Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hegnstråd/hegnspæle  (Læst 12425 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Linda Andreasen

• Global Moderator
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Hegnstråd/hegnspæle
« Dato: 19 Juni , 2011, 21:29 »
 /1
Nu gidder jeg ikke lege med mikkel mere.
Jeg vil gerne ha` en varieret kost ---- han vil kun ha` høne, og han har udset sig mine på menu kortet.  /f

Derfor vil jeg gerne vide hvad der er bedst,holder længst og til en billig penge.
Jeg har et gammelt el hegn så det er i hus. Jeg har også en som vil koble den til for mig  /o

Men er det de hvide nylon hegnspæle med de mange øjer på, samt det hvide bånd jeg skal have??
Kan se der er forskellige priser på det bånd, lidt afhængig af antal metaltråde-----hvad er bedst.

Det kommer jo nok også til at koste en rigtig solid buskrydder til at holde græset væk fra tråden men sådan må det så blive.

Jeg har altid haft mine høns i hus med gård til- men når jeg er hjemme er de altid helt ude i det grønne vildnæs  (det er skam også hegnet ind) men nu kommer mikkel springende over hegnet straks jeg TÆNKER på at lukke dem ud på græsset. Sådan vil jeg ikke det skal være. Mine høns SKAL ha`lov til at gå frit.

Derfor mit ??? ??? Hvad skal jeg købe....
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Hegnstråd/hegnspæle
« Svar #1 Dato: 19 Juni , 2011, 21:56 »
Linda er det til hækken eller hønsegården ?
Hvis det er til din have, er det faktsisk bedst med rigtig gammeldags hegnstråd, ligesom mine hunde ind i mellem kan snige sig under fordi de små metaltråde gemmer sig i det hvide bændel, vil ræven måske også komme ind, men hegnstråden er jo ikke så synlig.
Hegnstråd skal jo helst være strammet godt op, og det er svært på de hvide plastikpæle, det kræver nogle træstolper, og isolatorer, og det er jo ikke helt så nemt. Du kan på den anden side bruge hjørnestolper til at stramme op med, og så de grønne tentopæle med isolatorer til at bære, så ser man det slet ikke.
Du kan bruge det du har tænkt dig, og så sno bændlet, så de små tråde kommer frem på ydersiden, det har jeg gjort på mit hundehegn, og det er afprøvet, så der er ingen der overvejer det mere,  og hønsene og Mibbe er godt isoleret, så de klare frisag  ::)
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Linda Andreasen

• Global Moderator
« Svar #2 Dato: 19 Juni , 2011, 22:08 »
@ Ina
Det er til rundt omkr hele mit grønne vildnæs. Forbi buske m.m altså som rundt hele det store område ud til skel/markerne. Der er nok 100 - 200 meter i en snirklet omkreds
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok

Offline ina.....

• Bruger
« Svar #3 Dato: 19 Juni , 2011, 22:39 »
Der skal en del til i strømgiver hvis ikke du sætter hegnet indenfor vildniset, og med lidt afstand, for ellers afledes strømmen til hæk og hegn, men dine høns går jo garanteret under de dejlige buske og træer, det er ikke nemt at hegne med mindre du sætter det ude i naboens mark  ;D
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Henrik R.

• Passiv bruger
  • HUSK dagen idag er den første i resten af dit liv.
« Svar #4 Dato: 19 Juni , 2011, 22:54 »
Linda.
Det er en større opgave du er kommet på.  :o
Det billigste er nok at anskaffe dig plastic - kohegnsklokker i den nærmeste foderstofforretning eller Harald Nyborg. De ligger i poser med 100 stk i hver. (Husk der følger ikke skruer med)
Disse skal du sætte på nogle træ-pæle, som du slår ned i jorden med en stor (tung) hammer, på træer eller hvad der nu er omkring din "mark".
Afstanden mellem pælene skal være ca. 2,5 til 3 m.
Du skal lave flere "klokker" på samme pæl, så der er 20-25 cm. hver - op til ca. 1. m.'s højde.
På disse skal du sætte noget almindeligt hegnstråd (ståltråd fra foderstoffforretningen eller Harald Nyborg), som skal forbindes med den kasse som laver strømmen om.
Du skal så sørge for at græsset ikke kommer til at røre tråden, så den får jordforbindelse (Buskrydder HVER 14. dag!)

