Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: HJÆÆLP.. Vi skal have høns  (Læst 11717 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline MiniMona

• Passiv bruger
HJÆÆLP.. Vi skal have høns
« Dato: 15 Juni , 2011, 10:19 »
Hej..

Vi har købt et lille nelagt landbrug og har snakket om vi skulle have høns engang (havde regnet med om et par år) Men så fik min kære mand tilbudt nogle høns af hans kollega og det kunne han jo ikke sige nej til..  ::)

Problemet er at vi absolut ingenting ved om høns... Mon nogen kan hjælpe mig med en hurtig viden så jeg er klar til de kommer...

Ved en smule, som jeg har læst mig til men aner ingenting om mad rugning bunddække osv.

Vi får vidst omkring 4 høns og en hane.

Planen er at vi gerne vil have æg til eget brug, og så lidt kyllinger for at forny bestanden hvert år.

Det jeg er mest i tvivl om er det med kyllingerne, hvordan "får" vi dem? Ved jo godt hønen skal ligge ægget, men SKAL der anskaffes kasse med varme osv.? Vil helst have det så naturligt som muligt udenom rugeapperater.

Håber nogle kan hjælpe mig hurtigt, Vi får dem vidst i næste uge og min kære mand skal bygge hønsehus og gård i weekenden.. Så hvis i har nogle gode ideer til dette må i meget gerne komme med dem..  ;)

Gode råd modtages GERNE om hvordan vi kommer bedst/hurtigt i gang, da det er sådan lidt spontan handling fra mandens side..  ;D

Håber nogen kan hjælpe os..

Mvh.

Mona

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: HJÆÆLP.. Vi skal have høns
« Svar #1 Dato: 15 Juni , 2011, 10:26 »
I skal have nogle redekasser. 2 er nok. Så er der en til en evt. rugehøne og en tilbage til de andre til at lægge æg i. Det kan være trækasser, transportable kattekasser/kattetoiletter, opvaskebaljer eller hvad man nu finder praktisk. I skal samle æg hver dag. Hvis de skal bruges som rugeæg skal de stilles køligt, men ikke i køleskabet og vippes hver dag. En høne kan ruge på op til 12 æg alt efter størrelse og ønsker. Redekasserne fores med hø eller halm, så hønsene selv kan lave en lille rede i dem.
Hvad er det for en race høns i får? Nogle racer skrukker næsten ikke. (Vil ikke ruge) mens andre er gode til det.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 15 Juni , 2011, 10:33 »
Giv dine høns et rævesikert sted at bo ... et hus med pind og redekasse og noget æglægningsfoder,korn og retsre fta husholdningen.

Så skal hønsene nok selv finde ud af det med kyllinger ...

En dag ligger en af hønsene på reden og vil ikke flytte sig ... 21 dage efter klækker kyllingerne ..og hønen er den bedste til at passe dem helt uden lamper eller andet  ;)

Så nu får du dem bare flyttet ind i et godt hus med gård til. Mens du så lærer dem at kende kan du studere alle de detaljer omkring hønsehold du har brug for at vide herinde ...og bare spørg løs.

Noget der har betydning for dine drømme om kyllinger er hvilken race dine høns har .... ikke alle racer er lige gode til at skrukke og føre kyllinger.

Så ingen panik ...det kommer alt sammen til dig med tiden og nu skal du kun tænke på hønsenes basale behov.

Hus uden træk
pind
redekasse
strøgelse ... sand, halm ,,savsmuld... du bestemmer selv ..mange gør det forskelligt.
rent vand ...
foder
rovdyrsikker gård

for over i bjælken her på siden er der et felt der hedder søg .... gå ind der og søg på stikord så kommer der masser af tråde frem hvor i disse indgår.

Velkommen til ..og rigtig god fornøjelse
Med venlig hilsen Søs

Offline MiniMona

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 15 Juni , 2011, 12:51 »
I skal have nogle redekasser. 2 er nok. Så er der en til en evt. rugehøne og en tilbage til de andre til at lægge æg i. Det kan være trækasser, transportable kattekasser/kattetoiletter, opvaskebaljer eller hvad man nu finder praktisk. I skal samle æg hver dag. Hvis de skal bruges som rugeæg skal de stilles køligt, men ikke i køleskabet og vippes hver dag. En høne kan ruge på op til 12 æg alt efter størrelse og ønsker. Redekasserne fores med hø eller halm, så hønsene selv kan lave en lille rede i dem.
Hvad er det for en race høns i får? Nogle racer skrukker næsten ikke. (Vil ikke ruge) mens andre er gode til det.

