Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Skrukken er gået af æggene  (Læst 3139 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Michael Flinker

• Passiv bruger
Skrukken er gået af æggene
« Dato: 05 Juni , 2011, 23:30 »
Øv min skrukhøne er gået af sine æg og har ikke været på dem hele dagen og sidder nu på pinden og sover. Det er da ret træls den har ruget i over 14 dage. Jeg har ikke haft skrukhøns før, er det noget der sker for andre.
Hilsen Michael Flinker
0.1 Wyandotter dværg
0.3 Isa Brown

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Sv: Skrukken er gået af æggene
« Svar #1 Dato: 05 Juni , 2011, 23:39 »
Michael.

Det er vist lidt et særtilfælde at hun forlader reden for tidligt. Men trist alligevel.
Mvh
Erik Andersen

Offline Randi Krak

• Passiv bruger
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
« Svar #2 Dato: 06 Juni , 2011, 06:49 »
Det har jeg desværre også prøvet - skynd dig at få rugeæggene i en maskine :-)
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

frida

• Gæst
« Svar #3 Dato: 06 Juni , 2011, 06:51 »
Jeg tror det er noget usædvanligt, at hønen forlader reden efter 14 dage ??? Rigtigt ærgeligt :-\.
Har du set om hun har utøj? Krible krable kan måske få en høne til at gå, men jeg har ingen erfaring :-\
Har du mulighed for at putte æggene i en rugemaskine?

Offline Michael Flinker

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 06 Juni , 2011, 13:05 »
Jeg har kasseret æggene idag. Jeg ved ikke hvor længe de kan være kolde og så ruges videre på i maskine, men jeg har ikke nogen maskine til rådighed så desværre.
Hilsen Michael Flinker
0.1 Wyandotter dværg
0.3 Isa Brown

Offline Michael Flinker

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 06 Juni , 2011, 19:47 »
Ja der var desværre døde kyllinger i 8 ud af de 9 æg. De skulle være klækket på lørdag.
Jeg tænker det måske kan skyldes at hønen lå skruk i godt en uge inden hun fik lagt æg under sig. Det tog mig lidt tid at finde rugeæg fordi jeg ikke slev har en hane.
Hilsen Michael Flinker
0.1 Wyandotter dværg
0.3 Isa Brown

Offline Chris

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 06 Juni , 2011, 20:03 »
Jeg tror ikke nødvendigvis, at hønen ved hvornår den har ligget i 3 uger.

Jeg havde en skruk, der sidste år lå 1½ uge på snydeæg, inden jeg fik skaffet rugeæggene... og hun blev da liggende hele perioden ud.

Jeg vil også tjekke for utøj. Eller måske er der simpelthen for kogende varmt i hønsehuset i dagtimerne?

Op på hesten igen... ;)
Lykkelig ejer af en blandet hønseflok, 0.1 Kleiner Münsterländer og 1.0 Ruhåret Hønsehund

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #7 Dato: 06 Juni , 2011, 23:00 »
Hønsene følger ikke vores kalender.

De går skruk, og når der kommer kyllinger, har de ligget den tid de skal ligge. Om det er 14, 21 eller 28 dage har de næppe nogen fornemmelse af. Men de ved at når kyllingerne kommer har de ligget den tid der kræves.  ;D
Mvh
Erik Andersen

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #8 Dato: 07 Juni , 2011, 09:04 »
Hvis mine høner selv skal ruge, så får de aldrig æg, før der er gået en uge, og jeg er sikker på at de bliver liggende, dvs, de ruger 4 uger hos mig...
Jeg skal lige tilføje at jeg ikke natur ruger ret meget, for jeg synes de er stabile, men lidt klodsede, så hos mig får de ofte kyllingerne når de er kommet ud af rugemaskinen
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Michael Flinker

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 07 Juni , 2011, 11:56 »
Nu har jeg snakket med ham jeg fik æggene af og han sagde jeg skal ringe til ham næste gang for han har en rugemaskine. Han har også nogle kyllinger som jeg skal ud at købe senere idag.
Det bliver godt at fortælle børnene det når de kommer hjem.
Hilsen Michael Flinker
0.1 Wyandotter dværg
0.3 Isa Brown