik" i garagen.

Derudover ska jeg også til at starte med at ruge kyllinger ud til salg fra kommende forår af.

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #16 Dato: 29 Juni , 2011, 13:01 »
Hvorfor har du så mange høns? Det er jo "for mange" ;) til hobby, og ikke helt nok til erhvervsproduktion.
Bare nysgerrig, det er ikke ment som nogen anklage. :D
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline bjyrka

• Passiv bruger
« Svar #17 Dato: 29 Juni , 2011, 13:44 »
Hej Lasse.

For første gang i den tid jeg har været her på forum har jeg set svar jeg synes er lidt upassende.

Jeg mener det er sgu da lidt frisk af en dreng på 16 og holde høns,i en størrelse så det kan give lidt lommepenge,jyske dollars.

Hvis du vil sortere i dine høns skal du gå efter farven af næb og fod,jo mere farve= gul der er jo mere sikker kan du være på de ikke lægger æg,derefter tager du de mistænkte op og føler på æggestokken under hønen om du kan føle æg,da en høne der lågger altid har de næst 7-10 stk i æggestokken.

Årsagen til den med farven er at vist hønsene får et alsidigt og også grønt foder,vil de normalt bruge det til farve på blommen af ægget,lægger de ikke vil farven stå i kroppen,ben,næb.

Det er okay med mig hvis nogle tvivler,jeg har blot set det nogle få tusind gange da min far havde hønseri,vi ku stå i blandt hønsene og han pegede og sagde den,jeg tog dem han udvalgte og derefter slagtede vi,det var mere end sjældent han havde fejlet.

Vh.Niels
+
50 moskow ænder 8 gæs 10 lokal høns 6 hunde

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #18 Dato: 29 Juni , 2011, 15:44 »
@ Lasse

Nu kender jeg en som har et økologisk hønseri og hun havde Silver Lohman, for de var vist bedst egnede til økologisk drift (mindre aggressive og gik længere ud på marken).

Jeg er næsten også sikker på at hun engang har fortalt at de ikke laves mere, men jeg kan ikke huske hvad hun så har fået i stedet for. Men det kan jeg undersøger, hvis det er ??

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

GKV

• Gæst
« Svar #19 Dato: 29 Juni , 2011, 16:24 »
Jeg skal prøve om jeg kan få tid til at finde en tråd på det svenske forum netop om dette emne. Der var der billeder af kloaken der viste forskellen på en æglæggende og en ikke.

Den dag gik jeg over og vendte bunden på mine egne og joh, der er forskel.

VH Gunni.

Offline lassemeister

• Passiv bruger
« Svar #20 Dato: 30 Juni , 2011, 13:02 »
@ Henriette Hall

Ja det er ikke hoppy mere. Jeg har jo pt 110 høns og det er ca. 100 æg hver dag. Æggene bliver solgt med det samme, da jeg nemlig har et køleskab i karporten og et skilt ude ved hovedvejen.
Men de 100 æg hver dag er heller ikke nok så jeg henter 2-3 gange æg ved en jeg kender som også sælger, (210 æg hver gang) da hans beliggenhed ikke er så god. Så dem sælger jeg også for at have nok.
Pt. har jeg dog ikke plads til at have 150-170 høns men det kan jo være at det bliver sådan i fremtiden :)

Grunden til at jeg sælger så meget er nok min beliggenhed og alle kunderne siger at de smager meget bedre end dem i butikkerne  /o

@ bjyrka

Tak for alle de dejlige "fif"

@ Lene Lestat

Alle mine høns lever også på den økologiske måde, med økologisk foder, halm osv. Vi bor nemlig på et økologisk landbrug :) Det kunne også være en ide med denne race, men kender heller ingen steder man kan købe dem.

@ GKV

Ja det kunne også være en ide :)
Anående høns har jeg lige nu 220 stks. økologiske høns. Racen er pt. brun lohman.
Alle mine æg + ca. 400 - 1000 æg pr. uge fra en anden (da jeg ikke selv har nok) bliver solgt fra min lille "butik" i garagen.

Derudover ska jeg også til at starte med at ruge kyllinger ud til salg fra kommende forår af.