Forstår ikke helt det der med at tage æggene og lægge dem køligt.. Skal jeg samle æggene og lægge dem under hønen igen eller hvad mener du? Nu blev jeg da lidt rundforvirret...   ???

Ved ikke helt hvilke høns det er, tror det er de ganske almindelig røde høns, ikke noget specielt tror jeg... Det er min mands kollega som har tilbudt os nogen..

Vil helst ikke ud i rugemaskiner og ting og sager... De skal helst ruges så naturligt som muligt... Muligvis med varmelampe... :-)

Offline -Julie-

• Passiv bruger
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
« Svar #4 Dato: 15 Juni , 2011, 12:59 »
er du overhovedet sikker på at de høns du får er sådan nogle, som bliver skruk - altså lægger sig til at ruge?  :)

du skal samle æggene, fordi de jo ikke lægger mere end max 1 om dagen - og de skulle helst have noget at ruge på. Når der så er nok og hønemor er skruk, lægger du æggene under hende igen, så de bliver ruget ud samtidig. Ellers ruger hun den første og måske et par kyllinger mere ud, og de andre æg, der jo så er kyllinger på vej i - de bliver droppet, for hun hopper af reden og passer dem, der først klækkede - og det er da synd. Så hvis nu du kan klække 5-10 stykker indenfor de samme 2 døgn, så får du flere kyllinger :) Vores Bodil havde 8 æg, men rugede kun 3 kyllinger ud, fordi hun ikke kunne blive liggende og vente på at de øvrige kyllinger var klar til at komme ud af æggene - så ville de første være døde af sult i melletiden.

Men altså... bliv nu ikke helt rundt på gulvet over det. Sørg for at have de basale ting på plads når de kommer, så du ikke får en følelse af at det er vildt bøvlet med høns, for det er det ikke. Og når du så synes at det der med mad og vand og underlag er nemt, så tag 2. halvleg med æg og rugning og den slags  :) Altså... det er bare mit synspunkt, der er selvfølgelig frit valg :)
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 15 Juni , 2011, 13:50 »
kan se at du bor i sønderjylland- det er vi flere herfra, måske er det nemmest at komme på besøg hos en af os  og få en god snak om dine planer...
måske kan du skrive hvor i sønderjylland du bor...
held og lykke.
høns, ænder, hunde, katte...

Offline Chris

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 15 Juni , 2011, 14:30 »
Hej og velkommen

Enig med Juhulie. Start med at få forholdene med hønsene på plads. Når det så er blevet hverdag kan du begynde at tænke på kyllinger... hvis dine høns vel og mærke skrukker.

Som MorAnna skriver, så er vi mange i det sønderjyske, så det kan nemt være, at du kan komme på husbesøg hos en hønseholder i nærheden af dig selv.

God fornøjelse med det. Det er såååå hyggeligt.

Hilsen Christine, der i hvert fald IKKE skulle have høns, da vi flyttede på landet  ;)
Lykkelig ejer af en blandet hønseflok, 0.1 Kleiner Münsterländer og 1.0 Ruhåret Hønsehund

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 15 Juni , 2011, 14:40 »
Jeg er enig med de andre - start med at få lavet hus, rede, pind og mad til dem. Når du så har styr på det og kan hente masser af lækre æg hver dag så kan du begynde at overveje kyllinger.

En høns ligger et æg om dagen dem skal du samle sammen og stille til side til hvis en høne ligger sig skruk. At ligge sig skruk vil sige at hønemor ligger sig på nogle æg og forventer at der kommer kyllinger 21-22 dage efter. Når den har lagt sig tager du de æg den ligger på væk og ligger dem under du har samlet sammen. På den måde begynder rugningen af æggene den samme dag og de klækker derfor nogenlunde samtidig.

Hvis de er de røde industrihøns du får skal du nok ikke regne med at de ligger sig skruk....De er ikke alle høns der skrukker.

Men man kan jo også købe daggamle kyllinger så slipper du for besværet med at ruge kyllinger ud.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline MiniMona

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 15 Juni , 2011, 14:46 »
er du overhovedet sikker på at de høns du får er sådan nogle, som bliver skruk - altså lægger sig til at ruge?  :)

du skal samle æggene, fordi de jo ikke lægger mere end max 1 om dagen - og de skulle helst have noget at ruge på. Når der så er nok og hønemor er skruk, lægger du æggene under hende igen, så de bliver ruget ud samtidig. Ellers ruger hun den første og måske et par kyllinger mere ud, og de andre æg, der jo så er kyllinger på vej i - de bliver droppet, for hun hopper af reden og passer dem, der først klækkede - og det er da synd. Så hvis nu du kan klække 5-10 stykker indenfor de samme 2 døgn, så får du flere kyllinger :) Vores Bodil havde 8 æg, men rugede kun 3 kyllinger ud, fordi hun ikke kunne blive liggende og vente på at de øvrige kyllinger var klar til at komme ud af æggene - så ville de første være døde af sult i melletiden.

