Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: syge kyllinger med diarré - what to do?  (Læst 9274 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline SanneL

• Passiv bruger
syge kyllinger med diarré - what to do?
« Dato: 15 Juni , 2011, 21:36 »
Har akut brug for hjælp.  Hentede i fredags nogle daggamle kyllinger til min skruk. Kyllingerne er, på nær én, meget små, og efter sigende af racen Chabo.

Mutter accepterede dem fint og tog dem ud i hønsegården søndag. De går i en isoleret del af hønsegården, og har ikke direkte kontakt med de andre høns og større kyllinger.

Mandag måtte vi aflive én, den havde spagatben og tumlede rundt. Plaster-løsningen fungerede slet ikke, tror at dens ben var for korte. Den trimlede rundt på ryggen og kunne ikke komme op. Jeg nænnede ikke at lade den gå og lide i en, for mig at se, håbløs redningsaktion.

Igår observerede jeg så, at en kylling havde forstoppelse bagtil. Er hævet og kæmper med at komme af med afføringen. Spiser, men er lidt mat i sokkerne. Jeg vasker den og den får chancen for at komme sig.

Idag er endnu en kylling syg, med diarré (ikke forstoppelse), og sammen med ovenstående har de stået og hængt med lukkede øjne. Er ikke interesseret i mad. Afføringen er hvid/grå. 

Jeg kontakter en dyrlæge, som anbefaler en antibiotikakur - fint tænker jeg, de får chancen, og skulle det smitte kan jeg behandle de andre.  Men nu bliver det sjovt; dyrlægen har travlt og får ikke faxet recepten i tide inden lukketid på mit lokale apotek, så jeg ender på døgnapoteket her til aften. Men apoteket har ikke midlet hjemme (Baytril), og den flinke apotekerdame forklarer at det jo er dyrt at have stående, det koster jo næsten 5000 kr !!! What??  Minimummængde er 1 ltr., så det har dyrlægen udskrevet til mig.  Det er jo helt ude i hampen.

Så nu er jeg her og hvad gør jeg?   og hvad fejler de mon? Jeg kan ikke se blod i afføringen og jeg har fået af vide af en hønseavler af coccidiose har ca. 15 dages udviklingstid (kyllingerne er jo kun knap 1 uge gamle). Er det mon E. Coli, salmonella.....(åh nej).  Dyrlægen fortalte at dette antibiotikum tager det hele....så kunne jo være rart hvis man kunne får det i en mere moderat mængde.
Nogen der ved om det kan lade sig gøre? 

Skal jeg aflive de syge kyllinger, gøre rent og håbe på det bedste for resten af flokken? Ville bare være så ked af at miste nogle af de andre kyllinger, der trives så fint  :(
De små nye går i en overdækket, tør gård, har rent drikkevand som skiftes flere gange dagligt. Er startet op på hirsefrø, startfoder og klippet purløg.

Åh det frustrerer mig at det skal være så besværligt at behandle sine høns, eller har jeg bare været uheldig idag?

Håber at nogen kan hjælpe med et godt råd.

/Sanne

GKV

• Gæst
Sv: syge kyllinger med diarré - what to do?
« Svar #1 Dato: 15 Juni , 2011, 23:13 »
Jeg synes du skal prøve at vis ham denne side, der kan man se at det kan fås i mindre mængder.

http://www.animalhealth.bayer.dk/da/dy/Vore/alpha.html

Jeg er sikker på, at jeg engang har fået det til en af mine heste og det var bare sådan en stor tube.

Gad vide om det er Bayticol han har udskrevet for det fås ganske rigtigt kun i 1.l, men er imod utøj.

Håber det vil gå godt med resten af dine små kyllinger.

VH Gunni.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #2 Dato: 16 Juni , 2011, 00:17 »
Prøv at kontakte denne dyrlæge i morgen.

http://www.haarlevdyreklinik.dk/medarbejdere

Mange har brugt ham tidligere til fjerkræsproblemer og han skulle være meget hjælpsom også via telefonkonsultation. Måske han kan hjælpe med medicin i en mindre portion. Hvis der er behov for medicin!!

Men umiddelbart synes der ikke at være en klar sammenhæng  mellem dine 'sygdomstilfælde'.

Spagatben er vel mere en defekt end en sygdom. Jeg oplever med jævne mellemrum kyllinger der kommmer til verden med spagatben. Jeg kender ikke plastermetoden, men har næsten 100 % succes med piberensermetoden. En piberenser klippes over så der efter ombukning omkring begge ben skabes en afstand mellem benene på 2½-3 cm. Efter ca 1 døgn på nyklækkede kyllinger er benene 'faldet på plads' og piberenseren kan fjernes. Vil tro det vil tage lidt længere tid for kyllinger der er nået over 'daggammel' stadiet.

