Vi har ribsbuske og hyld i vores hønsegård. Om vinteren spiser hønsene barken fra hyldestammerne, og de fleste går ud om sommeren (altså hyld, ikke hønsene!), men hvert år kommer der et væld af nye rodskud fra de ramte buske/træer...
Og det er ikke mus, jeg har set hønsene stå og tålmodigt "ringe" de enkelte stammer for barken, den må åbenbart smage godt?
Midt/sidst på sommeren når kyllingerne begynder at ville sidde på pind, bruger de hyldebuskene til at øve sig på, det går der som regel også et par grene ud af, fordi grenene vokser væsentligt langsommere i styrke end en flok kyllinger tager på i vægt!

Derudover har vi akkelajer, et par bregner, citronmelisse, brombær, gyldenris, sommerfuglebuske, oregano, timian, sankthansurt, pæoner og selvfølgelig de uundgåelige brændenælder, gråbynke og tidsler. I de 6 år jeg har haft høns har jeg haft 1 "uforklarligt" dødsfald blandt hønsene, så enten lærer de meget hurtigt at undgå hvad der er giftigt (det smager måske slet ikke godt?), eller er høns måske meget bare hårdføre?