Det er noget med en skotøjsæske eller lignende, hvor man skærer et hul i bunden, som ægget lige præcist IKKE kan falde igennem. Så skal der en god lyspære - med fatning og ledning forstås - som man holder kassen over medens ægget hviler i hullet, sluk alt andet lys i rummet ( rummet skal være mørkt)- og så skulle man kunne se blodårene som "veje på et Kraks kort" fra 8-9.dagen og fosteret, hvis ægget er befrugtet. Hvis der ingenting er skulle det være ubefrugtet ( man kan lige prøve igen et par dage senere for at være sikker, sæt et kryds på de æg for at kunne kende dem). Hvis der er en ring, skulle det være et befrugtet æg, hvor fosteret så er dødt. Jeg har altså aldrig prøvet ( da jeg sidst havde høns faldt det mig ikke ind, at der kunne være æg, der ikke klækkede, og det var der så aldrig...).
Men held og lykke med det. Jeg skal vist selv prøve også, for denne gang har mine æg været lidt omkring, før de kom under hønen. Sidst, jeg havde høns, fik de bare lov at styre det hele selv. Og det havde de altså kørekort til.