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #21 Dato: 30 Juni , 2011, 13:59 »
Jeg er da imponeret, hvis jeg tænker på hvad min 16 årige datter kan præstere,  ::)så er du jo en driftig ung mand.... /o
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Henriette Hall

• Bruger
« Svar #22 Dato: 30 Juni , 2011, 14:33 »
Ja godt klaret. Min 16-årige drivert kan jeg til nød tvinge ud og slå græs, men det er vist også topmålet.
Har I så tilladelse til at sælge æggene eller en lille gårdbutik, eller er det et af de spørgsmål man ikke skal stille?  ;)
Hvis ikke, så kan du risikere et ordentligt smæk af fødevaremyndighederne og skattefar. Det er jo ikke som os andre der godt kan holde det hemmeligt at naboer og familien køber lidt æg, men så mange æg som du sælger kan jo ikke sådan lige bortforklares.
Jeg synes det er sejt at du klarer sådan et stort hønsehold og butik. Det er flot klaret af dig. Bryder mig dog stadig ikke om hybridhøns, men dine lever vist et godt hønseliv i forhold til så mange andre.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline G. Lausen

• Passiv bruger
  • Grafitti :)
« Svar #23 Dato: 30 Juni , 2011, 15:01 »
spændende tråd den her :) har nemlig også tænkt mig at pensionere nogle af "damerne" til efteråret, når kyllingerne begynder at lægge æg... så er det jo smart at pensionisterne findes blandt dem der ikke lægger æg... (her tænkes ikke på hanen  ;) ) så det er de rigtige der sorteres fra :)

mvh
grethe, der følger udviklingen i tråden :) :)

venlig hilsen
Grethe

1,0 Australtorp Kong Hans :-), 1,0 Araucana Grafitti :-D , 0,5 austalorps, 0,5 gul columbia sussex, 0,4 hvid-sort columbia sussex, 0,1 maran, 0,1 maranbland,, 0,2 grünleger, 0,9 araucana
1,0 mand (der ikke har pip)
1,0 Labrador (Labbe)
1,0 Foxterrier (Bølle)

Offline lassemeister

• Passiv bruger
« Svar #24 Dato: 30 Juni , 2011, 19:08 »
Jo tak da :)

I min "fritid" har jeg alle mine høns, arbejde der hjemme på landbruget plus at jeg også har et arbejde ved en nabo med knap 300 køer og 160 ha. Derhjemme har vi også 120 køer og 160 ha. (økologisk)

Så alle siger da også at jeg er meget flittig og dygtig :) hehe

@ Henriette Hall

Ja jeg er registreret ved fødevaremyndighederne osv. Jeg har også et skilt fra dem hængende med af jeg hele tiden bliver tjekket.. Dette betyder så at 30 æg bliver sendt til københavn "fødevaremisteriet" 2-3 gange om året hvor de bliver tjekket for samunella osv og det koster hehe :) 650 kr. hver gang plus fragt mener jeg..

Disse tjek kræves for at man må sælge til alle..

Offline Lonekh

• Bruger
« Svar #25 Dato: 30 Juni , 2011, 19:11 »
Jeg har et stort spørgsmål  ??? Når i snakker 20 enheder som max er det så inkl. de kyllinger man har gående i forskellig alder?
Jeg har ca. 20 høns inkl. hanen, men jeg har masser af kyllinger også 16-17 stk vil jeg tro. Mine høns går løs på vores mark i mange timer hver dag, jeg synes ikke, at jeg har oplevet problemer med hakkeordenen i flokken, men om det skyldes, at de har meget plads, det er jeg noget usikker på. Har i et bud  ???  ???
Mvh Lone
1,2,25 Brahma
0,2 blandingshøns
0,3,2 skotsk højlandskvæg
1.0. tysk langhåret hønsehund
1,0 tysk ruhåret hønsehund
1,0 kat
1 lækker mand

Offline Henriette Hall

• Bruger
« Svar #26 Dato: 30 Juni , 2011, 19:23 »
Dejligt at du har tjek på tingene Lasse. Vi har jo en løbende diskussion om stalddørssalg af vores overskudsæg herinde. :D
1 Dansk Landhøne. Stor.

Offline lassemeister

• Passiv bruger
« Svar #27 Dato: 30 Juni , 2011, 20:22 »
@ Lonekh

Ja det er et godt spørgesmål. Jeg ved at der ved høner til ægproduktion skal der 167 til en dyreenhed men det er jo mere professionelt  ;)

En anden ting er jo at man til "hoppy" må have 20 som maks ja, (kontroleres dog ikke) men jeg tror nu nok at kyllingerne (når de er små) ikke tælles for noget.