Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: skruk nogle spørgsmål  (Læst 4422 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Pernille go

• Passiv bruger
skruk nogle spørgsmål
« Dato: 15 Juni , 2011, 09:40 »
Jeg har nu fået 2 silker som er blevet skruk. Den ene ligger på 1 æg og den anden på 6 æg. Jeg har derudover 30 æg i rugemaskinen.
Hvor mange kyllinger kan en skruk passe? Og skal jeg flytte hønerne fra de andre høns for at undgå at de andre slår kyllingerne ihjel? Lige nu ligger de i samme hus som de andre og bliver ikke forstyret ret meget af de andre så tror de får lov til at blive liggende.

Spændende med høns men rart man kan søge råd herinde kender nemlig ingen andre med høns.

Offline Dyre-tossen

• Passiv bruger
  • Der er plads til alle og en hver
Sv: skruk nogle spørgsmål
« Svar #1 Dato: 15 Juni , 2011, 10:27 »
Høns kan have mange Kyllinger under sine vinger, men det optimale ville nok bare at der er 10-12 stk.

Jeg har læst et sted at mødrene gerne stjæler andres kyller hvis de kommer sammen lige efter at de er klækket...så det vil nok være en god ide at sætte skrukkerne væk fra de andre høns, imens hun ruger på æggene.
Håber at min forklaring kan forstås. Ellers må andre og mere erfarende hønse-holdere på banen
« Senest Redigeret: 15 Juni , 2011, 10:46 Fra AnnJ »
Hilsen Ann
0.0.1 sussex (Varmefri)
0.0.4 Landhøns (Varmefri)
1.0 Hund som er en og hedder Laban
1. Akvarie fulde af selvskabs-fisk

ALLE KYLLINGER SÆLGES

Her har man fået 100 C. i hønsefeber og det kan ikke helbredes af nogen medicin i verden.

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #2 Dato: 15 Juni , 2011, 12:52 »
Hvis en høne kan have 10 æg under sig, kan hun sagtens passe 20 kyllinger.
Altså ca. det dobbelte antal kyllinger som æg.

Silkehønsene, hvis de er i stor race, vil jeg ikke betænke mig på at lade passe mindst 15 kyllinger.
Så hvis du har 2 der skrukker, så kan de sagtens passe de kyllinger der kommer ud.

Der er altid risiko for at der dør kyllinger, når de går sammen med de andre, har selv mistet flere på den konto, også i år. Jeg plejer at tage dem over i kyllingehuset, når de først er klækket.

Jeg ville nok tage de få æg, de ligger på, og smide dem væk, for det er svært at få til at passe sammen med maskinen. Og så ville jeg lægge nogle plastik æg under i stedet, eller golfbolde.

Da 30 æg er for mange, til at lægge under de 2 silker, så jeg vil lade kyllingerne ruge ud i maskinen, og når de så er klækket, lægge dem under silkerne sent aften efter mørkning.
Det har aldrig slået fejl her.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #3 Dato: 15 Juni , 2011, 15:08 »
Jeg er enig med Børge, dine to silker kan sagtens passe alle kyllingerne. Jeg har haft wyandot (dv) i år, der har haft 17 kyllinger, og det er gået fint.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Pernille go

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 15 Juni , 2011, 15:51 »
Børge når du skriver at de kommer over i kyllingehuste betyder det så at du tager dem fra flokken og over et andet sted? Er det så ikke svære at introducere dem til flokken. Jeg har hvis dværg silker ( 1 år) og sussex (ca 4 mdr)

Offline Jan Markus

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 15 Juni , 2011, 16:59 »
Min far købte kyllinger til 3 skrukker. Der var 50-60 kyllinger, og der var kun en der ville have kyllingerne. Det gik godt, men der var også god varme i luften, da de var små.
JMO

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #6 Dato: 15 Juni , 2011, 20:51 »
Nogen vælger at have kyllinger og skruk for sig selv, jeg har altid mine til at gå sammen med resten af flokken, og det fungerer her. På den måde er kyllingerne også en integreret del af flokken fra de er små.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Pernille go

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 16 Juni , 2011, 09:40 »
tror jeg vil prøve at lade dem være i flokken. lige nu bliver de ikke forstyrret af de andre. må jo se tiden an om mine sussex bliver for barske ved dem da det vist er dem der bestemmer lige nu. Men de bliver også reduseret fra 9 til 3 da alle hanerne bliver slagtet når de er gamle nok ca. 5-6 mdr tror jeg

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #8 Dato: 16 Juni , 2011, 09:53 »
Jeg lod kyllinger være i hønsehuset, medens de var helt små, altså den første uge, også fordi jeg der har mulighed for en varmeplade.
Den har jeg altid tændt lige i starten, og den er i nærheden af kyllingefoderet og vandet.
Når den første lille uge er gået, begynderen skrukken at tage kyllingerne med ud, og det er her jeg flytter dem over til kyllingehuset.
Denne gang var jeg lidt sent til at flytte dem, og det resulterede i at jeg mistede 2 kyllinger, formodentligt trådt ihjel af de store.
Jeg har lige flytte dem tilbage, som 5 ugers, og det skete uden problemer.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Pernille go

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 16 Juni , 2011, 12:54 »
okay. tror jeg vil prøve at lade dem være og så se tiden an. tak for alle svarene