Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Gabesyge eller???  (Læst 8350 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline bullstar

• Passiv bruger
  • En rigtig hønsefreak
    • www.englefund.dk
Gabesyge eller???
« Dato: 04 Juni , 2011, 23:44 »
Jeg har nogle kyllinger på ca 3 uger... den ene er noget mindre end de andre men det sker jo at der kan komme et lille langsomt voksene væsen :D den har indtil i dag, haft det fint men opdagede at den trækker hovedet lidt bagover og åbner næbet som om der sidder noget i halsen eller den ikke kan få luft.

Den spiser og drikker og går rundt men stopper op ind i mellem og ser ud til at falde i søvn... den er ikke så frisk som den plejer at være for jeg kan bare tage den op uden den prøver at stikke af???

Symptomerne kunne godt minde om gabesyge men kan så små kyllinger få det? og så kun en enkelt?
Lærke Lorentzen
Ejer af Orpington i stor....
Opdrætter teddy kaniner og engelske undulater...

Se min hjemmeside:)

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Sv: Gabesyge eller???
« Svar #1 Dato: 04 Juni , 2011, 23:53 »
Ville også tro at den var for ung til at kunne have nået at udvikle gabesyge.

Er der andre symptomer? Rallen, nysen, udflåd fra næse, svær pludselig rysten på hovedet eller andet?

Det kan selvfølgelig også være at den er kommet til at sluge et eller andet der generer luftvejen.
Mvh
Erik Andersen

frida

• Gæst
« Svar #2 Dato: 05 Juni , 2011, 01:46 »
Umiddelbart tænker jeg på om den har fået nok at drikke her i varmen ???. Mine har stået meget med spredte vinger idag hvor der har været så varmt :-\. Jeg vil mene fjerkræ er lidt ældre inden de viser tegn på gabesyge. Men det er ikke noget jeg ved noget om. Mine kyllinger går og "snotter" lidt, det er lidt underligt på denne årstid synes jeg. Måske dine også bare er lidt snottede?

Offline bullstar

• Passiv bruger
  • En rigtig hønsefreak
    • www.englefund.dk
« Svar #3 Dato: 05 Juni , 2011, 11:44 »
Der er ikke noget som helst andet at se på den... og har kigget den ned i halsen hvor der heller ikke er noget at se???

Ang. vand, så kan det godt være det, for jeg har vand i små skåle da de ikke skal drukne men det holder ikke ret længe, så er det fuld af mudder i stedet???
Lærke Lorentzen

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #4 Dato: 05 Juni , 2011, 23:21 »
Lærke.

Man kan købe en flad skål hvorpå kan skrues en stor 1½ l sodavandsflaske (som vendes på hovedet). Den er oprindeligt tænkt som drikke automat til katte, men virker fortrinligt til kyllinger. De har altid rigeligt med vand til rådighed men 'dybden' er kun et sted mellem ½ og 1 cm, så ingen fare for at drukne.

Den findes også i en udgave hvor man ikke bruger en sodavandsflaske men en medfølgende firkantet beholder. Vendes beholderen den ene vej kan den bruges som foderautomat, vendes den 180 grader kan den bruges som drikkeautomat. Igen med beskeden vanddybde, så uden risiko for at kyllinger drukner.
Mvh
Erik Andersen

Offline Signalhorn

• Passiv bruger
    • Fra burhøne til urhøne
« Svar #5 Dato: 05 Juni , 2011, 23:31 »
Jeg løser vandproblemet ved at hænge en ganske almindelig drikkeautomat (den grønne og mathvide) 57 cm over jorden. Det er højt nok til at undgå det værste griseri, men ikke så højt at de ikke kan nå vandet. Det giver kun problemer, når skrukken beslutter sig for at fylde den med jord, strøelse og andet godt i nærheden. Men det er vel prisen for at servere vand i kyllingehøjde...
Johan Gadegaard

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #6 Dato: 06 Juni , 2011, 07:29 »
Jeg løser vandproblemet ved at hænge en ganske almindelig drikkeautomat (den grønne og mathvide) 57 cm over jorden.
Mener du ikke 5-7 cm over jorden, Johan?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline bullstar

• Passiv bruger
  • En rigtig hønsefreak
    • www.englefund.dk
« Svar #7 Dato: 06 Juni , 2011, 09:47 »
Tak for svar /o Det der er problemet med vandet, er at de går sammen med skruk og alle de andrer tanter i hønsegården... Når de store høns så beslutter sig for at støvbade, så er det altid lige op af vandet.... MUDDERVAND /d
Lærke Lorentzen

Offline Signalhorn

• Passiv bruger
    • Fra burhøne til urhøne
« Svar #8 Dato: 06 Juni , 2011, 22:23 »
Mener du ikke 5-7 cm over jorden, Johan?

Kommafejl er ind imellem ret afgørende.

Henrettes ikke, benådes.

Henrettes, ikke benådes.

;D

Jo, du har selvfølgelig ret ;D

Johan Gadegaard

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #9 Dato: 06 Juni , 2011, 22:30 »
Det må så være løsningen for dig Lærke. Hvis vandet er 5-6 cm over jorden burde støvbaderne ikke kunne komme til det med andet end næb.
Mvh
Erik Andersen

Offline bullstar

• Passiv bruger
  • En rigtig hønsefreak
    • www.englefund.dk
« Svar #10 Dato: 07 Juni , 2011, 00:08 »
Det må så være løsningen for dig Lærke. Hvis vandet er 5-6 cm over jorden burde støvbaderne ikke kunne komme til det med andet end næb.

Så har du ikke set mine silker støvbade ;D Når jeg sidder uden for min hønsegård, snakker med høns og drikker kaffe... Ja så for jeg både jordklumper og støv i øjne og kaffe ;D Men jeg må bare give vand 10 gange om dagen i stedet for 5 ::)

Men tilbage til emnet det hele startede med... min lille gabekylling lever i nu /o den gaber stadig men ikke så meget som de andre dage så den for en chance ;) (er ikke så god til det med aflivning) <L <L <L <L
Lærke Lorentzen

Offline bullstar

• Passiv bruger
  • En rigtig hønsefreak
    • www.englefund.dk
« Svar #11 Dato: 08 Juni , 2011, 11:18 »
Så er min lille gabekylling videre i hønse himlen :'( den lå død i hønsegården her til morgen... Hvad den har fejlet vides jo desværre ikke men jeg hader når sådan noget sker /d
Lærke Lorentzen

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #12 Dato: 08 Juni , 2011, 13:02 »
*t
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 08 Juni , 2011, 13:31 »
Det kan jo være en medfødt misdannelse. Men øv, synd for dig er det  *t
Mvh Marianne

Offline Helle Enevoldsen (josefineamanda)

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 08 Juni , 2011, 13:55 »
Hej Lærke
Mit bud er at den har slugt et eller andet, som har siddet fast i spiserøret. Noget der har haft en størrelsee således at det har presset på luftrøret., De er jo lidt forslugne en gang i mellem ;) Nå men nu har den fred!
Mvh. Helle
Familien består af:
1 mand og to døtre.
Store sorte Australorps, Gule Orpington, MEDK, 1.2 gæs,
4 hunde, 2 katte.