Men altså... bliv nu ikke helt rundt på gulvet over det. Sørg for at have de basale ting på plads når de kommer, så du ikke får en følelse af at det er vildt bøvlet med høns, for det er det ikke. Og når du så synes at det der med mad og vand og underlag er nemt, så tag 2. halvleg med æg og rugning og den slags  :) Altså... det er bare mit synspunkt, der er selvfølgelig frit valg :)

Jeg har skam heller ikke tænkt mig at skulle have kyllinger forløbigt.. Vil helst vente til næste forår/sommer.. Nettop så jeg har lidt mere styr på det...
Jeg er bare lidt nysgerrig for hvordan det foregår osv.
Nu skal vi først lige have bygget huset og have de nye "familiemedlemmer" til at falde til.. Og lære dem at kende... Er bare lidt spændt, da jeg hele tiden har villet have høns at hygge om, men havde langt fra forestillet mig det skulle være lige nu...  ;D  :o
Så man kan roligt sige det kom som et chok.
Min kære mand sagde til min fødselsdag, at han havde fået lagt 20æg til rugning hvorefter han siger, det har jeg vidst slet ikke fået sagt til dig Mona har jeg?? Øøøh, nej, den har du ikke lige fået vendt på familierådet..  ;D ;D

Men dejligt med en ekstra fødselsdagsgave.. Når det drejer sig om sådan noget..

Nu glæder jeg mig bare til de kommer, så jeg kan se hvad det er for nogle.. Kunne forestille mig ham vi dem af kan komme med nogle råd også, han skulle i hvert fald have haft hhøns i mange mange år.. Prøver bare på at forberede mig lidt..  ;)

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 15 Juni , 2011, 14:54 »
Måske kan du finde lidt råd her - under 'Begynderen' www.noof.dk

God fornøjelse - og tillykke med den spirende hønseinteresse. Men pas på, den går sandsynligvis aldrig over igen  :D
Mvh Marianne

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #10 Dato: 15 Juni , 2011, 15:07 »
Ja Mona nu sidder du snart i saksen ;)

Fjerkræ er verdens bedste hobby.

Hvis i får held med de kyllinger din mand får ruget ud så skal de altså have kunstig varme i starten. Men det er hverken dyrt eller svært at opfostre kyllinger
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #11 Dato: 15 Juni , 2011, 20:42 »
Velkommen på forum, Mona :D
Du skal såmænd ikke være så nervøs, for det hele går næsten af sig selv. Og du kan altid spørge her. /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Benny

• Passiv bruger
  • Ikke så køn, men vistnok rar.
    • Hovsaarten
« Svar #12 Dato: 16 Juni , 2011, 10:26 »
Hej MiniMona

Hønsene er gode til at lære fra sig... Så lad være med at have alt for store betænkeligheder...

Biblioteket har sikkert gode bøger, der giver lidt indblik i, hvordan man får sat skik på sit hønsehold...

Men som en anden også foreslog... Sladderen går altså rigtigt godt over en kop kaffe... og alle vi hønseejere, er nogle skrækkelige pralerøve, der hver i sær er Verdensmestre i høns... Vi ved både noget og ingenting, og vi er mere end villige til at snakke om alt det, vi ikke ved noget om... Og medens alt dette står på, står hønsene og tænker... " Gad vide hvad det går ud på "... Nå skidt, bare det ikke forstyrrer vores mellemmåltider  ;D  ;D  ;D

Nå jah... Forresten... Velkommen.

M.V.H....Benny..
Vi er skøre i skallen, men vi er friske :-))

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #13 Dato: 16 Juni , 2011, 21:58 »
velkommen til. som moranna skriver er vi nogen stykker i det syd og sønderjyske så der skulle være rig mulighed for og kigge og spørge.
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #14 Dato: 17 Juni , 2011, 00:08 »
Biblioteket har sikkert gode bøger, der giver lidt indblik i, hvordan man får sat skik på sit hønsehold...

HJÆLP

Er der nogen der kan fortælle mig hvad det der 'Biblioteket' er for noget, og hvad de ved om høns som ikke Forum kender til.

Er lidt forvirret nu. ;)
Mvh
Erik Andersen