Alt dette er slet ikke nogen garanti for at Mikkel holder sig uden for matriklen, men det er måske et forsøg værd.

Du skal bare være klar over at Mikkel kan hoppe ca 2 m. op (og det er rigtigt HØJT - bare tænk på din egen højde og læg noget til.) Han er også rigtig god til at grave ned under hegnet - så hvis han VIL ind, ja.... så kommer han det.
Rigtig god fornøjelse med "projektet"

Henrik

Offline andershojen

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 19 Juni , 2011, 23:17 »
Jeg har lige lavet indhegning, godt nok til får, eller hvad det nu bliver. Indhegningen er lavet i 75x75 trykket tømmer og rafter. Jeg har gravet tømmeret 80 cm ned i jorden, med 20 meter i mellem. Imellem 2 stykker tømmer, har jeg sat en raft i jorden. Jeg har sat 4 tråde på, med afstand på 25 cm.
Jeg skal have fat i et kraftigt el-hegn, 10.000-15-000 volt, det svitser græsset hvis der røre tråden. Nu er det selvfølge et kraftigt el-hegn til høns, men el-hegnet er jo heller ikke til hønsene, men til ræven.

1-5 Stor lys sussex
1-3- Moskus ænder
0-0-10 wyandotter
1-4 dværg brahma
0-0-13 andre høns
0-1-1 halvefede katte(sidste 1 betyder steriliseret)
1-0 Collie
0-6 Finuldsfår
1-0 Marskfår
1-2- 14 Fransk Vædder

Offline Linda Andreasen

• Global Moderator
« Svar #6 Dato: 20 Juni , 2011, 09:24 »
 <J Pyyyramiderne, DET ER OP AF BAKKEN  <A <R

Det lyder til at jeg er kommet på en go`opgave  <:
Men det er jo MINE høns ---så hvad gør man ikke.
Det der bekymrer mig lige nu er at Henrik skriver at Mikkel kan hoppe 2 meter...........så højt kan jeg altså ikke afdække  <W
  <E for de fine tilbagemeldinger
Som jeg læser de dejlige svar jeg har fået , så er det bedst med det alm gamle tråd på pæle. Men kan jeg måske nøjes med at sætte pæle ned i alle hjørnerne og så sætte de hvide nylon imellem  ???
Der er så mange brokker (sten) i jorden at det næsten er umuligt at få pæle ned, så det ville jo hjælpe på opgaven.
Hvor tæt og i hvilken højde skal trådene op.
Kunne jeg måske sætte alm tråd for neden og så hvid bånd for oven. Tænker lidt, at hvis han først smager den alm tråd så kan han jo se at der er flere af pælen så han forhåbentligt lusker hjem igen....og ALDRIG kommer tilbage til hende den skrappe med de gode høner på menu kortet  *d

Når jeg nu skal ha det gjort, så vil jeg gerne at det er 99% ræve sikkert for mine høns

Buskryder hver 14 dag, det kan jeg leve med  /o
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok

Offline ina.....

• Bruger
« Svar #7 Dato: 20 Juni , 2011, 09:38 »
Du kan netop gøre som du foreslår, men grunden til at jeg skrev grønne tentopæle med isolatore på, er at det ser ret meget pænere ud, mest fordi det ikke ses, og så er det også den billigste løsning, de hvide pæle er ret dyre.

Jeg ville nok starte med at klippe godt ind hele vejen rundt, og så sætte de 4 hjørnestolper, eller hvor mange du nu mener der er nødvendige.
Den nederste tråd ca 15 cm over jorden, og så med 25 cm mellemrum.
Ræven kan ikke hoppe 2 m lige op i luften, men han kan løbe op af træstammer osv. derfor ville det være godt hvis du kan klippe ind.

Du skal jo også være opmærksom på at hønerne muligvis går under hegnet for at støve rundt i dit vildnis, og så er du jo lige vidt.
Jeg ville i disse ræveungetider lade hønsene gå inde i hønsegården når de er alene hjemme, og sætte strøm på den, de skal kun prøve det en gang eller to, så kommer de ikke igen de næste år for de husker også som voksne at der er lukket hos dig...

Jeg havde kun strøm på min hønsegård en sommer, og der kom aldrig ræv igen om dagen i hvert fald.

