Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: mærkelige høns  (Læst 5660 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline charlotte hollmann

• Passiv bruger
mærkelige høns
« Dato: 04 Juni , 2011, 22:29 »
Hej jeg er ny startet hønse ejer og har vist brug for lidt hjælp til at komme videre. Jeg købte 7 høner og 1 hane i fredags, de kom fint hjem i den nye hønsegård, men de opføre sig ret underlige, de ligger på gulvet, de sidder ikke på pind og vil ikke gå i redekasserne. Idag lukkede vi dem ud i hønsegården, hvilket gik fint på nær da de skulle i seng, ingen af dem ville gå ind i huset, de lå sig til at sove ude midt i gården, så det blev lidt af en jagt at få dem indfanget. er det en normal opførelse ? de skulle være fra sidste år af og er lyse sussex. De har alle mere eller mindre krumme tæer, hvor sælger fortalte at dette ingen betydning havde for deres trivsel, jeg syntes der er flere der går mærkeligt. Hvad gør jeg her, jeg er lettere fortvivlet. Håber på gode råd
Mvh Charlotte

1.7 lys sussex
0.3 marsvin
1.2 katte
0.2 hopper

Offline Jesper Arnecke

• Passiv bruger
Sv: mærkelige høns
« Svar #1 Dato: 04 Juni , 2011, 22:33 »
Først og fremmest, så er det helt normalt at de ikke bare går ind i huset og i seng..

Typisk kan man bruge en lille uges tid på at bære høns ind på pind, før de selv finder derind. - Men det skal nu nok lykkedes i sidste ende :)

Mhs til krummetæer, lyder det en smule underligt.. Men jeg kender ikke nok til at kunne sige noget konkret på det...

Høns kan godt være lidt underlige i starten på et nyt sted, de skal så og sige falde til omgivelserne.. Nogle gange sker det hurtigt, andre gange tager det længere tid..

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #2 Dato: 04 Juni , 2011, 22:37 »
Først: velkommen!

Hvordan var deres forhold hos sælger? Det virker, som om de ikke har siddet på pind før, og så vil det tage en del "læggen i seng" før de kan det. Krumme tæer ses ofte hos burhøns. Men det er jo sædvanligvis industrihøns, der går (sidder!) i bure. Måske skal du lade dem være i huset et par dage, medmindre, det er meget varmt om dagen. Ellers må du lukke dem forsigtigt ind hver aften - det er nemmest når de halvsover ;D. Er deres kløer lange? Så bør du  klippe dem.
Men tillykke med dem. Det er skønt at have høns *p
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 05 Juni , 2011, 10:27 »
tak for velkomsten
jeg tror faktisk aldrig de har været ude,de gik i et stort lukket rum med bare strøgelse og ikke andet, hverken pind eller redekasser, så nu kan jeg godt begynde at se problemet. I går kunne jeg godt se på dem da de kom ud, de måske aldrig havde været ude, det tog dem en halv dag at gå ud, de var meget forsigtige som om de aldrig havde set græs før. Her til morgen gik det bedre, ingen problem med hønsestigen, det var som perler på snor. Så jeg må igang med at træne dem til et godt hønseliv og have tålmodighed med dem, så tror jeg på det nok skal gå og vi kan nyde vores hønsegård.   /o
Mvh Charlotte

1.7 lys sussex
0.3 marsvin
1.2 katte
0.2 hopper

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #4 Dato: 05 Juni , 2011, 11:00 »
Velkommen på forum, Charlotte :D
OG er stort tillykke med dine nye høns, høns er nok den mest hyggelige og afstressende hobby, man kan have *p
Jeg er sikke på at dine høns nok skal få lært at få et herligt hønseliv med udendørsaktiviteter hos dig. Prøv evt. at se på denne hjemmeside:
http://signalhorn.dk/burhoens.htm
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #5 Dato: 05 Juni , 2011, 11:10 »
@ micado

Er du sikker på det er Sussex ?? og ikke hybrid høns. For jeg synes at det er sørgeligt at de er behandlet sådan og ligeledes at sælger har solgt dem, når de har skæve tæer alle sammen .

Kunne du lægge nogle billeder ind af dem ?
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 05 Juni , 2011, 17:04 »
tak det er en helt fantastisk hjemmeside her, har allerede brugt en del timer her idag super. Jeg vil lige prøve om jeg kan få et par gode billeder af dem, for jeg er ikke sikker på noget som helst, sælger snakkede noget om for varm udrugning og det ikke har nogen betydning for hønsene. Kan nemt ske vi er blevet snydt og billige var de nu heller ikke, måske en dum og ærgelig begynderfejl. Dejlige er de nu og hyggelige  ::)
Mvh Charlotte

1.7 lys sussex
0.3 marsvin
1.2 katte
0.2 hopper

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 07 Juni , 2011, 13:18 »
Så lykkedes det at få billeder af damerne og deres skæve tæer. Det er fremskridt med dem, de er så småt begyndt at ligge æg i rederne og bedre til at finde i seng, dog med lidt hjælp endnu, men håber inden længe de alle går ind uden vores hjælp, min optimisme er steget 100%

jeg kunne ikke få billederne ind her, så håber de ligger under mine album.
Mvh Charlotte

1.7 lys sussex
0.3 marsvin
1.2 katte
0.2 hopper

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #8 Dato: 07 Juni , 2011, 13:41 »
Det ligner godt nok sussex, men det var dog nogle forfærdelige tæer! Heldigvis har hønsene fået et ordentligt liv hos dig kan man se. Men husk en anden gang, at der ikke er købetvang når man ser hvordan hønsene ser ud. Hvis de kommer til at lide pga de tæer er du jo nødt til at aflive ellers dejlige dyr. Næste gang du skal købe høns, så eftersøg dem herinde. Så har du næsten 100% garanti for at hønsene er sunde og raske og har levet under anstændige forhold.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

frida

• Gæst
« Svar #9 Dato: 07 Juni , 2011, 15:58 »
Jeg tror rigtigt mange af os har prøvet at "købe hønen i sækken" som nystartede. Jeg har da også købt nogle høns af medlidenhed og nogle af uvidenhed nogle gange ???. Skønt at vide de har fået et nyt hjem i en ny verden /o