Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Lange negle  (Læst 8990 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Rixen

• Passiv bruger
Lange negle
« Dato: 12 Juni , 2011, 11:14 »
Jeg har fået nogle aflagte Italienere..er helt sikker på det er tidligere burhøns. De lægger deres æg lige der hvor de står og forstår ikke at skrabe i jorden. De har meget lange negle og ved ikke om det genere dem lidt, da det virker som om de har ondt i benet/fødderne. Kan man klippe deres negle, ligesom man gør ved f.eks. kaniner?

vh. Rikke
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

frida

• Gæst
Sv: Lange negle
« Svar #1 Dato: 12 Juni , 2011, 14:51 »
Man kan godt klippe negle på høns. Jeg har selv en der skal have klippet den ene tånegl i ny og næ. Bare pas på blodkarrene i neglen akkurat som på alle andre dyr man klipper negle på ;) God fornøjelse og heldige høns!

Offline preben r

• Bruger
  • Med udsigt til den jyske højderyk.
« Svar #2 Dato: 12 Juni , 2011, 15:12 »
@ Rikke
hvis det er burhøns.står computeren stille på dem,og de render ikke nogen steder den første måned,men når de får computeren stilt tilbage til naturen,det tager lidt tid,så skal de nok komme til at skrabe,og få slidt deres negle ned igen,de ved jo ikke hvad jord er,da de kun har gået på trådnet,og derfor har de fået de lange negle.
opdræt af
stor chokoladefarvet    Wyandotter
dværg chokoladefarvet Wyandotter
stor Sort wyandotter

http://racefjerkrae.dk/dffr/
http://www.h-o-o-f.dk
http://www.danskwyandotklub.dk/

Offline Lina

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 16 Juli , 2011, 19:00 »
Hej Rikke.

For 1½ måned siden fik jeg også 6 Italienere, der havde tilbragt de sidste 10 måneder hos en burægsproducent. De første par dage var de meget stille, og de lavede ikke så meget andet end at klumpe sig sammen i et hjørne. Efter en uges tid begyndte de så småt at skrabe. De første gange, jeg så det, så det nærmest ud som om, det overraskede hønerne, at de skrabede - som om det var deres tidligere undertrykte instinkt, der nu endelig kunne slå igennem. Det var et sjovt - og skønt - syn ;D

Nu, hvor jeg har haft dem i knap 7 uger, er de fuldstændig forandrede. De ser stadig lidt hærgede ud, men de opfører sig som almindelige sunde og raske høner. De skraber i jorden (og går helt amok af begejstring, når de støder på en regnorm, de kan spise), støvbader og er efterhånden også begyndt at sove på pind om natten. Det gjorde de ikke i starten. Da klumpede de sig bare sammen.

Mine damers negle var også meget lange, da jeg fik dem. De er efterhånden blev slidt lidt ned, så jeg har ikke fundet det nødvendigt at klippe dem. Men der er ikke noget i vejen for at klippe dem, bare du passer på ikke at klippe for langt.

God fornøjelse med dine damer. De skal nok blive rigtige høns en dag /o
« Senest Redigeret: 16 Juli , 2011, 19:01 Fra Lina »

Offline KEW

• Bruger
« Svar #4 Dato: 11 Juli , 2016, 18:30 »
Hej for at fortsætte dette emne så er mine silker blevet inde høns efter ræven tog hanen så de kommer ikke meget ud og skraber så neglene er nu blevet meget for lange.
Hvor meget må jeg klippe ad gangen?
Følger blodkarrene med ud jo længere de bliver?
Hilsen Kenneth

0.2.0 Store Røde Silkehøns
1.4.0 Dværg Laksefarvet Faverolles
Formål med høns: hygge,æg,kød.

Offline Bente E.

• Bruger
« Svar #5 Dato: 11 Juli , 2016, 19:58 »
Det kan være fornuftigt at låne/købe sådan en saks, som hundeejere bruger til hundekløer - nogle af dem har en enkel stopmekanik, som kan forhindre at man klipper mere end 1½ mm af ad gangen. Det kan man jo starte med og se hvordan det går.
På fugle med lyse klør kan man se blodforsyningen gennem neglen - klip så en mm fra.

Hvis du kommer til at klippe, så det bløder, så fortvivl ikke - det bløder frygtelig meget, ser det ud til, men det holder jo op inden for en overskuelig tid, og den kraftige blødning renser såret for evt. forurening, så det er ikke farlige sår der kræver forbinder osv.

På hunde er det sådan at jo mere man klipper ned - altså jo kortere man holder hundens kløer - jo mere trækker blodforsyningen sig tilbage. Jeg vil gætte at det samme sker på høns, der er ikke den store forskel, rent anatomisk, på kløer på de forskellige dyr.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline KEW

• Bruger
« Svar #6 Dato: 11 Juli , 2016, 20:09 »
Må tilstå jeg ikke var klar overset var et problem for høns og det ville det nok heller ikke være hvis ikke det var fordi de ikke kan tage sig sammen til noget som helst.
1,5mm er temmeligt langt fra målet da jeg desvære først er blevet opmærksom på det efter er begyndt at humpe rundt hvilket jeg undrede mig over :-[
Hilsen Kenneth

0.2.0 Store Røde Silkehøns
1.4.0 Dværg Laksefarvet Faverolles
Formål med høns: hygge,æg,kød.

Offline Brolykke

• Passiv bruger
film om burhøns
« Svar #7 Dato: 13 Juli , 2016, 13:24 »
Selv om jeg ikke skal komme med råd om lange negle, så vil jeg gøre opmærksom på, at der for nogle år siden her på Forum, blev lagt en lille film ind om burhøns. Vedkommende havde fået/købt en flok burhøns som han havde optaget lidt om hver dag el. uge, lige fra deres første gang i haven med næsten ingen fjerdragt og uden livsgnist, til nogle uger senere. De fik langsomt ny fjerdragt og opførte sig nu som helt andre høns. Den film/video var lige til at tude over fordi den var så livsbekræftende. Den må findes et sted på Fjerkræ Forum endnu. Jeg kan ikke finde den, men måske kan Finn fortælle hvor den er gemt? Jeg synes alle bør se den og glædes over hvor meget godt man kan gøre for et par forpjuskede, og i mine øjne dyremishandlede, burhøns.
« Senest Redigeret: 13 Juli , 2016, 13:26 Fra Brolykke »
Mange hilsener Brolykke

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #8 Dato: 13 Juli , 2016, 17:50 »
Den dejlige billedserie med videoer er desværre ikke længere tilgængelig på nettet. Brugeren som i sin tid lavede den hedder 'signalhorn'
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Brolykke

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 14 Juli , 2016, 08:36 »
Det er trist at den ikke findes mere. Hvis 'Signalhorn' stadig er med på fjerkræsiden, vil jeg bede ham om at lægge optagelserne ind igen. Jeg vil meget gerne gense dem. Jeg så dem hver gang jeg var inde på siden.
Tak i øvrigt for oplysningerne.
Mange hilsener Brolykke