Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Svag krydsning?  (Læst 1450 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Brianito

• Passiv bruger
Svag krydsning?
« Dato: 16 Juni , 2011, 20:16 »
Jeg håber der er et par eksperter der kan opklare om vi bare har været uheldige eller om det er noget der formentlig vil gentage sig?

En af vores høner har lige ruget 4 æg ud. 2 æg fra Dværg welsumer hane og kochin høne og 2 æg fra rene dværg welsumer parringer.

De to krydsninger var først ude med at prikke hul på ægget, men nu et døgn senere løber de to "rene" kyllinger frejdigt omkring, og de to andre er døde. Den ene kom ud af ægget men var helt slap i kroppen? Efter et døgn lå den stadig ned og benene rørte sig ikke. Den gispede bare med lukkede øjne efter vejret og jeg har nu aflivet den. Den anden fik aldrig kæmpet sig helt ud af ægget. Det var som om den bare gav op og døde.

Er det tilfældigt at det er de to krydsninger der døde? ...for så vil jeg undgå at udruge denne type æg i fremtiden. Er jo frygteligt trist at se sådan nogle små skabninger dø :-(.
1.6 Sebright guld sortrandet
0.1 Sebright, sølv sortrandet
0.5 Bantam, hvid med sort hale
0.2 Bantam, sort
0.2 Bantam, naturfarvet

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Svag krydsning?
« Svar #1 Dato: 16 Juni , 2011, 20:26 »
Jeg tror det er tilfældigt, for som regel er krydsninger netop MERE livskraftige end "ægte". Man taler om krydsningsfrodighed.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline kvb

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 16 Juni , 2011, 20:32 »
Uden 100 % sikkert at kunne afvise, at det krydsningskombinationen, som er baggrunden for, at kyllingerne har manglet livskraft, så vil jeg nu gætte på, at det blot er ren tilfældighed. Normalt er det ellers på egenskaber som sundhed, livskraft, frugtbarhed og lignende, at man ser den største krydsningsfrodighed.

På 2+2 kyllinger, vil det under alle omstændigheder være meget påvirket af tilfæligheder, hvordan tingene arter sig. Så to døde kyllinger vil nu ikke stoppe mig fra at gøre et forsøg mere.

Endvidere så kan det jo være raceforskelle, som du ser i stedet for effekt af krydsning. Hvis nu dværg kochin generelt har dårligere livskraft end welsumer, så vil det selvfølgelig også påvirke krydningserne i negativ retining i forhold til de rene welsumere
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline Brianito

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 16 Juni , 2011, 20:58 »
Det lyder godt.. synes også jeg har hørt at krydsninger hos dyr (og mennesker?) netop skulle være stærkere og mere sygdomsresistente..

...så næste gang prøver vi bare med flere æg :-)
1.6 Sebright guld sortrandet
0.1 Sebright, sølv sortrandet
0.5 Bantam, hvid med sort hale
0.2 Bantam, sort
0.2 Bantam, naturfarvet