Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Salmonella  (Læst 946 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Michael Flinker

• Passiv bruger
Salmonella
« Dato: 07 Juni , 2011, 12:16 »
Jeg har en bekymring i forhold til salmonella (og andre sygdomme).
Jeg har hørt at salmonella er så godt som udryddet i kontrollerede æg. Hvordan er det med vores havehønseæg. Oplever hønseejere salmonella i deres besætninger, hvad skal man evt. være opmærksom på af sygdomsindikatorer. Hvis ens æg har salmonella kan man så blive smittet af et blødkogt æg eller et spejlæg. Vasker i jeres æg i vand eller lign. inden i lægger dem i køleskabet. Jeg vasker selv mine æg under vandhanen hvis der er klatter på dem ellers ikke (jeg ved godt at vand ikke tager bakterier på skallen). Er det ikke uhygiejnisk med snavsede æg i køleskabet. 
Hilsen Michael Flinker
0.1 Wyandotter dværg
0.3 Isa Brown

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Salmonella
« Svar #1 Dato: 07 Juni , 2011, 12:25 »
Jo det er uhygiejninsk med snavsede æg i køleskabet.
Nej det er ikke godt at vaske æg, hvad der sidder på ydersiden gnides nem ind gennem skallen der er fuld af huller, tør hellere med en tør lidt ru klud eller en grydesvamp uden vand.
Er du bekymret så dyp dem i to sek. i kogende vand inden du sætter dem i skabet.
De vil så få en lille hvid del af hviden, fordi den koges hurtigt, du kan nøjes med 60 grader.

Nej der er ikke nogen så vidt jeg er orienteret her på forum der nogensinde har nævnt dårlig mave efter spisning af æg.

Her i huset har vi i 17 år lavet æggekage blødkogte æg spejlæg koldskål is og fromage, alle af æg der bare er tørret med en tør klud og sat i køleskabet.

Vi bruger pastoriserede æg til gæstemad hvis det er uopvarmet som feks koldskål.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #2 Dato: 07 Juni , 2011, 14:08 »
Du kan jo indsende dine egne æg til salmonellakontrol, men det er kun hver 3. måned (eller deromkring), så der kan jo komme smitte der ind imellem og så er det jo begrænset hvad kontrollen er værd

Sollys og græs modvirker salmonella, så du kan jo sørge jo at de har begge dele.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #3 Dato: 07 Juni , 2011, 16:50 »
Samt rene reder og god hygiejne..... jeg har heller aldrig hørt om nogen, som blev syge af egne æg.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

frida

• Gæst
« Svar #4 Dato: 07 Juni , 2011, 17:02 »
Jeg kender ikke symptomerne på salmonella hos høns. Jeg er ikke selv hysterisk med omgangen med æg. Mine æg børster jeg under en rindende vandhane. Jeg ved godt at porrene i æggene bliver ødelagt af det, men jeg ved, at vores æg aldrig når at blive så gamle, at eventuelle bakterier kan nå at udvikle sig særlig meget inden de bruges. Vi bruger vores egne æg til is, blødkogte æg osv, og de er ikke kontrolleret. Vi har aldrig været syge af æggene (eller slagtede dyr). Når vi har gæster bruger vi købeæg til retter der kræver rå æg (for en sikkerheds skyld).

Offline Jesper Arnecke

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 07 Juni , 2011, 17:31 »
Er ikke blevet syg af mine æg.
Og har almindelig god hygiejne omkring brugen af æg. Vasker hænder før og efter jeg har rørt ved æg.

Har spist is fra dem, men gider egentligt ikke lave det. Så det er mest i omelet, spejlæg, kogte æg - og der er minimal risiko, hvis man lige vasker hænder før og efter.

Kontrollen hjælper dig ikke med ikke at blive syg, den fortæller dig bare om de æg du har sendt ind har salmonella eller ej. Det som hjælper er at tænke sig om når man "arbejder" med fødevare  /o

Offline Michael Flinker

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 07 Juni , 2011, 18:29 »
Jeg er overrasket over at så mange af jer bruger jeres æg i rå tilstand. Eftersom i ikke bliver syge, må jeg formode at risikoen er minimal. Jeg har ofte vasket mine beskidte æg i græsplænen inden jeg gik ind med dem, det virker vel næsten som en grydesvamp. Det er fint at vide det ikke er godt at vaske dem med vand.
Jeg vil bruge mine æg som jeg plejer nu med lidt mindre bekymring for salmonella (selvom det findes derude)

I øvrigt har jeg lige købt to wyandotter kyllinger til samlingen fordi min skrukhøne gik af reden så jeg mistede mine 8 kyllinger en værre historie.
Hilsen Michael Flinker
0.1 Wyandotter dværg
0.3 Isa Brown

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #7 Dato: 07 Juni , 2011, 20:50 »
Jeg spiser også med største sindsro rå æg fra min egen hønsegård, men som de andre bruger jeg pasteuriserede til gæstemad med rå æg.
Dvs. hvis vi får noget med en rå æggeblomme, f.eks. Sol over Gudhjem, får gæsterne valget mellem købte pasteuriserede blommer og hjemmelavede. Det er lidt forskelligt, hvad de vælger, men vi har aldrig haft nogen, der blev syge.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk