Dejligt med så mange eksperter samlet på et sted.
Jeg er bestemt ikke ekspert i hundefoder så hører gerne andres mening om en deklaration som denne:
Råprotein 26 %
Råfedt 16 %
Råfibre 2,5 %
Råaske 5,8 %
Vand 8 %
Kalcium 1 %
Natrium 0,35 %
Magnesium 0,1 %
Fosfor 0,75 %
Der står ikke noget om hvad de sidste ca 40 % er men formoder det er fortjenesten.
Det er analysen du har fået fat i, og ikke ingrediensoversigt. Dvs. De vitaminer og mineraler der er i, (eller tilsat foderet for at den overholder lovgivningen), og den siger intet om foderets indhold, men vi kan da lige se på de 2 første dele.
Råproteinen er den af naturlig oprindelse, dvs. fra kød, eller er det tilsat? Vi så jo for 3 år siden hvad der skete med proteintilsætningen i modermælkserstatninger fra Kina. Det viste sig senere at en ikke ubetydelig del af petfoodproduktionen indholdte samme melanin, fordi proteinen var købt billigt fra Kina.
Råfedt er dette af vegetabilsk eller animalsk oprindelse?
I billigt foder er det som regel af vegetabilsk oprindelse (planteolier) og igen, hunde optager dårligt vegetabilsk foder.
Prøv at se forskellen på et "standard" (dvs. det er end ikke det billigste foder fra supermarkedet, men fra dyrlægen!!!), og det tørfoder jeg til nøds giver mine hunde.
Indhold
Ris, majs, byg, kyllingemel, roefibre, hydrolyseret kyllingemel, vitaminer, globin pulver, lakseolie, kyllingefedt, sildemel, lammekød, oksetalg, gær, hydrolyseret kyllingelever, æggepulver, lecithin, L-lysin, hørfrøolie, kaliumklorid, DL-methionin.
....jeg kunne jo fodre mine høns med dette!!!!
Indhold
Frisk udbenet kylling, kyllinge kødmel, frisk udbenet laks, kalkun kødmel, silde kødmel, ”russet” kartofler, ærter, batat, frisk udbenet kalkun, friske hele æg, frisk kyllinge lever, frisk udbenet lake whitefish, frisk udbenet walleye, soltørret alfalfa, ærte fibre, kyllingefedt (konserveret med E-vitamin), organisk tang, græskar, cikorie rod, gulerødder, spinat, majroer, æbler, tranebær, blåbær, lakridsrod, kvan rod, bukkehorn, morgenfrue blomster, sød fennikel, pebermynte blade, kamille, mælkebøtte, almindelig sar (bønneurt), rosmarin.
Læg mærke til at der står kyllinge KØDmel i det sidste produkt og ikke kyllingemel. Det første siger sig selv. Det sidste dækker over ben, tæer, hoveder mm. dvs. Slagteaffald. I øvrigt har jeg arbejdet med eksportstatistikker til Kina, og vinger, tæer og halse bliver eksporteret, så gad hvide hvor meget der er tilbage til petfoodindustrien?.