Har akut brug for hjælp. Hentede i fredags nogle daggamle kyllinger til min skruk. Kyllingerne er, på nær én, meget små, og efter sigende af racen Chabo.
Mutter accepterede dem fint og tog dem ud i hønsegården søndag. De går i en isoleret del af hønsegården, og har ikke direkte kontakt med de andre høns og større kyllinger.
Mandag måtte vi aflive én, den havde spagatben og tumlede rundt. Plaster-løsningen fungerede slet ikke, tror at dens ben var for korte. Den trimlede rundt på ryggen og kunne ikke komme op. Jeg nænnede ikke at lade den gå og lide i en, for mig at se, håbløs redningsaktion.
Igår observerede jeg så, at en kylling havde forstoppelse bagtil. Er hævet og kæmper med at komme af med afføringen. Spiser, men er lidt mat i sokkerne. Jeg vasker den og den får chancen for at komme sig.
Idag er endnu en kylling syg, med diarré (ikke forstoppelse), og sammen med ovenstående har de stået og hængt med lukkede øjne. Er ikke interesseret i mad. Afføringen er hvid/grå.
Jeg kontakter en dyrlæge, som anbefaler en antibiotikakur - fint tænker jeg, de får chancen, og skulle det smitte kan jeg behandle de andre. Men nu bliver det sjovt; dyrlægen har travlt og får ikke faxet recepten i tide inden lukketid på mit lokale apotek, så jeg ender på døgnapoteket her til aften. Men apoteket har ikke midlet hjemme (Baytril), og den flinke apotekerdame forklarer at det jo er dyrt at have stående, det koster jo næsten 5000 kr !!! What?? Minimummængde er 1 ltr., så det har dyrlægen udskrevet til mig. Det er jo helt ude i hampen.
Så nu er jeg her og hvad gør jeg? og hvad fejler de mon? Jeg kan ikke se blod i afføringen og jeg har fået af vide af en hønseavler af coccidiose har ca. 15 dages udviklingstid (kyllingerne er jo kun knap 1 uge gamle). Er det mon E. Coli, salmonella.....(åh nej). Dyrlægen fortalte at dette antibiotikum tager det hele....så kunne jo være rart hvis man kunne får det i en mere moderat mængde.
Nogen der ved om det kan lade sig gøre?
Skal jeg aflive de syge kyllinger, gøre rent og håbe på det bedste for resten af flokken? Ville bare være så ked af at miste nogle af de andre kyllinger, der trives så fint
De små nye går i en overdækket, tør gård, har rent drikkevand som skiftes flere gange dagligt. Er startet op på hirsefrø, startfoder og klippet purløg.
Åh det frustrerer mig at det skal være så besværligt at behandle sine høns, eller har jeg bare været uheldig idag?
Håber at nogen kan hjælpe med et godt råd.
/Sanne