Venlig Hilsen INA

Offline Alfred Kirk

• Bruger
« Svar #8 Dato: 20 Juni , 2011, 09:50 »
Ja, hvis ræven absolut vil ind kan den springe højt, jeg har hørt 1,7 m med smågris i munden. Men den vil først og fremmest prøve at komme under regnet, derfor gælder det om at holde den nederste tråd så lav at ræven/ hund/ kat ikke kan komme under.

Ræven vil foretrække smågrise frem for høns, hvis der var valgmulighed. Der er jo alt for mange fjer at døjes med på en høne i forhold til en gris.

Kender en frilandsgrisebesætning der havde opsat 11 tråde med strøm, men ræven gik stadig ind for at få natmad. Men i hønsebesætning blev der blot trukket en enkelt tråd rundt om indhegningen og ræven kom ikke mere. Fik dog de døde høns serveret uden for indhegningen, og de var altid væk næste morgen.

Eltråd er absolut at anbefale frem for det hvide bånd, du kan ikke se når og hvor de tynde tråde i det hvide bånd springer.

Da jeg havde frilandsgrise mistede jeg et enkelt år over 200 smågrise til ræven. Derudover kom kragerne og hakkede øjnene ud af de nyfødte grise, men det er jo naturens orden. Så var der forhåbentligt nogle rålam, harekillinger og fasaner der overlevede i stedet.    
Mvh Alfred Kirk
Australorps, Minorka, Spanier, Maran, Spidstoppet Appenzeller, Sebright
Svanegæs
Raceduer: Farveduer, Vorteduer, Kæmpeduer, Strukturduer
Udl. Tumlinger
www.raceduen.dk
www.australorpsklubben.dk
www.maranklub.dk
www.primafoder.dk

Offline Linda Andreasen

• Global Moderator
« Svar #9 Dato: 20 Juni , 2011, 09:56 »
@ Ina
De der grønne tentopæle  øhhh hvad er det fornogle pæle ??
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok

Offline -Julie-

• Passiv bruger
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
« Svar #10 Dato: 20 Juni , 2011, 09:57 »
hvor lavt vil du sætte eltråden, så? Spurgte konen, der om lidt får gravemaskine på matriklen, så gæs og ænder kan få en STOR indhegning. Vi har købt ind til eltråd og var overrasket over hvor billigt det egentlig var at anskaffe inkl. batteri-tingest (Harald Nyborg). Så når nu den skal sættes op, er 25 cm. over jorden så passende?
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline ina.....

• Bruger
« Svar #11 Dato: 20 Juni , 2011, 10:02 »
tentopæle er ofte røde med gule plastikisolatorer på, men de findes i grønne, og man kan faktisk få dem ekstra lange så de kan komme et godt stykke ned i jorden og der stadig er et ordentligt stykke over jorden, man sætter evt selv de isolatorer på man synes, så der kan komme det antal tråde på i den afstand man ønsker.
Det er stålpinde på tykkelse med øhm en lillefinger + - de grønne fås i min foderstof, men nogle gartnerier har dem også, men så tror jeg måske de er dyrere, Harald har kun de røde korte.

Du kan gå ind på Haralds hjemmeside og se hvad en tentopæl er for noget.
I øjeblikket hvor jorden er våd pga regn, er det dejligt nemt at slå tentopæle i jorden  ;D hvis de er lange nok og kommer ordentligt i så står de rigtig godt.
Venlig Hilsen INA

Offline ina.....

• Bruger
« Svar #12 Dato: 20 Juni , 2011, 10:04 »
@ Julie
Jeg har altid nederste ca 15 cm over jorden for at være sikker på at den rammer snuden når Mikkel forsøger at grave, men det kræver jo lidt af buskryderen for at holde rent under hegnet.
Venlig Hilsen INA

Offline Linda Andreasen

• Global Moderator
« Svar #13 Dato: 20 Juni , 2011, 10:05 »
 /o Jeg vil kikke
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok

Offline Linda Andreasen

• Global Moderator
« Svar #14 Dato: 20 Juni , 2011, 10:17 »
ÅÅåh nu ved jeg hvad du mener Ina  /o
Men hvordan har du sat ekstra klokker på til tråde. Der er jo kun til den i toppen på dem .???
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok