Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Skrug høne "Første gang"  (Læst 9806 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Kalle2712

• Passiv bruger
Skrug høne "Første gang"
« Dato: 14 Juni , 2011, 15:59 »
Vi har en skrug høne for første gang.. både for os og den ;D hun ligge på 10 æg og har gjort det i 4 dage nu,,, vi flytte hende igår og det gik god, de anden kunne ikke lade hende være og lage nye æg ved hende ???,, er der noget vi skal være opmærksom på,, vis der kommer nogen hvad skal de så spise og hvordan er det med at lyse æg,,,

Ps det er dansk landrace...

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Skrug høne "Første gang"
« Svar #1 Dato: 14 Juni , 2011, 16:07 »
Hej Kasper. Danske landhøns er rigtig gode til at ruge. Du sørger for at hønen har lidt korn og rent vand her når hun ruger. Når kyllingerne kommer skal du have startfoder og evt. lidt undulat/kanarieblanding klar til kyllingerne. Hvis du alligevel skal på foderstoffen efter den slags, så har de næsten altid nogle gode trug til vand og foder til kyllingerne.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Kalle2712

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 14 Juni , 2011, 16:10 »
Takker lige pt har vi giet hende fuldfoder da vi ikke lige hade andet,, det er jo det hun plajer at spise, men det dur måske ikke,,, ::)

Offline Lærke M. P.

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 14 Juni , 2011, 17:22 »
Mine høns får det samme at spise mens de ruger som de plejer at få.
Korn og æglægningspiller, og når kyllingerne kommer, får hønen startfoder sammen med dem
Hilsen Lærke

4.7 Silkehøns
1.3.10 Dværg-orpingtoner, gul/sortsømmet
0.1 "Marloff"
1.3.9 *Britisk lavendelfarvet Araucana*
2.1 Vildtfarvet haleløs øretuft (bedre kendt som Araucana ;) )
0.3.1 Hellevadhøns
0,1 Dværg-Punker (Krydsning mellem silke og kochin)

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #4 Dato: 14 Juni , 2011, 17:42 »
Hun behøver ikke fuldfoder da det er til æglæggende høns, og hun lægger jo ikke æg når hun ruger. De er glade for startfoder som kyllingerne også får, men har godt af også at få noget korn. Det lærer kyllingerne så også at spise efterhånden.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Kalle2712

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 14 Juni , 2011, 18:41 »
Takker for svar,,, så skal jeg bare finde ud af det med at lyse æg, så vi kan se om der over hoved er noget inde i de små æg hehe

Offline Stella Reece

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 17 Juni , 2011, 23:04 »
Det er noget med en skotøjsæske eller lignende, hvor man skærer et hul i bunden, som ægget lige præcist IKKE kan falde igennem. Så skal der en god lyspære - med fatning og ledning forstås - som man holder kassen over medens ægget hviler i hullet, sluk alt andet lys i rummet ( rummet skal være mørkt)- og så skulle man kunne se blodårene som "veje på et Kraks kort" fra 8-9.dagen og fosteret, hvis ægget er befrugtet. Hvis der ingenting er skulle det være ubefrugtet ( man kan lige prøve igen et par dage senere for at være sikker, sæt et kryds på de æg for at kunne kende dem). Hvis der er en ring, skulle det være et befrugtet æg, hvor fosteret så er dødt. Jeg har altså aldrig prøvet ( da jeg sidst havde høns faldt det mig ikke ind, at der kunne være æg, der ikke klækkede, og det var der så aldrig...).
Men held og lykke med det. Jeg skal vist selv prøve også, for denne gang har mine æg været lidt omkring, før de kom under hønen. Sidst, jeg havde høns, fik de bare lov at styre det hele selv. Og det havde de altså kørekort til.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #7 Dato: 17 Juni , 2011, 23:30 »
Takker for svar,,, så skal jeg bare finde ud af det med at lyse æg, så vi kan se om der over hoved er noget inde i de små æg hehe

Om ikke før, ser du det ihvertfald omkring dag 21.  ;D ;D

Der er en glimrende tråd herinde, oprettet af Christina, om lysning af æg. Prøv om du kan finde den.

Hvis du har en kraftig stavlygte har du ikke behov for kasser med huller i. Du holder blot æggene mellem tommel og pegefinger og så sætter du lygten nedenunder.
Mvh
Erik Andersen

Offline Kalle2712

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 18 Juni , 2011, 11:08 »
Desvære mangler der mage billeder i den tråd Christina har lavet :-[, jeg prøvet iaftes og der er ihverfald noget i 2 af dem,, har et andet problem med det.. de ander 3 høner er går HELT i stå med at lægge æg siden vi to skruggen fra :'(

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #9 Dato: 18 Juni , 2011, 16:43 »
Har du set alle siderne igennem, for jeg mener faktisk at der er billeder stort set hele vejen igennem.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Kalle2712

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 18 Juni , 2011, 16:46 »
Ser lige om jeg kan finde den igen,,, men der står godt nok dag 1-14 tror jeg det er,, men det er lige som nogen af billederne er slettet fra siden

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #11 Dato: 18 Juni , 2011, 17:05 »
Jeg har lige kikket tråden igennem, og der er ganske rigtigt "kun" billeder fra de første to uger, men jeg tror, at Christina har planer om at opdatere.
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=15913.msg144243#msg144243
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Kalle2712

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 18 Juni , 2011, 18:13 »
Marianne Vedel

Takker :D

Offline Jan Markus

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 18 Juni , 2011, 19:39 »
Det er nok bedst at lade skrukken ligge i de 3 uger. Så tager de da ikke skade af lysningen.
JMO

Offline Kalle2712

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 29 Juni , 2011, 12:09 »
Så kom der 3 af 6 æg igår :-\ ikke den beste %, men dejligt at prøve,, men har ikke set dem vært ude og spise endnu ??? hvornår begynder de at spise, de har startfoder og vand det er vil fint nok,,,