Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: min hane er mærkelig  (Læst 15317 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline galematias

• Passiv bruger
min hane er mærkelig
« Dato: 08 Juni , 2011, 18:54 »
min hane går mærkeligt - det ligesom at han ikke kan holde balancen - ved nogen hva det kunne være
Ejer af 7 silkehøner og en smuk hane - 3 kaniner - 2 marsvin - 1 dansk/svensk gårdhund og en tjekkisk rottehund <3  Har udover det en teenager og en trodsalder og en urmand ;o)

frida

• Gæst
Sv: min hane er mærkelig
« Svar #1 Dato: 08 Juni , 2011, 19:22 »
Hvis det er hele tiden han "går mærkeligt", så har jeg intet bud :-\.
Men hvis det kun er når han er i nærheden af en høne, så gør han nok haneben ;)

Offline galematias

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 08 Juni , 2011, 20:10 »
jeg tror ikk har bare gør sig lækker  :-* han er trist kan ikk rense sig selv uden at vælte ?? hønerne gør det så for ham men alligevel  :'(  jeg er ny " hønse mor " men er nu helt bange for at det er mig der har gjort ham syg ?
Ejer af 7 silkehøner og en smuk hane - 3 kaniner - 2 marsvin - 1 dansk/svensk gårdhund og en tjekkisk rottehund <3  Har udover det en teenager og en trodsalder og en urmand ;o)

frida

• Gæst
« Svar #3 Dato: 08 Juni , 2011, 21:12 »
Det lyder ikke så godt med hanen. Jeg kan da ikke tro det er dig der gør ham syg :)
Hvor gammel er han og hvilken race? Er forældredyr nært beslægtede? Prøv at fortæl lidt mere, men det er svært at gætte på sygdomme og årsager. Der er jo mange, og det er svært at have viden om dem alle. Håber nogle har de viise sten til dig (og hanen).
Krydser fingre for jer!

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #4 Dato: 09 Juni , 2011, 07:20 »
Jeg flytter lige tråden til "Problemer og Sygdomme".
Marianne - administrator.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline galematias

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 09 Juni , 2011, 21:11 »
han er en silke hane- en ung sag  /o   8 -9 mdr  - jeg prøvede at undersøge ham lidt - han trækker sig ( men det nok for at undgå at de "tøsserne" opdager han er syg hans fødder se okay ud / eller som de vel gør ? men de ligner ikke hønsenes.  jeg har givet ham hvidløg i vandet for imunforsvaret - og A38 - hvis det hans mave - og kul for det sagde dyrehandlen var godt? - han kan ikke rense sig selv for så vælder han så han ser ikk for hot ud i fjerene mere  :'( :'(   men han er stadigvæk vores søde og kærlige hane -
Vi har stort skur til dem og hegnet gård og ca 500km2 vild have kun til dem - forslag?

frida

• Gæst
« Svar #6 Dato: 09 Juni , 2011, 21:40 »
Jeg synes det lyder mystisk med at han falder når han gør sig ren, og at hans fødder ikke ligner hønsenes ??? Jeg ville mene at en så ung fyr skulle kunne holde sig fin i fjerdragten. Mit umiddelbare bud lige nu, kunne være utroligt smertende fødder, så han ikke kan balancere ordentligt under soignering, eller en skade af en slags i nervesystemet et sted. Kan han se ud fra sin top, eller hænger fjerene ned i/ eller over øjnene? Er der betændelse i ørerne evt med synlig betændelse?

Jeg håber der kommer nogle mere kompetente bud, ellers ville jeg nok besøge Dr. Dyr :o da hanen lyder til at have brug for rette hjælp og behandling :) God bedring til ham (hanen) :D

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #7 Dato: 09 Juni , 2011, 22:50 »
Jeg tror desværre din hane har det rigtig skidt, for når en h*ne viser, at den har det skidt, er det som regel rigtig skidt med den. Men det lyder da til, du er opmærksom på ham, og gør hvad du kan.
Har du prøvet at give hønseguf eller måske blendede hårdkogte æg, de skal blendes med skal og ca ½ dl havregryn pr æg til en tør smuldrende masse. Det er rigtig power-food.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline galematias

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 10 Juni , 2011, 09:35 »
Prøver straks hønseguf  /o
Det der er så mærkeligt er  :o at hans kam er fin - fine øjne - ingen pus eller andet - ad  ???  men han er pænt beskidt bagi - måske har han mave virus ligesom mennesker nogen gange får ??? eller kan haner ikk få det  :-X  kan man give ham cola ? som man giver mennesker ? --nej nu jeg vist lidt mærkelig  ::)  han drikker og spiser normalt ser det ud til - kæmper lidt videre er nemlig temlig glad for ham /o

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #9 Dato: 10 Juni , 2011, 09:48 »
Altså...hvor længe har han haft problemer med balancen? Syge høns trækker sig for det meste...er det sådan at han ikke er interesseret i, hvad der foregår omkring ham? Hvordan ser hans klatter ud...er der diarre?

Det er bestemt ikke dig, som gør ham syg...men den tank kan vi hønsegale mennesker godt få ;), og ja, du kan skam godt give ham cola...det er du ikke den første, som har prøvet.

Du skulle gerne lige give nogle flere oplysninger om hans adfærd, men jeg tror ikke på, at han kan have balanceproblemer pga dårlig mave...så skal det være dehydrering, hvilket kan være aktuelt, hvis han ikke indtager nok vand.

Så er der lige fødderne. hvordan adskiller de sig fra hønernes?....har de altid et sådan ud?
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline galematias

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 10 Juni , 2011, 10:54 »
balance problemet har varet en uges tid  :'(  det har jo været varmt men mine høns har ikke på noget tidspunkt manglet rent koldt vand - hønsegården er utæt ( skal laves her i pinsen ) så under de store regn skyl har der været spande i hele gården - har tømt regn vand hele tiden men ved jo ikk om de har drukket af det  ???
Hans klatter er helt klart for bløde så  ???  ser ham drikke hver dag mår hønsene er rendt ud - han passer også stadigvæk reden for vores skruk høne, når hun spiser i den tidlige morgen stund  /o 
Hans fødder er grovere at se på end hønsenes deres er fine " lidt som kæmpe mel orm ;D at se på"  hans er grove, tykkere og tja anderledes end dem .... har prøvet at finde billeder af silkehaners fødder for at se om hans er normale  :) dog uden det store held :-\

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #11 Dato: 10 Juni , 2011, 11:04 »
Hmmm...jeg har desværre ikke nogle brugbare bud eller gæt på, hvad der er er vejen med ham. Helt skidt fat kan det ikke være med ham, når han varetager de fungtioner, han magter (passer reden), så er han i hvert fald ikke ligeglad, hvilket plejer at være kendetegnende for et sygt dyr.

Fint nok hvis han har drukket af regnvandet...det bliver han ikke syg af...så skulle alle mine høns være døde for længe siden.

De der "grove" fødder...det er vel ikke kalkmider?...er han slemt angrebet, så kan det godt gøre nas. Kunne være et fortvivlet bud...selvom han ikke er så gammel.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline galematias

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 10 Juni , 2011, 11:06 »
hvis hans fødder skal ligne hønsenes bare i en større udgave så hans fødder syge  :'(

Offline galematias

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 10 Juni , 2011, 11:08 »
kalkmider  ??? det lyder frygteligt  :'( kan det kureres

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #14 Dato: 10 Juni , 2011, 11:09 »
Det kan kureres, men det kræver en indsats. Der er masser af tråde om emnet.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)