Kyllinger med 'forstoppelse' bag til ses også jævnligt og skal heller ikke ses som en sygdom. Lidt undulatblanding i foderet i begyndelsen kan forhindre at dette fænomen opleves. Er det indtruffet skal kyllingen rengøres bagi. Er det tørt/hårdt kan du sikkert knuse det med et par fingre. Ellers må kyllingen have et 'numsebad' og du må nulre det væk efterhånden som det bliver opblødt.

Den sidste beskrivelse i dit indlæg 'med diarré (ikke forstoppelse), og sammen med ovenstående har de stået og hængt med lukkede øjne. Er ikke interesseret i mad. Afføringen er hvid/grå.' kunne tyde på sygdom. Men det er ikke sikkert at det er ren katastrofe. En enkelt kylling med diarré, er ikke usædvanligt. Og hvid/grå afføring er heller ikke usædvanlig.

Det eneste tegn på 'sygdom' i din beskrivelse er at de står og hænger med lukkede øjne og uden interesse for indtagelse af foder. Dette kan helt klart være et tegn på sygdom, men kan dog også skyldes andre forhold.

De går i en overdækket gård, men kunne det tænkes at der bliver for varmt i denne gård??

Mvh
Erik Andersen

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #3 Dato: 16 Juni , 2011, 06:24 »
Jeg håber, at du hurtigt finder ud af, hvad kyllingerne fejler, og jeg vil råde dig til at kontakte den dyrlæge Pilegaarden henviser til.

Jeg undres meget over, at du skulle have fået recept på 1 l. Baytril fra en dyrlæge...og så oven i købet uden at han har tilset dyret. Det er ganske enkelt ulovligt.

Baytril er et antibiotikum, som ganske rigtigt virker mod de fleste bakterieinfektioner hos fjerkræ. Har dine dyr derimod coccidiose virker det ikke.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline SanneL

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 16 Juni , 2011, 22:16 »
Tak for gode råd til en uerfaren hønseejer :-)

Status er at Kylle med forstoppelse lå død i reden her til morgen, er ked af at jeg ikke fik aflivet den så den kom til at lide :-(
Kylle med dårlig mave fik vasket måsen i går, og har haft det bedre idag. Så fin ud bagtil, så måske var det forbigående. Tror iøvrigt at det er en dv. wyandot. De andre to tilbageværende skulle være chabo.

Idag har jeg strøet lidt kul de kunne pirke i, og så har jeg kastet mig ud i et eksperiment med at drysse lidt mælkesyrebakterier på pulverform i foderet - det håber jeg stabiliserer maven lidt, og skader vel ikke.
Aftenen igår gik med grundig rengøring - pyha. 

Enig i at der ikke er umiddelbar sammenhæng mellem de to, måske havde kylle med forstoppelse bare en medfødt defekt?
De burde ikke have det for varmt, der er skygge og luft, og de andre skrukmødre har uden problemer gået på samme måde med deres kyllinger, hvor det har været betydeligt varmere i vejret. 
Men altså, de her maskinkyllinger er bare nogle skravl i forhold til de andre i gården, som skrukkerne selv har ruget ud. Måske har jeg bare været uheldig ?

Nu vil jeg lige se tiden an, og håber at det løser sig, ellers må jeg jo have fat i dyrlægen igen. Blev bare helt panisk ved tanken om sygdom der kunne ramme alle mine andre høns også.   

/Sanne

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #5 Dato: 16 Juni , 2011, 23:37 »
Prøv også at give dem lidt 'hønseguf' efter opskriften ude til venstre under 'Artikler om foder'. Der er mange gode ting i en sådan portion. Hønseguf kan ikke kurere bakterie- ellers virusforårsagede sygdomme, men kan være med til at give en bedre balance i maven og styrke dyrenes almene helbredstilstand så de ikke så ledt tager mod sygdomme.

Og så elsker hønsene det.
Mvh
Erik Andersen

Offline SanneL

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 17 Juni , 2011, 21:28 »
Kylle 2 virker nu faktisk ok, spiser og løber rundt.men mikrokylle (mindste kylling og meget lille) var lidt skvattet og lå pludselig død her i eftermiddag :(   øv!    i morgen får jeg endelig noget medicin til dem, så håber jeg at de sidste 2 overlever. Vil prøve at give dem noget hønseguf.  / Sanne