Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Ligger hønen stadig æg?  (Læst 11260 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline lassemeister

• Passiv bruger
Ligger hønen stadig æg?
« Dato: 27 Juni , 2011, 21:53 »
Hej allesammen :)

Jeg har 100 høns og nogle af den skal skiftes ud. De er opdelt i 2 stalde med 50 i hver pt. Planen er så at 20 skal "aflives" og resten flyttes sammen i et hus. Derefter skal jeg så have købt 55 nye og alt er så igen fyldt op og produktionen i top :)

Derfor ville jeg gerne høre nogle af jeres mitoder til at se om hønen stadig ligger æg ?

Tak

Mvh. Lasse Iwersen
Anående høns har jeg lige nu 220 stks. økologiske høns. Racen er pt. brun lohman.
Alle mine æg + ca. 400 - 1000 æg pr. uge fra en anden (da jeg ikke selv har nok) bliver solgt fra min lille "butik" i garagen.

Derudover ska jeg også til at starte med at ruge kyllinger ud til salg fra kommende forår af.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Ligger hønen stadig æg?
« Svar #1 Dato: 28 Juni , 2011, 07:50 »
Velkommen på forum, Lasse :D
Jeg ved såmænd ikke, om der er nogen metode til at se om de lægger æg, men kammen skal være rød, omvendt gælder det nok ikke for dine, hvis de kun holdes i en stald uden adgang til udeliv.
Det lyder som om, du nærmest holder høns på erhvervslignende vilkår, og forum er nok mest møntet på dem, der holder høns for hyggens skyld og dem, der gerne vil opdrætte racehøns, så derfor får du nok ikke særlig mange svar, da dit spørgsmål ligger noget udenfor det, vi har med vores høns.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Helle Enevoldsen (josefineamanda)

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 28 Juni , 2011, 09:43 »
Jeg har for mange år siden haft en æggeproduktion med i alt 300 dyr. Min erfaring siger mig, at det er en dårlig idé at blande to flokke, da dette giver uro, og i værste fald "kanibalisme". Mit foreslag til dig vil være, at sælge hele den ene flok (læs billigt/eller gratis), som havehøns. Så har du givet dem en god pension. ;D En god idé for deres trivsel, er at dele gårdene så de går max. 25 pr. flok ;) Håber de kan komme lidt udendørs! ;D

Held og lykke med projektet.

Ps. jeg blev taget godt i mod på forum, da jeg havde store problemer med mit "STORE" hønshold. Jeg synes det er dejligt, at du søger råd og vejledning, og jeg ved at dette forum inspirerer til større dyrevelfærd!

God dag!
Mvh. Helle
Familien består af:
1 mand og to døtre.
Store sorte Australorps, Gule Orpington, MEDK, 1.2 gæs,
4 hunde, 2 katte.

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #3 Dato: 28 Juni , 2011, 11:52 »
Jeg ville ikke ane hvordan jeg skulle kunne se på hønen om hun stadig lægger æg, men det er der nogen af raceopdrætterne der ved, men om det så også gælder dine høns ved jeg ikke.

Ved du hvor gamle de er, selv en høne på 4 år lægger jo et æg ind i mellem så det er ikke en nem opgave, med mindre du ved hvor gamle de er.
Du kan jo sætte ring på de nye, så du ved at de er fra i år, og så gøre det fremover og skifte ud efterhånden som du mener de er for gamle.

Jeg vil nu også lige bede dig skele til dyrevelfær, og sørge for at dine høner kan komme på friland.
Husk at høns kun kan genkende ca 20 -25 individer, har man flere betyder det at de konstant går rundt mellem fremmede, og det er et lorteliv.
For nu at sige det ligeud, så vil du ikke møde mange her, der ikke synes at  det er dyreplageri at holde høns i stort antal i haller, så ud med dem i fri luft, og grønt under fødderne, hvis ikke de har det i forvejen.

Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #4 Dato: 28 Juni , 2011, 12:36 »
@ Lasse

Jeg ved ikke hvor meget erfaring du har med høns, men livlige røde hoveddele er et tegn på æglægning. Og så alm. god trivsel.

Når du begynder at sortere og flytte rundt med dem, så vil de blive stressede og gå ned i æglægning.

Jeg kan kun tilslutte mig din plan om aflivning, for disse udtjente hybrider..
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #5 Dato: 28 Juni , 2011, 13:24 »
Hoveddelene (kam og hagelapper) er nok ikke så røde hvis hønsene aldrig kommer ud i sollys. De billeder vi har set herinde af æggehybrider som folk har købt har vist nogle meget blege hoveddele.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 28 Juni , 2011, 13:33 »
Lige et øjeblik. Vi ved jo ikke om de kommer ud ??? Det kan jeg ihvertfald ikke læse ud fra hans indlæg. ;)

Og så en lille fodnote....... Forum er for alle. Vi skal passe på ikke, at "hænge" folk ud der har et mere industriel-hønsehold. Kun igennem forståelse og indsigt, bliver forholdende for landets høns bedre.

