Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Beplantning i hønsegården  (Læst 16042 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Rixen

• Passiv bruger
Beplantning i hønsegården
« Dato: 13 Juni , 2011, 15:40 »
Jeg har længe overvejet at plante træer eller buske i hønsegården, det ser pænt og og giver skygge for hønsene. Det må også gerne være noget med bær, så hønsene har lidt at spise når det falder til jorden.
Jeg har tænkt på hyld, det er en kraftig busk som der skygger og hønsene vil vel også gerne spise modne hyldebær..men har så læst at bladene og de grønne bær er giftige :o
og bladene vil jo temmelig sikkert blive spist i de nedre dele. Jeg har nu tit set min høns spise bladene fra fingerbøl i haven, og ingen er da døde af det, så vidt jeg ved.

Jeg overvejer også blommer, mirabeller eller sødkirsebær, men det er jo træer..

vh. Rikke
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Beplantning i hønsegården
« Svar #1 Dato: 13 Juni , 2011, 16:10 »
Jeg har hyld i hønsegårdene, og det går fint. Ingen døde høns der.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 13 Juni , 2011, 16:41 »
Nej høns er ret robuste..

Var også ved at læse om hyld..der er en slags der er giftige..kan ik lige huske hvad de hed..
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #3 Dato: 13 Juni , 2011, 17:19 »
Jeg har hyldetræer (?) lige udenfor hønsegården. Det er et syn at se en stor hane hoppe for at nå hyldebærene lige lidt højere end hønerne kan nå....(ja, han hopper). Ingen døde her (af hyld..)
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Jesper Arnecke

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 13 Juni , 2011, 18:31 »
Hyld er kraftig busk til lille træ..

Den skal klippes, såfremt den ikke skal blive til et træ..

Jeg har ingen dyr som har problemer med at spise hyld - Dådyr spiser grønne skud, alt inklusiv. Høns blade og bær..
Har flere hyld stående i hønsegården uden problemer.

Offline Vibeke

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 13 Juni , 2011, 18:46 »

Jeg overvejer også blommer, mirabeller eller sødkirsebær, men det er jo træer..

vh. Rikke

Alle træer bliver til buske hvis man klipper toppen af, så der er frit slav,
det er din saks der bestemmer størrelsen.  ;D

jeg har et rodskud af en eg, der væltede i 99, den er efterhånden blevet stor, og hønsene er meget glade for at sidde i den og kyllingerne lærer at sidde på pind af sig selv og de friske agern bliver spist før de er modne.
Mirabeller ville jeg ikke bruge fordi de har lange torne, men moreller, æbler osv kunne hønsene have sjov med.
mvh
Vibeke

desværre ingen høns i øjeblikket

anja-e

• Gæst
« Svar #6 Dato: 16 Juni , 2011, 08:14 »
Du kan også plante ribs og solbær - når de er vokset til, kan hønsene spise de nederste bær, og du kan få de øverste...

Offline Vipse

• Passiv bruger
  • Min mands kone
    • Sindbjerglund.dk
« Svar #7 Dato: 16 Juni , 2011, 09:24 »
Du kan også plante ribs og solbær - når de er vokset til, kan hønsene spise de nederste bær, og du kan få de øverste...

He he ....ja, hvis du når det før de hoppende høns  <: De kan hoppe MEGET højt  /o
3 heste og en pony
Rottweileren Lillepige og staldkatten Gucci
2 blandingshøner og en hane.....indtil ræven henter dem også 😡

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 16 Juni , 2011, 13:41 »
Hoppe-høns har jeg også!  :D Der vokser en vin op af hønsegårdshegnet - og de elsker både bladene og druerne. Og den skygger godt.
Mvh Marianne

Offline Christian Ernstsen

• Hr. Hanegal - far til Poul Try
  • Passiv bruger
  • Høns i haven er herligt!
« Svar #9 Dato: 16 Juni , 2011, 14:02 »
Vi har ribsbuske og hyld i vores hønsegård. Om vinteren spiser hønsene barken fra hyldestammerne, og de fleste går ud om sommeren (altså hyld, ikke hønsene!), men hvert år kommer der et væld af nye rodskud fra de ramte buske/træer...

Og det er ikke mus, jeg har set hønsene stå og tålmodigt "ringe" de enkelte stammer for barken, den må åbenbart smage godt?

Midt/sidst på sommeren når kyllingerne begynder at ville sidde på pind, bruger de hyldebuskene til at øve sig på, det går der som regel også et par grene ud af, fordi grenene vokser væsentligt langsommere i styrke end en flok kyllinger tager på i vægt!  ;D

Derudover har vi akkelajer, et par bregner, citronmelisse, brombær, gyldenris, sommerfuglebuske, oregano, timian, sankthansurt, pæoner og selvfølgelig de uundgåelige brændenælder, gråbynke og tidsler. I de 6 år jeg har haft høns har jeg haft 1 "uforklarligt" dødsfald blandt hønsene, så enten lærer de meget hurtigt at undgå hvad der er giftigt (det smager måske slet ikke godt?), eller er høns måske meget bare hårdføre?
Med sommerlige hilsner, Christian

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #10 Dato: 16 Juni , 2011, 14:13 »
Jeg har en stor buksbom i den ene hønsegård. De rører den ikke, men bruger den som læ for regn og sol. Tror også den er giftig, men det er åbenbart ikke noget problem.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Jesper Arnecke

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 16 Juni , 2011, 21:18 »
Typisk så snakker man også om at så længe planten er frisk, så er det ikke det store problem for dyr at holde sig fra hvad der er giftigt.. - Det er mere når det tørre, eller bliver blandet sammen med andet. F.eks. ved klipning af den ene eller den anden art.
Der findes nogle planter som er snedige, men tror ikke de er så gængse på vores breddegrader :)

Hvis bare man kunne lære børn det samme....

Offline -Julie-

• Passiv bruger
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
« Svar #12 Dato: 17 Juni , 2011, 08:34 »
håber det er ok at blande mig  ;D

vores hønsegård er anlagt i et hjørne af gårdspladsen, hvor der tidligere har stået et hus, er blevet jævnet og senere hen også overdækket med stabil. Så det er mildt sagt hårdt at grave i. Men jeg har nogle zinkbaljer. Kan man evt. sætte solbær i sådan nogle? Og kan man grave solbærbuske op og flytte dem sådan rimelig nemt, kan de overhovedet "bo" i baljer"? Synes nemlig også det kunne være rigtig hyggeligt med noget grønt i hønsegården  /o
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 17 Juni , 2011, 19:23 »
Solbærbuskene kan nok godt trives et par år i store baljer (husk at lave huller i bunden). Men bare rolig, der skal nok flytte brændenælder ind i løbet af et år eller to - de er da trods alt også grønne  ;D og hønsene rører dem ikke!
Mvh Marianne

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 17 Juni , 2011, 20:05 »
Det lyder som om i har meget "grønt" i jeres hønsegårde..hos mig er kun sort jord..og afpillede solbærbuske..de æder det de kan nå..
Mvh. Rikke