Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Rotter, fy for den da.....  (Læst 7489 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Silver

• Passiv bruger
Rotter, fy for den da.....
« Dato: 26 Juni , 2011, 20:30 »
Hvad skete der lige - en rotte er blevet set i vores have.. og så 3 gange!!! /d
- vi har intet mad stående ude tilgængeligt af netop samme årsag.
I dag har vi købt 3 rotte fælder og fordelt dem i haven. Åh, håber virkelig den bliver fanget!  *k

Nogen der har gode råd til bekæmpelse af rotter?

Faktisk kan vi ringe til vores kommune og få en professionel ud, men men men fordi vi har høns tænker vi de straks vi give det skylden... så vi prøver først selv.

Hmm - vi er altid meget påpasselig med mad til vores høns. intet får lov at ligge.... men Øv, rotter er ulækre....
Hilsen Malene

0,1 New Hampshire
0,1 Wyandotter
0,2 hvid/blå columbia Brahma
0,2 sorte Australorps
0,1 Lys Sussex

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
Sv: Rotter, fy for den da.....
« Svar #1 Dato: 26 Juni , 2011, 20:38 »
Faktisk kan vi ringe til vores kommune og få en professionel ud, men men men fordi vi har høns tænker vi de straks vi give det skylden... så vi prøver først selv.

Du skal kontakte kommunen hvis der er rotter, der er anmeldesespligt...

Normalt opdager men ikke at der er rotter, når først man ser dem er der mere end en  :-\
« Senest Redigeret: 26 Juni , 2011, 20:42 Fra Bjørn Nielsen. »

Offline Silver

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 26 Juni , 2011, 20:40 »
Er det anmeldelsespligt? - det vidste jeg faktisk ikke..... tak for oplysningen

Anmelder alle folk mon det?!.....  <A
Hilsen Malene

0,1 New Hampshire
0,1 Wyandotter
0,2 sorte Australorps
0,1 Lys Sussex

Offline Silver

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 26 Juni , 2011, 20:45 »
faktisk kan det også være en stor fed mus - aner ikke hvordan jeg ser forskellen...
- men det ændre jo ikke problemet.
Hilsen Malene

0,1 New Hampshire
0,1 Wyandotter
0,2 sorte Australorps
0,1 Lys Sussex

Offline Lotte M. S.

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 26 Juni , 2011, 20:50 »
I vores kommune (Nyborg) kan man anmelde det online, så sørger de for at Mortalin kommer forbi med gift mm..
Det er ikke flovt at få rotter - det er svært at undgå, når man har høns eller andet fjerkræ.
Jeg kontakter kommunen/mortalin ved den mindste mistanke.
MVH Lotte
1,16 Sort/kobber Maran
0,3 sort/sølv Maran
0,1 guldrandtegnet Wyandot
0,1 rustfarvet Welsumer
0,1 Hvid Stor Silke
1,0 sort/hvid Maine Coone
2,0 børn årgang 2004 + 2005
http://www.maranklub.dk
www.noof.dk
www.fynskestenklub.dk

Offline Silver

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 26 Juni , 2011, 20:56 »
jeg syntes nu heller ikke det er flovt, nærmere klamt  /d ;)

- men har ikke den store erfaring med det...
Hilsen Malene

0,1 New Hampshire
0,1 Wyandotter
0,2 sorte Australorps
0,1 Lys Sussex

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #6 Dato: 26 Juni , 2011, 23:37 »
Her hos os kommer rottemanden fra kommunen en gang om året og spørger om vi har set rotter, og han er ligeglad med høns, men anbefaler altid at foderet er i lukkede beholdere, at rotterne ikke kan komme til æglægningsfoderet da det indeholder k vitamin der gør at rottegiften ikke virker.

Rotter er meget følsomme for ændringer i deres omgivelser så de går ikke  i fælder der ikke har stået der længe, og de skkal helst være lidt i  det skjulte under lidt visne blade mv.

Det er vigtigt at komme dem til livs, de forsvinder ikke af sig selv, og formerer sig som .... tja rotter.
Fat i den kommunale rottemand, ingen tvivl om at han findes
Orden omkring bygningerne modvirker rotter der ikke kan llide at færdes ude i det åbne
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Lone Knap

• Bruger
« Svar #7 Dato: 26 Juni , 2011, 23:46 »
og så er katte suveræne rottefangere!!