Hybriderne, og stordrift er her, og bliver her nok lidt endnu, så skulle vi ikke støtte op om dem, der søger viden her på forum?

God dag til alle ;)
Mvh. Helle
Familien består af:
1 mand og to døtre.
4 hunde, 2 katte.

Offline Leif Tranum

• Bruger
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
« Svar #7 Dato: 28 Juni , 2011, 13:49 »
Lige et øjeblik. Vi ved jo ikke om de kommer ud ??? Det kan jeg ihvertfald ikke læse ud fra hans indlæg. ;)

Og så en lille fodnote....... Forum er for alle. Vi skal passe på ikke, at "hænge" folk ud der har et mere industriel-hønsehold. Kun igennem forståelse og indsigt, bliver forholdende for landets høns bedre.

Hybriderne, og stordrift er her, og bliver her nok lidt endnu, så skulle vi ikke støtte op om dem, der søger viden her på forum?

God dag til alle ;)
Jeg vil give Marianne ret. /o /o /o
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #8 Dato: 28 Juni , 2011, 15:36 »
@ Lasse

Hvad med at aflive det ene hold også få nye ind, og når de nye så er i fuld æglægning, så afliv hold 2. Så der skiftes hold hver anden gang. evt. forår/efterår.
Så skulle der gerne være æg hele tiden.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #9 Dato: 28 Juni , 2011, 15:42 »
Helle, jeg er da ked af, hvis du opfatter min post som uvenlig, når jeg skrev, som jeg gjorde, var det fordi ingen havde svaret, selv om mange havde læst indlægget. Derfor ville jeg gerne forklare Lasse, hvorfor der måske ikke kom så mange svar.
Der er jo ikke mange på forum, der holder 80 høns samlet i én stald og 55 høns i en anden. Så derfor er der ikke mange, der har erfaringer på området. :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 28 Juni , 2011, 17:07 »
Hej Marianne
Øffet var ikke specielt til dig, men bare en generel opfordring. Jeg fik fin hjælp af flere herinde fra, da der pludselig fulgte 300 hybrider med min nye bondegård. Jeg var helt grøn, men det spirede i mit sind, at det nok ikke var de bedste forhold de gik under, og takket været dette forum (i starten, som anonym), blev jeg inspireret til mange tiltag, der gjorde livet godt for de mange høns!
Mvh. Helle
Familien består af:
1 mand og to døtre.
4 hunde, 2 katte.

Offline Stald Mønsted

• Passiv bruger
    • Dansk Hvid Land Kanin
« Svar #11 Dato: 28 Juni , 2011, 17:09 »

God dag til alle ;)

Kunne sige meget, men nøjes med.... /o /o /o  og  /o
Hilsen Flemming Mønsted
Lolland

0.1 kone
1.3 børn
0.1 Hovawart
2.8 Dansk Hvid Land
4.4 Hare blanding
1.0 Fransk vædder Havana
0.1 Fransk vædder Chin
1.1 Alaska

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 28 Juni , 2011, 17:11 »
Lene har fuldkommen ret. Det er sådan man kører det de store steder.Her holder hønerne i øvrigt kun et år! :-\
Mvh. Helle
Familien består af:
1 mand og to døtre.
4 hunde, 2 katte.

Offline lassemeister

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 28 Juni , 2011, 18:50 »
Tak for alle svarene..

HØNSENE KOMMER I ØVRIGT UD HVER DAG OG DE FÅR OGSÅ EN TRILLEBØR FULD FRISK GRÆS HVERDAG. DE 110 HØNS ER PT. OPDELT I 2 STALDE MED 55 I HVER OG DET VIL DER OGSÅ BLIVE VED MED  :)

Pt. har jeg brune amerikanere men vil måske skifte det ene hold ud med white lovman ? nogle der har erfaring med forskelle på disse to racer ?
Anående høns har jeg lige nu 220 stks. økologiske høns. Racen er pt. brun lohman.
Alle mine æg + ca. 400 - 1000 æg pr. uge fra en anden (da jeg ikke selv har nok) bliver solgt fra min lille "butik" i garagen.

Derudover ska jeg også til at starte med at ruge kyllinger ud til salg fra kommende forår af.

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 28 Juni , 2011, 19:13 »
Hvid lohmann, og brun lohmann er der ikke den store forskel på. De lægger iøvrigt også brune æg. Så det er egentlig en smagssag om man vil se på den ene eller anden farve.  ;D
Mvh. Helle
Familien består af:
1 mand og to døtre.
4 hunde, 2 katte.