Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvilken hane er mest lydløs?  (Læst 4796 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Torbenc

• Passiv bruger
Hvilken hane er mest lydløs?
« Dato: 14 Juni , 2011, 22:22 »
Jeg er pt. ved at fodre 1.4 tværstribet Plymouth rock op.
De var tænkt som slagtekyllinger, men har fået afviklet nogle af mine andre hobby's og har fået lov af kæresten til at holde høns, da jeg har savnet det siden jeg kom af med dem, da jeg flyttede hjemmefra.

Vi bor i et område med skov og marker, dog inden for bygrænsen og med naboer på begge sider.
De fleste naboer ligger et godt stykke væk fra området hvor vi vil have dem gående, men der ligger dog en nabo ca. 30 meter derfra (udlejningsejendom)

Jeg vil self. spørge om der er nogen der har noget i mod at der holdes høns m. hane, og vil gøre alt for at han holder sin kæft uden for de af kommunen beskrevne tider.
Og klager naboen i udlejningsejendommen alligevel, well, så må det kun være fair at bede hende om at holde op med at råbe og skrige efter sine børn dagen lang (kan høres 60 meter væk) og stoppe med at spille Nik & Jay døgnet rundt :P

Jeg har ingen erfaring med Plymouth rock og larm, men vil gerne have en race som ikke larmer for meget.
Valgte kun dem fordi de er gode kødfugle - og de kan stadigt nå at blive slagtet ;)

Jeg går efter:
Gode æg
Gode kødfugle
Rolig af sind
Flotte at se på
og så lyddæmpet.

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Hvilken hane er mest lydløs?
« Svar #1 Dato: 14 Juni , 2011, 22:28 »
Store racer har tit en lidt dybere og ikke så irriterende lyd som mindre. Da du søger slagteracer er de nok alle store, så det er ikke et problem. Æggene smager praktisk taget ens fra alle høns, men skalfarven er selvfølgelig forskellig. Selv om farven på skallen er totalt uden betydning for æggenes smag, så er det noget nogen går meget op i. ;)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #2 Dato: 14 Juni , 2011, 22:45 »
Velkommen på forum, Torben :D
Det med hanegal kommer også an på om der er andre haner i nærheden, for så stimulerer de hinanden til at gale.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #3 Dato: 15 Juni , 2011, 00:32 »
Velkommen til Forum Torben.

Svaret på spørgsmålet i den tråd du har oprettet er: en udstoppet hane!  *g *g

Der er lyd på alle haner, og især hvis der findes andre haner inden for 'høreafstand', da der så skal afmærkes territorium, for hver af pågældende haner.

Men som Henriette er inde på kan det være en klar fordel med nogle af de større racer pga af 'dybere' og mindre irriterende/gennemtrængende stemmer.

Med hensyn til racer som kan imødekomme dine præferencer vil jeg anbefale at du kigger 'Leksikon' / 'Racebeskrivelse' igennem her på siden. Det vil kunne give dig nogle ledetråde til hvad der måske passer bedst ind hos dig.

Når du har forelsket dig i én eller flere racer kan du jo evt spørge her om andre medlemmers erfaringer med pågældende race(r).
Mvh
Erik Andersen

Offline Torbenc

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 15 Juni , 2011, 13:07 »
Så lader jeg mine Plymouth Rock's leve :) (Eller Plymurocker som man åbenbart siger i Danmark)
Jeg kan jo også være heldig, at hanen slet ikke gider at gale :)

De får til at starte med, 30m2 løbebgård og 3m2 hus, hævet 80cm over jorden.

frida

• Gæst
« Svar #5 Dato: 15 Juni , 2011, 22:16 »
Af de haner jeg har haft er orloff den der har galet mindst /o (ca 5 gange om morgenen og ca. 5 gange om aftenen). Desuden er stemmen på dem så dyb, at det næsten ikke kan genere nogen ::)