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #8 Dato: 27 Juni , 2011, 00:06 »
Det kræver sin kat at tage en fuldfed rotte. Ungerne, i forskellige størrelser, er lettere at håndtere.

Sørg for at anmelde snarest muligt så der bliver grebet ind inden problemet tager om sig.

Om alle anmelder er ikke så relevant for netop dit problem.  ;) Men jeg håber da at folk anmelder, hvis de observerer rotter/rotteaktivitet.

Jeg har rottekasser (de der firkantede blikkasser man også ser på bagsiden af forretninger og andre steder) med gift udlagt. Oplever jeg aktivitet med gravede huller i jorden finder jeg et egnet sted i en rottegang og blokerer med en pose gift, samtidigt med at jeg sætter et par trådfælder med korn/majs/hundefoder eller lignende op i nærheden af hvor rotteaktiviteten er konstateret.

Da jeg bor på en landejendom, vil der jævnligt komme nye rotter til, som forsøger at slå sig ned. Især om efteråret, hvor en del rotter strejfer for at finde nye bosteder.
Mvh
Erik Andersen

Offline ina.....

• Bruger
« Svar #9 Dato: 27 Juni , 2011, 01:07 »
Her er min sofaløve, og han kan med sine 9,1 kilo fange rotter, han ser jo ikke så hurtig ud, men han kan faktisk flytte sig, især ud foran køleskabet hvis han er sulten
« Senest Redigeret: 27 Juni , 2011, 01:09 Fra ina.... »
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Silver

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 28 Juni , 2011, 16:48 »
Vil bare lige fortælle, at der i dag har været en fra skadedyrsbekæmpelsen og sat 2 giftfælder op  /o
- så kommer han om  3 ugers tid igen og ser og der har været gæster.
Desuden sagde han at Vores måde at holde høns på så ganske fornuftigt ud - så det skulle ikke være min bekymring af de ubudne gæster....
Vi er lige pt ved at få gravet op på vores villaveje på kryds og tværs, med det samme han så det, sagde han, så forstår jeg sgu`godt du ringer til mig...
Men godt det nu er på plads!  :)
Hilsen Malene

0,1 New Hampshire
0,1 Wyandotter
0,2 sorte Australorps
0,1 Lys Sussex

Offline claus74

• Bruger
« Svar #11 Dato: 28 Juni , 2011, 18:51 »
Det kræver sin kat at tage en fuldfed rotte. Ungerne, i forskellige størrelser, er lettere at håndtere.

Sørg for at anmelde snarest muligt så der bliver grebet ind inden problemet tager om sig.

Om alle anmelder er ikke så relevant for netop dit problem.  ;) Men jeg håber da at folk anmelder, hvis de observerer rotter/rotteaktivitet.

Jeg har rottekasser (de der firkantede blikkasser man også ser på bagsiden af forretninger og andre steder) med gift udlagt. Oplever jeg aktivitet med gravede huller i jorden finder jeg et egnet sted i en rottegang og blokerer med en pose gift, samtidigt med at jeg sætter et par trådfælder med korn/majs/hundefoder eller lignende op i nærheden af hvor rotteaktiviteten er konstateret.

Da jeg bor på en landejendom, vil der jævnligt komme nye rotter til, som forsøger at slå sig ned. Især om efteråret, hvor en del rotter strejfer for at finde nye bosteder.
Ligger rotteposer...? Er det noget der bliver udleveret af rottemanden?

Offline ina.....

• Bruger
« Svar #12 Dato: 28 Juni , 2011, 20:20 »
@ Claus
Rottemanden udleverer rottegift, af den slags han nu mener man har behov for  /o

@ Silver
Super for dig at hvide at dine forhold er i orden  /o, og når der bliver rodet i jorden og kloarkerne, så kommer rotterne jo ind for at finde et andet sted...
Venlig Hilsen INA

Offline Silver

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 26 Juli , 2011, 09:05 »
....hjemvendt fra ferie og rotteproblemet løst. Der bliver ikke spist af giften mere, siger rottemanden og han har fjernet giftboksene igen... Ånder lettet op!  /o
Hilsen Malene

0,1 New Hampshire
0,1 Wyandotter
0,2 sorte Australorps
0,1 Lys Sussex

Offline Kate

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 26 Juli , 2011, 16:02 »
Godt  /o
med venlig hilsen
Kate
har 0,1 Isa Brown - 1,4 silkehøns  - 1,0 hund - 4 teenager børn her af 2 på gule plader og en dejlig kæreste